903cc:n ajoitukset kohdalleen

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Heikki
Ylläpitäjä
Viestit: 116
Liittynyt: 23.11.2002 17:14
Paikkakunta: Helsinki

903cc:n ajoitukset kohdalleen

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Koneena on siis 127:n 903 varustettuna 850:n vakionokalla (pyörimissuunta käännetty). Kansi tulee puristussuhteen pienentämistä (turbo) varten olemaan hieman alkuperäistä korkeammalla, joten vakiot ajoitusmerkitkään ilmeisesti eivät päde, vai pätevätkö? Mikäli eivät, niin kuinka paljon tulisi aikaistaa/myöhästää? Tarvitaanko kenties säädettävä nokkapyörä?
Heikki
[url]http://fiatforum.ath.cx[/url]
kallemaurola
Viestit: 18
Liittynyt: 19.12.2002 21:41

Viesti Kirjoittaja kallemaurola »

Tottakai ajoitusmerkit pätevät, koska kyseisessä koneessa on kannen alapuolinen nokka. OHC koneessa tilanne on toinen koska nokka-akselin "kulma" suhteessa kampiakseliin muuttuu. Siihen, että pitäisikö turbokoneessa nokan ajoitusta vakiosta muuttaa en osaa sanoa mitään. Ehkäpä Ville osaisi vastata tuohon.

-Kalle-
"Anyone can modify an American 5 - 6 liter engine. Only a true artist can get the maximum of a small engine, and a small engine in a way remembers this." (Camillo Alquati)
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

903cc:stä varsinaisesti ei ole kokemuksia mutta turbokoneissa yleensä kannattaa jonkinverran myöhästää nokkaa, näin saadaan lisää energiaa pakokaasuihin turbiinia pyörittämään.

Liiallisella myöhästämisellä on sylinterien täytösasteeseen negatiivisia vaikutuksia, sillä imunokkakin siirtyy myöhäisemmälle - yleensä hyvissä turbonokissa onkin vaparista poikkeava nokkakulma.

Vakiostakin nokasta voi tällaisen tehdä hiomalla, HH taisi pari pätevää firmaakin mainita SOHC:n virittämistä käsittelevässä threadissa.

Kyllä se säädettävä nokkapyörä on varsin hyvä hankinta, saa dynossa sitten säädetyä koneen sillä parhaalla tavalla. Joka tapauksessa, vaikka laittaisikin vakio ajoitusmerkkeihin niin kannattaa tarkistaa ajoitus astelevyllä ja heittokellolla. Omassa 127:lla ajelin viime kesän vakioajoituksilla ja ihan hyvin pelasi.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Heikki
Ylläpitäjä
Viestit: 116
Liittynyt: 23.11.2002 17:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Heikki »

vvieri kirjoitti: Kyllä se säädettävä nokkapyörä on varsin hyvä hankinta, saa dynossa sitten säädetyä koneen sillä parhaalla tavalla. Joka tapauksessa, vaikka laittaisikin vakio ajoitusmerkkeihin niin kannattaa tarkistaa ajoitus astelevyllä ja heittokellolla. Omassa 127:lla ajelin viime kesän vakioajoituksilla ja ihan hyvin pelasi.
Ok, täytynee katsella, josko jostain säädettävä pyörä löytyisi. Mutta kuinka siis tuo ajoituksen tarkistaminen astelevyn ja heittokellon avulla käytännössä tapahtuu?
kallemaurola kirjoitti: Tottakai ajoitusmerkit pätevät, koska kyseisessä koneessa on kannen alapuolinen nokka.
Entäpä päteekö 850:n nokan ajoitusmerkki sellaisenaan myös 127:n koneessa, jossa pyörimissuunta on käännetty?
Heikki
[url]http://fiatforum.ath.cx[/url]
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ajoituksen tarkastamisesta: Ensin pitää saada selville koneelle ilmoitetut venttiilien aukeamiskohdat (ilmoitettu kampiakselin asteina) ja se mistä noususta nämä lasketaan - Fiudeissa yleensä 0.8mm välys eli tästä vähennetään se säädetty venttiilinvälys, jos heittokello kytketään venttiiliin (tappikoneissa näin pitää tehdäkin).

Sitten vain astelevy kiinni kampiakseliin ja joku osoitin lohkoon, siten että se näyttää 0:aa silloin kun tutkittava sylinteri on yläkuolokohdassa (sekin kannattaa katsoa heittokellolla, selostus alla). Moottoria pyöritetään tämän jälkeen pyörimissuuntaansa ja katsotaan avautumiajoitus asteikolta kun venttiiliin tai sen painimeen kytketty heittokello näyttää edellä mainittua ajoitusnousua. Samoin sitten kun venttiili sulkeutuu.

Tässä kannattaa nyt sitten ottaa huomioon mäntä-venttiilikontaktin riski (ja TC:ssä lisäksi venttiili-venttiili kontakti) kun noita ajoituksia säätelee.

Yläkuolokohdan (TDC) etsimisessä ei sokeasti kannata luottaa tehtaan merkkeihin vaan se kannattaa selvittää heittokellolla seuraavasti: Heittokellon tappi mäntään ja katsotaan molemmilta puolilta yläkuolokohtaa lähestyttäessä vaikkapa se kohta kun mäntä on 3mm etäisyydellä yläkuolokohdasta. Nämä merkitään hihnapyörään, ja oikea TDC löytyy sitten näiden välistä. Voit myös tehdä lohkon päälle kiinnitettäväksi pultista ja lattaraudan palasta semmoisen 'topparin' johon mäntä pysähtyy niin heittokelloa ei tarvita.

Jos kone on nipussa, niin olen etsinyt TDC:n siten että olen valmistanut vanhasta sytytystulpasta semmoisen että siinä törröttää paksu pyöristetty rautatappi siten että mäntä pääsee osumaan tappiin kun konetta yrittää pyörittää. Nyt pyöritetään kampiakselia varovasti siten että mäntä osuu tappiin, ja vastaavalla tavalla sitten toiseen suuntaan. Näiden pysähtymiskohtien keskellä on taas se yläkuolokohta. Operaation ajaksi kannattaa ehkä irrottaa tappikoneissa keinuvipuakseli ja OHC-koneissa nokat jotta venttiilit ei pääse osumaan siihen tappiin - ainakin SOHC koneissa näin voi käydä. Mä en noin tehnyt mutta sen sijaan seurasin kusi sukassa nokkien liikkeitä. :shock:

Näin olen itse toiminut, mutta en tietenkään ota vastuuta siitä jos joku nyt rikkoo pannunsa. :lol:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin