Sivu 13/14

Re: OHC-moottorin viritys

Lähetetty: 01.01.2018 20:50
Kirjoittaja uk350
Tekeleestä tiiä vaan kokeilikko käännellä nokan ajoitusta? sillon jonkunmoinen vaikutus asiaan...

Re: OHC-moottorin viritys

Lähetetty: 01.01.2018 22:00
Kirjoittaja TfP-Motors
Mitä olen jokkis-kamppeissa noihin "kammio" imusarjoihin tutustunut, niin yleesä on kohtuuttoman isot suuttimet, ja pienet sisäkurkut jopa alle 30mm 45-kaasarissa. Kammio antaa yleensä paremman tehon, mutta taas alas huomattavasti huonomman väännön.

Re: OHC-moottorin viritys

Lähetetty: 02.01.2018 08:36
Kirjoittaja Stefa
Mitä itse seurailut näitä, niin tuossa 125..135 hv jonkinlainen seinä tahtoo olla. Vähän arvelen, että kansi ei helpolla tuon yli oikein mene kun tahtoo tuossa ne tehot olla kuutioista riippumatta. Kun tuo oma kansi oli Kosusella, niin sitä porukalla tutkittiin ja spesialisti oli sitä mieltä, että perusportattuna varmaan noin 140 irtoaa jos kaikki on kohdillaan, mutta epäili että 150 vaatisi jo reilumpia muutoksia.

Ei tuo imusarja miltään loistavalta omaan silmään näytä, mutta hankala kyllä noista kuvista sanoa. Kokeile etsiä tuo Tipon imusarja ja heitä siihen päälle DCNF:ä tai vastaava? Noitahan näkee aina välillä 40 tai 42 millisinäkin kaupan. Tuosta saa vähän kaivelemalla ainakin suht hyvän. Itsellä moinen oli ja vähän tuota nostin kanteen nähden ylöspäin sekä jonniin verran oli sitä kammiota ja kaarteita pirrailtu. Ainakin kun tuo oma tekele Esatechillä oli penkissä, niin tuo mestari piti tuota konetta vallan onnistuneena ja oli sitä mieltä, että jokkista ajetaan paljon huonommillakin koneilla. Kuulemma yleensä ne antaa sen noin 125 hv tuossa penkissä. Mulla tuossa oli vähän yli 130. Kaasarina itsellä oli tuolloin Sierran DGAV muistaakseni 26/27 sisäkurkuin. Noista virtausnopeuksia taannoin haarukoin ja aika limitillä ne tuolla tienoilla oli ja voortti-virittäjät tuon kaasarin limittiä pitääkin tuossa 135 hv tienoilla. Itsellä oli taannoin myös 2 l Taunus tuolla kaasarilla ja siitä irtosi tuo 135 hv Tatechilla. Viimeiset reilut 1000 kierrosta piirti ihan suoraa viivaa tuossa 130..135 hv kohdilla, että kaasari sen varmaan tuohon tulppasi. Tuossa koneessa potentiaalia arvioitiin jonnekin 150 hv nurkille paremmalla imupuolella ja selvästi virkeämpi se isommalla kaasarilla olikin. Ajettavuutta vaan en koskaan saanut mieleiseksi niin sai tuo DGAV siinä olla. Sikäli pari 30 mm kurkkua varmaan kyllä riittää sen mitä sohosta kohtuudella saa ulos.

Itsellä on nyt kiinni omassa sohossa 40 tuplat 34 mm sisäkurkuin ja vähän se on pirteämpi mitä tuolla DGAV:llä, mutta ei ero iso ole. Jos noihin heittää vaan jotkut imutorvet, niin on jo hitaampi mitä DGAV:llä.. Moni pienikin asia vaikuttaa yllättävän paljon.

Vähän kaikkihan näissä kuitenkin tahtoo vaikuttaa, että olisi oltava juurikin nuo nokat kohdillaan eikä tässä taida olla mitään mainintaa esimerkiksi pakosarjastakaan?

Re: OHC-moottorin viritys

Lähetetty: 10.12.2018 20:48
Kirjoittaja cyte3
Hiljaista..osaakos kukaan kertoa tuosta oik.puoleisesta??brava/o..jompikumpi,en nähnyt koppaa..eipä ole tuota pattia ennen tullu vastaan.sohc koneeseen menossa,mutta tarvis yhtä....sai kipeää irroituksessa...https://aijaa.com/zipfAK" onclick="window.open(this.href);return false;
Lohkossa. 182a6

Re: OHC-moottorin viritys

Lähetetty: 10.12.2018 21:53
Kirjoittaja Stefa
No mulla on moiset sohossa. Saa noilla puristusta, tosin vaativat vähän työstöä. On vakiomäntiä korkeammat, niin ei voi kuluneeseen lohkon laittaa.

Re: OHC-moottorin viritys

Lähetetty: 10.12.2018 22:45
Kirjoittaja Wesulius
Stefa kirjoitti:No mulla on moiset sohossa. Saa noilla puristusta, tosin vaativat vähän työstöä. On vakiomäntiä korkeammat, niin ei voi kuluneeseen lohkon laittaa.
Eikös noit oo vähän painavat?

Re: OHC-moottorin viritys

Lähetetty: 11.12.2018 10:45
Kirjoittaja cyte3
yhen kasasin bravan kamoilla.kuoppa männillä vähä reunoista pois..täytyy kokeilla noita patilla olevia josko sais muotoiltua sohc palotilan muotoon?Kevyemmät nuo on,kuin omat 34+mm puristuksella olevat männät.veivit paljon painavammat ,mutta kampi taasen kevyempi kuin sohc oma...ku löytyis jokku kevyet veivit?

Re: OHC-moottorin viritys

Lähetetty: 11.12.2018 16:13
Kirjoittaja Stefa
Kevyemmät nuo 16V:n männät tosiaan on mitä sohon omat. Ovat myös matalammat ja omaavat ohuemmat renkaat. Männäntappikin on lyhyempi ja kevyempi. Ovat myös noin 0,8 mm korkeammat mitä 8V:n joten pelkällä dekin oikaisulla tulee aika passelin lähelle kantta ja kärsii vähän palotilaa muotoilla jotta saa sopivat puristukset. Tai eihän noilla mitään 12+ jokkispuristuksia oikein helpolla saa kun venakolot syö tuon patin nollille, vai menikö peräti vähän miinukselle. Ja jos lohkossa on yhtään rappua, niin silloinhan noita ei kärsi laittaa kun renkaat nousee korkeammalle. Budjettiratkaisuna nuo itse laitoin ja ihan hyvin ne on hommansa hoitaneet. Välyksethän sitten ilmoitetaan vähän erilailla vanha 8V vs. 16V, että nuokin kannattaa ehkä miettiä.

Re: OHC-moottorin viritys

Lähetetty: 19.12.2018 15:49
Kirjoittaja TfP-Motors
En ruennut sotkemaan tuota Regata topicia....
wellu kirjoitti:Olisi muuten mielenkiintoista verrata eri valmistajien kansia tuossa ikä/kokoluokassa.
Mullakin rupeaa ex-wellu tempralainen polttelemaan siinämäärin tuolla pressun alla että kohta sekin pääsee työnalle.

Vertailukohtana hyvin suosittu jm moottori (Golf 81mm mäntä * 77,4mm isku), joka on myös samaltapuolelta hengittävä. Selkeimäpänä etuna "tempraan" nähden nokka-akseli jolle ei ole noin tiukkaa nostorajoitetta.
Imukanava vakiona ovaali noin 28-30mm imulaipalta (1.6). Venttiilit vakiona yleensä 38 imu,33 pako, (omiin seeteihin voi tehdä n. 39.5/34.5)
Imukanavan leveys saattaisi olla portattuna n.33mm, korkeus vähän enemmän. Puhki menevät useasti nämäkin, ylöspäin öljytilaan, alas-sivulle vesitilaan. Kovakuppisessa kannessa on enemmän ainetta ottaa kanavaa ylöspäin, eli venajuosen pohja on ylemäpänä.

Huippu-kannet tuntuu virtaavan tyyliin 45hp/reikä.

Nämä hydrosäätöisestä kannesta;
Kuva
Kuva

Tämä lätkäsäätöisestä: (portattu)
Kuva

Hyvin samanoloisella reseptillä lähden tempralaista rakentelemaan, vaikka onkin huomattavasti lyhempi-iskuisempi kone. Nokka-akselin profiilin meinaan kopioda noista golffeista, katsotaan lähempänä miten tulee onnistumaan. Väläyttelin itselleni jo halkaistavaa nokkapukkia, mutta taitaa olla liian työlästä tähän ensimmäiseen versioon.
Lohkosta siipaistaan parisen milliä jotta saadaan männistä kuppi sorvattua pois. Se 150hp moottoritehoa kaverin moottoripenkkiin olisi tavoitteena, kahdella kurkulla hengittävänä. Aeromotorilta tilasin jo huolto-osaset, joten homma odottaa vain tekijäänsä. Laittelen lisää kunnes jotain rupeaa tapahtumaan...

Re: OHC-moottorin viritys

Lähetetty: 19.12.2018 17:53
Kirjoittaja Vode131
Jokunen vuosi takaperin porttasin yhden volkkarin kannen jokkikseen. Jätin imukanavan omasta mielestä aika pieneksi. Tein kanavasta sabluunan ja piirsin niillä ulkomuodon jota mallaan tuohon halkaistun kannen päälle. Ensimmäisessä kuvassa meikäläisen "pieni" kanava ja alemmassa on jonkun toisen näkemys samasta aiheesta.

Kuva

Kuva

Re: OHC-moottorin viritys

Lähetetty: 19.12.2018 18:10
Kirjoittaja wellu
Kyllä jokkisukot vetää äärirajoille nuo kanavat, ei helvetti...

Rajoittaako muuten SOCH:ssa nokan nostoa se välikansirakenne? Ei mahdu pyörimään...?

Re: OHC-moottorin viritys

Lähetetty: 19.12.2018 23:00
Kirjoittaja TfP-Motors
wellu kirjoitti:Kyllä jokkisukot vetää äärirajoille nuo kanavat, ei helvetti...

Rajoittaako muuten SOCH:ssa nokan nostoa se välikansirakenne? Ei mahdu pyörimään...?
Ei vaan nokkalaakerin koko, ei voi paljoa sitä korkeampaa nenää olla kepissä jos meinaa saada työnnettyä paikalleen.

Re: OHC-moottorin viritys

Lähetetty: 19.12.2018 23:10
Kirjoittaja Wesulius
TfP-Motors kirjoitti:
wellu kirjoitti:Kyllä jokkisukot vetää äärirajoille nuo kanavat, ei helvetti...

Rajoittaako muuten SOCH:ssa nokan nostoa se välikansirakenne? Ei mahdu pyörimään...?
Ei vaan nokkalaakerin koko, ei voi paljoa sitä korkeampaa nenää olla kepissä jos meinaa saada työnnettyä paikalleen.
Miten olis irrotettavat lakeriholkit.
2mm paksulla laakerilla saisi jo 2mm lisää nostoa.

Re: OHC-moottorin viritys

Lähetetty: 20.12.2018 07:18
Kirjoittaja väisänen
Kahdesta pukista tekee plaanilla puolikkaat, pulteilla yhteen ja linjahoonaus (jos edes tarvitsee).

Re: OHC-moottorin viritys

Lähetetty: 23.12.2018 11:30
Kirjoittaja jaketech
oon pari volkkarin kantta tehnyt vielä isomilla venoilla olikoha 41.5 ja pakoa en muista, mulla on omassa ralliautossa paikallaan ja toinen meni jokkismoottoriin. mun 2.0 moottorissa on 196hv ja 212nm ja aika alakieros vetoinen. kanavat on melkein puhki menneet. kansi vaan parani virtauksiltaan mitä enemän aukas kanavaa että jos hyvän meinaa saaha volkkarin kansista ni vaatis hitsuu töitä että saa kanavan nii isoksi ku ventiili vaatii mutta ku siellä alkaa tulla kannenpulttiakin eteen.