OHC-moottorin viritys
Re: OHC-moottorin viritys
Olen samaa mieltä villen kanssa , kyllä tuon pitäisi toimia ihan oikeinpäinkin kiristettynä.
Joku ongelma siinä kyllä on joka kannattaa selvittää.
Joku ongelma siinä kyllä on joka kannattaa selvittää.
Re: OHC-moottorin viritys
Tulipahan testattua...kiristin pysy hyvin kiinni,remmin ryökäle meni poikki..nyt olisin uutta viri kantta vaille. No pari orkkis kantta olis. 36/33 venttileillä ja 39/31. Pelkällä kanavien *puhdistuksella*ja tason laskulla olis parempi?Nokkana 320 11.7 nostolla,1 45 kaasari
Re: OHC-moottorin viritys
Eli edelleen siellä on ongelma... joka tuskin ratkeaa paksummalla hihnalla..
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: 20.06.2014 22:16
Re: OHC-moottorin viritys
Mulle on kerran tullut sellanen vastaan et jakohihnaa oli kiristetty perkeleesti.
Pomppi yli kunnes vaihto uuden hihnan. Sohlossa ei muistaakseni sentään noin käy vaikka kiristimen kiertäisi yli niskojensa...
Joo jotakin kummaa siellä nyt on.
Pomppi yli kunnes vaihto uuden hihnan. Sohlossa ei muistaakseni sentään noin käy vaikka kiristimen kiertäisi yli niskojensa...
Joo jotakin kummaa siellä nyt on.
Re: OHC-moottorin viritys
Minkälaisia venttiilikokoja 1100 ja1300 kansissa on?
Re: OHC-moottorin viritys
Jos en nyt iha väärin muista ni 36 ja 31, mut 1.1 kannessa pienet kanavat muistelisin et 24mm
Re: OHC-moottorin viritys
Aiheeseen liittyen, löysin vielä netistä vanhat mutta oivalliset PBS:n tekstit koskien sohojen historiaa... hyvää perjantailukemista...
http://www.mirafiori.com/pbs/pbssohc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mirafiori.com/pbs/pbssohc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: OHC-moottorin viritys
Mitäs mieltä täällä SOHC-viilaajat ovat kun pitäisi alkaa tuota omaa turbokonetta niputtamaan ja kampurana
siinä on orkkis MPI-Tempran tasapainotettu, hiomaton (ainoastaan kaulat kiillotettu ja mitattu) kampura ja
saabistit väittävät että on tuhoon tuomittua käyttää nitraamattomassa kampiakselissa punametallilaakereita?
SOHC:n kampuroista ei taida mitkään olla nitrattuja? Mulla on kuitenkin punametallilaakerit jo hommattuna ja
kovasti olin jo aikeissa sen niillä kasata..
siinä on orkkis MPI-Tempran tasapainotettu, hiomaton (ainoastaan kaulat kiillotettu ja mitattu) kampura ja
saabistit väittävät että on tuhoon tuomittua käyttää nitraamattomassa kampiakselissa punametallilaakereita?
SOHC:n kampuroista ei taida mitkään olla nitrattuja? Mulla on kuitenkin punametallilaakerit jo hommattuna ja
kovasti olin jo aikeissa sen niillä kasata..
Re: OHC-moottorin viritys
Eikö Saabistit perustellu asiaa yhtään?
Tietääkseni asiasta ei ole muuta haittaa kun että akseli on för mitätön vahingon sattuessa, eli jos öljynpaineet hukkuu. Punamerallilaakerit ovat kovempaa materiaalia ja syövät nitraamattoman akselin vahingon sattuessa pahimmassa tapauksessa pilalle. Jos kampiakseli on harvinainen niin suosittelen sen nitrausta tai normaali laakereita. Jos taas akseli on yleinen puoli ilmanen ni paikalleen vaan.
-Anssi
Tietääkseni asiasta ei ole muuta haittaa kun että akseli on för mitätön vahingon sattuessa, eli jos öljynpaineet hukkuu. Punamerallilaakerit ovat kovempaa materiaalia ja syövät nitraamattoman akselin vahingon sattuessa pahimmassa tapauksessa pilalle. Jos kampiakseli on harvinainen niin suosittelen sen nitrausta tai normaali laakereita. Jos taas akseli on yleinen puoli ilmanen ni paikalleen vaan.
-Anssi
Re: OHC-moottorin viritys
Niin.. Siitä on ollut juttua myös OCF:ssä sekä jossain BMW-foorumilla että punametallilaakerit
"vaatisivat" nitratun kampiakselin mutta kovin vähän ns. käytännön kokemusta asiasta olen kuullut eikä
sitä itselläkään (ainakaan vielä) ole. Kyllähän noita kampuroita puoli ilmaiseksi saa mutta laiska kun on
niin toivoisi ettei se nyt ainakaan heti kättelyssä sanoisi työsopimustaan irti kun on siinä on aina oma vaivansa
korjata ne vauriot.
"vaatisivat" nitratun kampiakselin mutta kovin vähän ns. käytännön kokemusta asiasta olen kuullut eikä
sitä itselläkään (ainakaan vielä) ole. Kyllähän noita kampuroita puoli ilmaiseksi saa mutta laiska kun on
niin toivoisi ettei se nyt ainakaan heti kättelyssä sanoisi työsopimustaan irti kun on siinä on aina oma vaivansa
korjata ne vauriot.
Re: OHC-moottorin viritys
Eihän siinä sitten muuta kun paikalleen. Avaamaanhan sen joutuu joka tapauksessa jos voitelu pettää. Öljypumppu, loiskelevyt jne kondikseen ja vetoja.
-Anssi
-Anssi
Re: OHC-moottorin viritys
Hmm.. Hassuahan se olisi että Glyco tekisi ihan std kokoisia pm-laakereita autoihin joissa ei ole alunperin nitrattua
kampiakselia ja näin ollen näitä laakereita ei olisikaan suotavaa käyttää ilman erillistä nitrausta.. Täytyy
varmaan poiketa vielä tuolla Lahden Kansityössä juttelemassa josta ne laakeritkin on peräisin. Glycon nettisivuiltakaan
en kyllä löytänyt mitään sen erityisempiä ohjeita/mainintoja jotka koskisi nitraamattomia akseleita, joten ehkä
se nitrauksen puuttuminen ei ole ongelma..
kampiakselia ja näin ollen näitä laakereita ei olisikaan suotavaa käyttää ilman erillistä nitrausta.. Täytyy
varmaan poiketa vielä tuolla Lahden Kansityössä juttelemassa josta ne laakeritkin on peräisin. Glycon nettisivuiltakaan
en kyllä löytänyt mitään sen erityisempiä ohjeita/mainintoja jotka koskisi nitraamattomia akseleita, joten ehkä
se nitrauksen puuttuminen ei ole ongelma..
Re: OHC-moottorin viritys
Onkohan noissa ollut öljypumppujen kanssa ongelmia?Täss eka startilla..onneks ei lähtenyt käyntiin,apuakseli narahti jumiin.Remmi hyppi hampaiden yli...liekö tuo katkaissut edellisen.Jakaja pois ja joutu naputella ihan tosissaan,että sai irti.akseli ja jakaja n rataa oli toinen kuin eka remmin katkeamisella.Nyt laitoin kolmannesta koneesta akselin ja menee kumman jäykäks hetken pyöriteltyä..liekö liian jäykkää öljyä?sit vielä.Mahtaako ritmon pumppu olla sama kuin 1.6 koneessa?Imujalka hiukka eri kulmassa....
Re: OHC-moottorin viritys
Oliko apuakseli ajoitettu oikein? Muuten voi kiertokanki napata kiinni, ja siitä seurata jotain (ei ole omaa kokemusta sohosta.)
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: OHC-moottorin viritys
Ei kai sohokoneessa moista apuakselin ajoitushommaa ole, se hammashihnapyörähän on eri kokoinenkin kuin nokkapyörä, joten se ei edes pysyisi asetuksissa. Jakaja (ja öljypumppu) kyllä sitten kokonaisvälityksenä tietenkin pyörii yhtä nopeasti kuin nokka-akseli.
Ongelma kuullostaa kummalliselta. En usko että käsin pyöritellessä mikään voitelujuttu asiaan vaikuttaisi. Onkohan apuakseliin tehty hammastus ja jakajan/öljypumpun käyttöratas varmasti kunnossa? Tai jos jakajassa ei ole tiivisteprikkaa alla jolloin jakaja tulee liian alas ja nalkkaa jotenkin kiinni?
Ongelma kuullostaa kummalliselta. En usko että käsin pyöritellessä mikään voitelujuttu asiaan vaikuttaisi. Onkohan apuakseliin tehty hammastus ja jakajan/öljypumpun käyttöratas varmasti kunnossa? Tai jos jakajassa ei ole tiivisteprikkaa alla jolloin jakaja tulee liian alas ja nalkkaa jotenkin kiinni?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -