OHC-moottorin viritys
Re: OHC-moottorin viritys
Ok, sekoitin sitten vanhaan pysty-tc:hen tuon ajoitushomman.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: OHC-moottorin viritys
Onko apuakselin kannen alla tiiviste vai liima? se kansi johon tulee apuakselin stefa tarvitsee sen tiivisteen, muuten se jumittaa. Mitoitus on tehty melko tiukaksi...
Re: OHC-moottorin viritys
Sama pätee nokkapukin päässä olevaan lätkään (mainitaan nyt lisähuomautuksena, vaikka ei olekaan tähän probleemaan vikaehdotuksena).
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: OHC-moottorin viritys
Joissain tc:n tiivistesarjoissa on nuo nokkapukkien päihin tulevat tiivisteet liian ohuet jolloin nokat menee myös jäykäksi. Kannattaa tarkistaa...
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Re: OHC-moottorin viritys
Akseli,pikkuratas,pumppu vaihettu.Tiiviste akselikopan alla ehkä hiukka liian paksu(pieni klapi on)Täytyy mittailla tuo jakajan akseli,ettei ole liian pitkä.(mallia golf)
Re: OHC-moottorin viritys
Testattu,kone pysy kasassa.ja toimi kohtalaisesti random suuttimilla?Kannen tiiviste antoi periksi..painetta syyläriin.Kansi lähtee hitsattavaksi,hiukka lisää laskua ja ne seeti pinnat uusiksi..
Minkalaista kannen tiivistettä kannatais laittaa,nyt oli ajusa kiinni liimattuna.hyllyssä olis yksi payen tiiviste?
Minkalaista kannen tiivistettä kannatais laittaa,nyt oli ajusa kiinni liimattuna.hyllyssä olis yksi payen tiiviste?
Re: OHC-moottorin viritys
Nakuttaa...? Liikaa sytkäriä tai purkkaria.
Rikkoo kannentiivisteen.
Vapari sohc:ssä kestää kyllä vakio pahvi hyvin.
Toki jos epäilet voit vaikka multa ostaa uuden pelti tiivisteen.
Rikkoo kannentiivisteen.
Vapari sohc:ssä kestää kyllä vakio pahvi hyvin.
Toki jos epäilet voit vaikka multa ostaa uuden pelti tiivisteen.
Re: OHC-moottorin viritys
Enpä ole pellisii Vielä erehtynyt.Kuinka paksu tuo on ja varmaan liimalla kiinni?Ja minkä hintainen?
Sytkä oli pirunpaljon myöhäsellä??paukkuja noin 12.
Sytkä oli pirunpaljon myöhäsellä??paukkuja noin 12.
Re: OHC-moottorin viritys
Tuo ylimääräinen on 1.7mm paksu , toki saa tilattua 1.3mm:kin.
Vaihda polttoaine etanoliin niin alkaa pysymään kasassa.
Vaihda polttoaine etanoliin niin alkaa pysymään kasassa.
Re: OHC-moottorin viritys
Tuo 1.7mm olis ehkäpä jotakuinki sopiva puristusten suhteen jos koneistamo ei hirveästi joudu hitsausten jälkeen plaanaamaan.tuo kansi on vanhan mallin ilman 8'lisäpultteja.Siihen ei taida löytyä tiivistettä?Saa tilattua...mistä,jos ei sulta löytyis?Ja onkohan nuo cometikin hinnoissa?laita vaikka yv hinta.
Re: OHC-moottorin viritys
On jäänyt hiukka traumoja nokkaremmistä..Mutta onkohan ihan normia,että remmin pitkäsivu 'väpättää'kaasun päästäessä pois?
Tarviiko tuohon pitkälle sivulle kehitellä jokin ohjai/tukirulla vai annanko olla noin?Kireys on noin 90 astetta.
Tarviiko tuohon pitkälle sivulle kehitellä jokin ohjai/tukirulla vai annanko olla noin?Kireys on noin 90 astetta.
Re: OHC-moottorin viritys
Kyllä se aikalailla värpöttää normaalistikin. Sohossa ja 8v TC:ssä kummassakaan nokkahihnan ei kuitenkaan pitäisi olla mikään ongelma, jos oikein asennettu ja kaikki rullat ja tasot suorassa niinkuin pitääkin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: OHC-moottorin viritys
Mikäli mä olen oikein ymmärtänyt, niin jos sorvaisi 1.5 tasapäisistä männistä 1mm pois laesta ja kasaisi koneen 1.4/1.6 kampiakselilla, 1.5 euromallin kannella ja pitkillä veiveillä, niin se voisi olla vielä toimiva kone niin että puristusta ei ole kohtuuttoman paljoa ja venttiilit eivät nappaa mäntiin kiinni?
Toki noita mäntiä on tasalakisinakin useampaa mallia, tässä olisi tarkoitus käyttää sitä mallia jossa on jyrsityt venttiilikolot.
Ajattelin että selviäisin ilman venttiilikolojen muokkaamista, ihan murtoluvun omalla nokalla ja kahdella 36mm tuplakaasuttimella.
Edit:
Pienellä laskemisella sain puristussuhteeksi 1mm sorvatuilla männillä ja 1.4/1.6 kampiakselilla n. 10.5, mikä vaikuttaisi ihan järkevältä, tämä sillä oletuksella että vakiokoneen puristussuhde olisi 9.2:1.
Toki noita mäntiä on tasalakisinakin useampaa mallia, tässä olisi tarkoitus käyttää sitä mallia jossa on jyrsityt venttiilikolot.
Ajattelin että selviäisin ilman venttiilikolojen muokkaamista, ihan murtoluvun omalla nokalla ja kahdella 36mm tuplakaasuttimella.
Edit:
Pienellä laskemisella sain puristussuhteeksi 1mm sorvatuilla männillä ja 1.4/1.6 kampiakselilla n. 10.5, mikä vaikuttaisi ihan järkevältä, tämä sillä oletuksella että vakiokoneen puristussuhde olisi 9.2:1.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: OHC-moottorin viritys
http://aijaa.com/5Gn6zt
Toi oli se heikko lenkki..Nyt hiukka yli 13 puristukset..
Toi oli se heikko lenkki..Nyt hiukka yli 13 puristukset..