OHC-moottorin viritys

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.

Re: OHC-moottorin viritys

ViestiKirjoittaja uk350 » 01.01.2018 21:50

Tekeleestä tiiä vaan kokeilikko käännellä nokan ajoitusta? sillon jonkunmoinen vaikutus asiaan...
uk350
 
Viestit: 245
Liittynyt: 27.11.2014 10:11

Re: OHC-moottorin viritys

ViestiKirjoittaja TfP-Motors » 01.01.2018 23:00

Mitä olen jokkis-kamppeissa noihin "kammio" imusarjoihin tutustunut, niin yleesä on kohtuuttoman isot suuttimet, ja pienet sisäkurkut jopa alle 30mm 45-kaasarissa. Kammio antaa yleensä paremman tehon, mutta taas alas huomattavasti huonomman väännön.
Kuva
Avatar
TfP-Motors
GFF
 
Viestit: 1426
Liittynyt: 22.02.2003 11:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: OHC-moottorin viritys

ViestiKirjoittaja Stefa » 02.01.2018 09:36

Mitä itse seurailut näitä, niin tuossa 125..135 hv jonkinlainen seinä tahtoo olla. Vähän arvelen, että kansi ei helpolla tuon yli oikein mene kun tahtoo tuossa ne tehot olla kuutioista riippumatta. Kun tuo oma kansi oli Kosusella, niin sitä porukalla tutkittiin ja spesialisti oli sitä mieltä, että perusportattuna varmaan noin 140 irtoaa jos kaikki on kohdillaan, mutta epäili että 150 vaatisi jo reilumpia muutoksia.

Ei tuo imusarja miltään loistavalta omaan silmään näytä, mutta hankala kyllä noista kuvista sanoa. Kokeile etsiä tuo Tipon imusarja ja heitä siihen päälle DCNF:ä tai vastaava? Noitahan näkee aina välillä 40 tai 42 millisinäkin kaupan. Tuosta saa vähän kaivelemalla ainakin suht hyvän. Itsellä moinen oli ja vähän tuota nostin kanteen nähden ylöspäin sekä jonniin verran oli sitä kammiota ja kaarteita pirrailtu. Ainakin kun tuo oma tekele Esatechillä oli penkissä, niin tuo mestari piti tuota konetta vallan onnistuneena ja oli sitä mieltä, että jokkista ajetaan paljon huonommillakin koneilla. Kuulemma yleensä ne antaa sen noin 125 hv tuossa penkissä. Mulla tuossa oli vähän yli 130. Kaasarina itsellä oli tuolloin Sierran DGAV muistaakseni 26/27 sisäkurkuin. Noista virtausnopeuksia taannoin haarukoin ja aika limitillä ne tuolla tienoilla oli ja voortti-virittäjät tuon kaasarin limittiä pitääkin tuossa 135 hv tienoilla. Itsellä oli taannoin myös 2 l Taunus tuolla kaasarilla ja siitä irtosi tuo 135 hv Tatechilla. Viimeiset reilut 1000 kierrosta piirti ihan suoraa viivaa tuossa 130..135 hv kohdilla, että kaasari sen varmaan tuohon tulppasi. Tuossa koneessa potentiaalia arvioitiin jonnekin 150 hv nurkille paremmalla imupuolella ja selvästi virkeämpi se isommalla kaasarilla olikin. Ajettavuutta vaan en koskaan saanut mieleiseksi niin sai tuo DGAV siinä olla. Sikäli pari 30 mm kurkkua varmaan kyllä riittää sen mitä sohosta kohtuudella saa ulos.

Itsellä on nyt kiinni omassa sohossa 40 tuplat 34 mm sisäkurkuin ja vähän se on pirteämpi mitä tuolla DGAV:llä, mutta ei ero iso ole. Jos noihin heittää vaan jotkut imutorvet, niin on jo hitaampi mitä DGAV:llä.. Moni pienikin asia vaikuttaa yllättävän paljon.

Vähän kaikkihan näissä kuitenkin tahtoo vaikuttaa, että olisi oltava juurikin nuo nokat kohdillaan eikä tässä taida olla mitään mainintaa esimerkiksi pakosarjastakaan?
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
 
Viestit: 2405
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Edellinen

Paluu Tekniikka ja virittäminen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot]

cron