OHC-moottorin viritys

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.

Re: OHC-moottorin viritys

ViestiKirjoittaja vvieri » 27.05.2015 06:59

1.5 Ritmon kanteen sain vakio seeteillä vielä 39,5mm imuventtiilit. Tuolloin tosin oltiin ihan rajoilla eli tuo alkaa olla samaa luokkaa kuin seetin ulkohalkaisija. Kannattaa katsoa kannesta millainen seetirengas siellä on.

Pakopuolelle vaihdettiin seetitkin kun tuli 35,5-milliset venttiilit, mutta vaparikoneessa kovin äkkiä pakoventtiileitä tarvikaan suurentaa. Ahdetussa sitten toinen juttu.
Ville Vieri
*** Sivut muuttaneet! *** www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
 
Viestit: 19181
Liittynyt: 20.12.2002 14:06
Paikkakunta: Laihia

Re: OHC-moottorin viritys

ViestiKirjoittaja -HH- » 28.05.2015 10:03

Jostain 1.6:sen kannesta taas joskus mittaskelin että seeti ei ollut paljoa isompi kuin 37,5mm vena, siihen kanteen ei ainakaan ilman seetien vaihtoa olisi kannattanut niitä 39,5mm imuvenoja laittaa.
- Ei taidot vaan selitykset -
Avatar
-HH-
GFF
 
Viestit: 8623
Liittynyt: 20.12.2002 13:44
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: OHC-moottorin viritys

ViestiKirjoittaja Wesulius » 28.05.2015 10:06

Helpostihan nuo seetitkin vaihtaa, ei pitäisi olla ongelma.
Askartelin joskus 1.6 sohon 40/37 venttiileillä.
Nyt tulee 41,5/34,5 venttiileillä , jää seetien väliin alumiiniakin.
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4650
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

Re: OHC-moottorin viritys

ViestiKirjoittaja Ippe » 28.05.2015 10:21

Minkä verran seetirenkaan sisähalkaisijaa uskaltaa kasvattaa, tai siis paljonko renkaan paksuudeksi pitäisi jäädä?
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
 
Viestit: 2503
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: OHC-moottorin viritys

ViestiKirjoittaja vvieri » 28.05.2015 13:15

No jos sen 0,9* säännön mukaan seetin sisähalkaisijassa mennään niin 39,5 venttiilillä ja seetin ulkohalkaisijalla mentiin 2,2 millin paksuuteen. Seetin sisähalkaisija silloin 35,5mm. Enemmänhän olis hyvä varmaan renkaan paksuutta olla mutta ei tuonkaan kanssa mitään ongelmaa ollut.

Aiheeseen liittyen - Onko Wesku mistä hankkinut seetirenkaita ja millaista irrotus/asennustapaa ja asennustiukkuutta käyttänyt?
Ville Vieri
*** Sivut muuttaneet! *** www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
 
Viestit: 19181
Liittynyt: 20.12.2002 14:06
Paikkakunta: Laihia

Re: OHC-moottorin viritys

ViestiKirjoittaja Wesulius » 29.05.2015 22:48

Kaverilla koneistamo ja sillä sattui olemaan seetejä , 0.10 mm krympillä nuo on laitettu, jos olisivat olleet paksummat olis 800 riittäny.
Saahan noita ebayn kauttakin tilattua.
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4650
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

Re: OHC-moottorin viritys

ViestiKirjoittaja vvieri » 30.05.2015 13:59

Juu, totta.
Ville Vieri
*** Sivut muuttaneet! *** www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
 
Viestit: 19181
Liittynyt: 20.12.2002 14:06
Paikkakunta: Laihia

Re: OHC-moottorin viritys

ViestiKirjoittaja cyte3 » 14.07.2015 14:55

Noista kannentiivisteistä.Mahtaako muun merkkisissä tiivisteissä olla tiivistys,esim öljyn paluun ympärillä esim.reinz? Ajusassa sitä ei ole.ykkös pytyn vesikanavan kohdalta vuoto,mutta kun vesi tulee aikaa hyvi öljyropusta..
cyte3
 
Viestit: 115
Liittynyt: 16.02.2006 18:39
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: OHC-moottorin viritys

ViestiKirjoittaja cyte3 » 16.07.2015 11:30

Kuva
Onko noista kokemusta
cyte3
 
Viestit: 115
Liittynyt: 16.02.2006 18:39
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: OHC-moottorin viritys

ViestiKirjoittaja tapi0 » 16.07.2015 13:25

Ei kyllä ole.
Mulla on Tuunoon Navalinea Sport kannentiiviste.
http://i623.photobucket.com/albums/tt320/tapi0/Hiivatti/IMG_0737_zpsb554e24d.jpg
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Avatar
tapi0
GFF
 
Viestit: 806
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: OHC-moottorin viritys

ViestiKirjoittaja Wesulius » 16.07.2015 17:18

cyte3 kirjoitti:Kuva
Onko noista kokemusta

Athena peltitiiviste on hyvä toimii , mutta asentaessa kannattaa vetää tiivistelimma spray pintaan, niin pitää nesteet sisällä.
Pinta on jotain teflonia , eli tiiviste sprayn levittäminen on perseestä kun menee pisaroiksi.
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4650
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

Re: OHC-moottorin viritys

ViestiKirjoittaja cyte3 » 13.09.2015 11:11

Mikähän mahtaa olla 1.3 sohc männän puristuskorkeus?isku 55 poraus 86.4 ?Aattelin vai mahtaksko olla sama kuin 1.5 konneessa?
1.6 tarvis mäntiä.
cyte3
 
Viestit: 115
Liittynyt: 16.02.2006 18:39
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: OHC-moottorin viritys

ViestiKirjoittaja tapi0 » 13.09.2015 11:47

Ei nyt ole 1.3 vaparin mäntiä irtonaisena, jotta voisi tarkistaa, mutta epäilisin 1.3:n mäntien olevan hiukan korkeammat mitä 1.5:n männät.

Edit: Googlella löysin että 1290cc motissa olis mäntien puristuskorkeus n. 34,9 mm. Luulisin sen olevan sama myös 1301cc:ssä, kun iskunpituus on kuitenkin sama.
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Avatar
tapi0
GFF
 
Viestit: 806
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: OHC-moottorin viritys

ViestiKirjoittaja Stefa » 14.09.2015 08:13

Noita sohc mäntiä taitaa olla aika sekalainen seurakunta niin sanotusti. Kuitenkin 34,1 ja 34,9 väliin tuo puristuskorkeus melko varmasti osuu. Taitaa myös 1,3 olla pienemillä venttiilikoloilla mitä 1,5 ja jossain 1,3:ssa voi kai olla pieni domekin (Delta?, 128 rally/coupe?, x1/9?). Jos jotain eBaytä kyttää, niin siellä taas voi olla vaikka mitä jenkkisaastemäntää valtavilla venttiililovilla/matalalla puristuskorkeudella. Vähän riippuen mitä meinaa, niin ei 1,6:een myöskään nuo 16V:n männät lie huono ajatus ole. Onhan jokajoka-koneita tehty myös normi 1,6 8V männillä ja noillakin saa kuulemma riittävästi puristusta, että sikäli lie aika sama mitä sinne laittaa. Työstämällä pelaa vähän kaikki.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
 
Viestit: 2516
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: OHC-moottorin viritys

ViestiKirjoittaja cyte3 » 24.09.2016 09:58

Meneekö 11.3 nostoinen nokka omilla kupeilla(pysyykö säätöpalat paikallaan)ja omilla jousilla?
cyte3
 
Viestit: 115
Liittynyt: 16.02.2006 18:39
Paikkakunta: Pietarsaari

EdellinenSeuraava

Paluu Tekniikka ja virittäminen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä