OHC-moottorin viritys

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Tuossa 90 hepon koneessa on isompi imuvena ja pienempi pakovena.
vajaa 80 hepposessa on pienempi imuvena ja isompi pakovena.
Itse joskus tuosta vajaa 80 heposen kannesta askartelin t.i.e unskiin kannen muistaakseni 40mm imuvena ja 37mm pakovena.

Täällä oli jotain juttua...http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f ... t=1.6+sohc
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Ippe »

1.5:sen mäntiä on sitten useampaa erilaista, on isoilla ja pienillä venttiilikoloilla, tasalakisia ja ammeellisia ja pieniä eroja löytyy puristuskorkeuksissakin, kansia on myöskin erilaisia, eli kannattaa varmistua suunnitelmien toimivuudesta juuri niillä osilla mitä itse käyttää.

Wössner tekee muuten matalia mäntiä 87mm poraukselle sohon stroukkaamista varten, eli 16 16V:n pitkäiskuista kampiakselia varten, kampiakselilla ja männillä saa iskutilavuudeksi yli 1.8l.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
fiat-boy
Viestit: 992
Liittynyt: 08.06.2005 17:05

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja fiat-boy »

Miksei noi kanavien suuaukot ole symmetriset vaan niissä on tuommoiset "lovet"?
Aina oppii jotain uutta
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Niis on tilaa semmosille suuttimille.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Avatar
Jokari
Viestit: 668
Liittynyt: 19.07.2007 22:17
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Miksi noi ohjurit pitää pätkiä on jotain sellaista mitä en ole koskaan tajunnut.
Understeer is definitely a crime -Colin Mcrae
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Saa nopiaan portattua kun ei tarvii niistä välittää, tai niitä alkaa muotoilemaan? No ne katkoo kestä siltä tuntuu, mä en kanssa siihen ala...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
rehnman
Viestit: 164
Liittynyt: 11.09.2009 21:46

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja rehnman »

eiköhän ne ohjurit pätkitä virtauksien takia.ei synny pyörteitä niiten takana,jotka sotkis virtausta
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Pätkitäänkö venttiilinvarret kanssa? :roll:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Ei venttiilejä tarvii pätkiä , mutta ne kuuluu vaihtaa ohuempiin.
Esim itse vaihdoin BMW:n kannessa 7mm varret kavennettuihin 5,5mm varsiin eli oliskos tuo sitten 5mm, vakion 7mm sijaan.
BMW:ssä tuo ohjuri on 12,5mm paksu joten se taitaa häipyä myös, jotta mahtuu seosta virtaamaan hyvin.
Toki perus kauppakassi menee vakio ohjureilla ja venttiileillä, kanavaankaan tarvitse koskea.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Wesulius kirjoitti: Toki perus kauppakassi menee vakio ohjureilla ja venttiileillä, kanavaankaan tarvitse koskea.
Helkkari, ihanko turhaanko niihin oon koskenut?

Mutta asiaan, ohjuri menee monesti aika lyhyeksi ja se nyt ole niin kovin toivottavaa. Lisäksi virtausten kannalta kun asiaa ajatellaan niin se muotoiltu ohjuri on monesti parempi kuin pelkkä kanavassa oleva venttiilinvarsi. Toki jos kanavan koko on olevinaan muka liian pieni niin kai silloin sitten pitää maksimoida se virtauspinta-ala ettei virtausnopeus kasva muka liian suureksi.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Jokari
Viestit: 668
Liittynyt: 19.07.2007 22:17
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Oiskohan tähän lööperiin ja mutuiluun vaikka aika saada ihan ihan jotain faktatietoakin.

Pistin noi kuvat ja löpinät hyvälle frendilleni Guy Croftille, ei varmaan tartte kyseistä nimeä sen kummemmin esitellä.

Lyhyesti:

- Venttiilin paksuudella ei ole juuri mitään merkitystä kanavan virtaukseen ihan sama onko se 8, 7 vai kenties pienimpikin. Tärkeintä on aerodynaaminen venttiilin ohjuri ja se että venttiilille saadaan riittävä tuki niin että istukan keskitys säilyy hyvänä ja se kestää kilsoja.

- Fiat SOHC kansi on oikeastaan malliesimerkki kunnon kanavista. Se on helppo pilata mutta oikein tehtynä aivan tolkuttoman hyvä. Yksi parhaista jossei paras tuon aikaisista 8V kansista.

- JR Tehokannen jälki on, no vähintäänkin kamalaa. Miten voi asiakkaalle luovuttaa kannen joka näyttää siltä että se on tehty puolessa tunnissa rälläkän kivilaikalla? Kunnollinen kannen porttaus on jotain ihan muuta kuin maksiminumeroita virtauspenkissä ja maksimirahaa asiakkaalta.


Tällaisia mielipiteitä siis henkilöltä joka on tehnyt:

- 287 hp Vauxhall XE 16v 2050cc moottorin 35/30 venttiileillä
- 215 hp Fiat 16V 1800cc moottorin, vanhempi 16V
- 227 hp Fiat 16V 1600cc moottorin, se uudempi 16V
- 327 hp vm. 1956 Jaguar 3.8 litraisen kutoskoneen
- 203 hp Fiat 2L 8V TC moottorin (tämän moottorin vielä tiedän omakätisesti ja enpä ole kokenut mitään vastaavaa elämässäni ainakin jos kyse on 8V kaasarimoottorista)
- 157 hp 1500cc Fiat SOHC moottorin

Mulla ei ainakaan ole hirveästi lisättävää tähän. Olisin täysin idiootti jos väittäisin ihan mitä tahansa muuta.
Understeer is definitely a crime -Colin Mcrae
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Guy Croft ja absoluuttinen totuus?
Eikös tuo joskus sanonut että turbokoneessa puristukset pitää olla alhaiset eikä ole mitään virkaa kierrättää korkealle.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Niinno, tuo puristussuhdeasiahan kyllä paljon riippuu käytettävästä polttoaineestakin... :mrgreen:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Alkaa mennä mielenkiitoiseksi, pitääkin laittaa popparit mikroon :mrgreen:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vastaa Viestiin