OHC-moottorin viritys

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Olen samaa mieltä villen kanssa , kyllä tuon pitäisi toimia ihan oikeinpäinkin kiristettynä.
Joku ongelma siinä kyllä on joka kannattaa selvittää.
cyte3
Viestit: 119
Liittynyt: 16.02.2006 17:39
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja cyte3 »

Tulipahan testattua...kiristin pysy hyvin kiinni,remmin ryökäle meni poikki..nyt olisin uutta viri kantta vaille. No pari orkkis kantta olis. 36/33 venttileillä ja 39/31. Pelkällä kanavien *puhdistuksella*ja tason laskulla olis parempi?Nokkana 320 11.7 nostolla,1 45 kaasari
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Eli edelleen siellä on ongelma... joka tuskin ratkeaa paksummalla hihnalla..:D
parrurasva
Viestit: 39
Liittynyt: 20.06.2014 22:16

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja parrurasva »

Mulle on kerran tullut sellanen vastaan et jakohihnaa oli kiristetty perkeleesti.
Pomppi yli kunnes vaihto uuden hihnan. Sohlossa ei muistaakseni sentään noin käy vaikka kiristimen kiertäisi yli niskojensa...
Joo jotakin kummaa siellä nyt on.
cyte3
Viestit: 119
Liittynyt: 16.02.2006 17:39
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja cyte3 »

Minkälaisia venttiilikokoja 1100 ja1300 kansissa on?
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Jos en nyt iha väärin muista ni 36 ja 31, mut 1.1 kannessa pienet kanavat muistelisin et 24mm
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Aiheeseen liittyen, löysin vielä netistä vanhat mutta oivalliset PBS:n tekstit koskien sohojen historiaa... hyvää perjantailukemista...
http://www.mirafiori.com/pbs/pbssohc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
JPK
Viestit: 101
Liittynyt: 30.03.2005 13:12

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja JPK »

Mitäs mieltä täällä SOHC-viilaajat ovat kun pitäisi alkaa tuota omaa turbokonetta niputtamaan ja kampurana
siinä on orkkis MPI-Tempran tasapainotettu, hiomaton (ainoastaan kaulat kiillotettu ja mitattu) kampura ja
saabistit väittävät että on tuhoon tuomittua käyttää nitraamattomassa kampiakselissa punametallilaakereita?
SOHC:n kampuroista ei taida mitkään olla nitrattuja? Mulla on kuitenkin punametallilaakerit jo hommattuna ja
kovasti olin jo aikeissa sen niillä kasata.. :roll:
Anzu
Viestit: 6
Liittynyt: 01.01.2013 15:28

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Anzu »

Eikö Saabistit perustellu asiaa yhtään?

Tietääkseni asiasta ei ole muuta haittaa kun että akseli on för mitätön vahingon sattuessa, eli jos öljynpaineet hukkuu. Punamerallilaakerit ovat kovempaa materiaalia ja syövät nitraamattoman akselin vahingon sattuessa pahimmassa tapauksessa pilalle. Jos kampiakseli on harvinainen niin suosittelen sen nitrausta tai normaali laakereita. Jos taas akseli on yleinen puoli ilmanen ni paikalleen vaan.

-Anssi
Avatar
JPK
Viestit: 101
Liittynyt: 30.03.2005 13:12

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja JPK »

Niin.. Siitä on ollut juttua myös OCF:ssä sekä jossain BMW-foorumilla että punametallilaakerit
"vaatisivat" nitratun kampiakselin mutta kovin vähän ns. käytännön kokemusta asiasta olen kuullut eikä
sitä itselläkään (ainakaan vielä) ole. Kyllähän noita kampuroita puoli ilmaiseksi saa mutta laiska kun on
niin toivoisi ettei se nyt ainakaan heti kättelyssä sanoisi työsopimustaan irti kun on siinä on aina oma vaivansa
korjata ne vauriot.
Anzu
Viestit: 6
Liittynyt: 01.01.2013 15:28

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Anzu »

Eihän siinä sitten muuta kun paikalleen. Avaamaanhan sen joutuu joka tapauksessa jos voitelu pettää. Öljypumppu, loiskelevyt jne kondikseen ja vetoja.

-Anssi
Avatar
JPK
Viestit: 101
Liittynyt: 30.03.2005 13:12

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja JPK »

Hmm.. Hassuahan se olisi että Glyco tekisi ihan std kokoisia pm-laakereita autoihin joissa ei ole alunperin nitrattua
kampiakselia ja näin ollen näitä laakereita ei olisikaan suotavaa käyttää ilman erillistä nitrausta.. :roll: Täytyy
varmaan poiketa vielä tuolla Lahden Kansityössä juttelemassa josta ne laakeritkin on peräisin. Glycon nettisivuiltakaan
en kyllä löytänyt mitään sen erityisempiä ohjeita/mainintoja jotka koskisi nitraamattomia akseleita, joten ehkä
se nitrauksen puuttuminen ei ole ongelma.. :?:
cyte3
Viestit: 119
Liittynyt: 16.02.2006 17:39
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja cyte3 »

Onkohan noissa ollut öljypumppujen kanssa ongelmia?Täss eka startilla..onneks ei lähtenyt käyntiin,apuakseli narahti jumiin.Remmi hyppi hampaiden yli...liekö tuo katkaissut edellisen.Jakaja pois ja joutu naputella ihan tosissaan,että sai irti.akseli ja jakaja n rataa oli toinen kuin eka remmin katkeamisella.Nyt laitoin kolmannesta koneesta akselin ja menee kumman jäykäks hetken pyöriteltyä..liekö liian jäykkää öljyä?sit vielä.Mahtaako ritmon pumppu olla sama kuin 1.6 koneessa?Imujalka hiukka eri kulmassa....
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Oliko apuakseli ajoitettu oikein? Muuten voi kiertokanki napata kiinni, ja siitä seurata jotain (ei ole omaa kokemusta sohosta.)
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ei kai sohokoneessa moista apuakselin ajoitushommaa ole, se hammashihnapyörähän on eri kokoinenkin kuin nokkapyörä, joten se ei edes pysyisi asetuksissa. Jakaja (ja öljypumppu) kyllä sitten kokonaisvälityksenä tietenkin pyörii yhtä nopeasti kuin nokka-akseli.

Ongelma kuullostaa kummalliselta. En usko että käsin pyöritellessä mikään voitelujuttu asiaan vaikuttaisi. Onkohan apuakseliin tehty hammastus ja jakajan/öljypumpun käyttöratas varmasti kunnossa? Tai jos jakajassa ei ole tiivisteprikkaa alla jolloin jakaja tulee liian alas ja nalkkaa jotenkin kiinni?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin