OHC-moottorin viritys

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Niin eihän se mitenkään vaikuta , bmw:kin myöhemmissä malleissa kavensi venttiilivarren 6mm.
Vääntöäkin tuli lisää...
No onneks GG tietää...

Sitä faktaa ei vielä näkynyt.
Vaikka jotain virtaus mittauksia mielummin, kuin jotain teholukemia jostain...

Turhaan se hondakin ohuita venttiilinvarsia käytää, eihän ne moottoreita osaa ehdä.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Croftilla on usein tapana ilmaista mielipiteensä hyvin kärjistetysti, tuon vuoksi on monilla foorumeilla ollutkin tukkanuottasilla, mm. turbo124:llä. Tuskin sentään oikeasti sitä mieltä on että venttiilinvarren paksuus olisi täysin merkityksetön muuttuja. :roll:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Wesulius kirjoitti:Turhaan se hondakin ohuita venttiilinvarsia käytää, eihän ne moottoreita osaa ehdä.
Noissa japsimoottoreissa näkyy erinomaisesti paikalliset perinteet mm. moottoripyörien koneiden rakentelussa. Japsit tapaavat tehdä kevyitä ja loppuun asti hierottuja osia. Jotka kyllä kestävät - eiköhän venttiilikoneistossakin suurin tekijä rikkoutumisissa ole osan oma paino ja seurannaisvaikutukset... Ja samassa tulee varmasti hyötyä kanavissa, kun puolta kanavaa ei tukita lyhtypylväänpaksuisella venttiilivarrella...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
Jokari
Viestit: 668
Liittynyt: 19.07.2007 22:17
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Jokari »

vvieri kirjoitti:Croftilla on usein tapana ilmaista mielipiteensä hyvin kärjistetysti..
No ei täällä sitten kenelläkään ole tapana kärjistää mitään, en oo ainakaan huomannut tuollaista. :)
Wesulius kirjoitti:Sitä faktaa ei vielä näkynyt.
Vaikka jotain virtaus mittauksia mielummin, kuin jotain teholukemia jostain...
Teholukemilla ei ole merkitystä? Eikö täällä Härmässä just perinteisesti niitä kytätä absoluuttisena indikaattorina vaikka kilpamoottorin hyvyydestä?
Understeer is definitely a crime -Colin Mcrae
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Jokari kirjoitti:
vvieri kirjoitti:Croftilla on usein tapana ilmaista mielipiteensä hyvin kärjistetysti..
No ei täällä sitten kenelläkään ole tapana kärjistää mitään, en oo ainakaan huomannut tuollaista. :)
Wesulius kirjoitti:Sitä faktaa ei vielä näkynyt.
Vaikka jotain virtaus mittauksia mielummin, kuin jotain teholukemia jostain...
Teholukemilla ei ole merkitystä? Eikö täällä Härmässä just perinteisesti niitä kytätä absoluuttisena indikaattorina vaikka kilpamoottorin hyvyydestä?
No ei ainakaan täällä , tärkeämpää on ajettava moottori.
Ja tämä fiuden soho konekin on paininkuppikone eli ei tuo venttiili niin hirveästi ohjaimen nojaa.
Toki väljiä ohjaimia on tullut vastaan , mutta yleensä syynä on materiaali , ei niinkään lyhyt venttiilin ohjain.
cyte3
Viestit: 119
Liittynyt: 16.02.2006 17:39
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja cyte3 »

Ippe kirjoitti:1.5:sen mäntiä on sitten useampaa erilaista, on isoilla ja pienillä venttiilikoloilla, tasalakisia ja ammeellisia ja pieniä eroja löytyy puristuskorkeuksissakin, kansia on myöskin erilaisia, eli kannattaa varmistua suunnitelmien toimivuudesta juuri niillä osilla mitä itse käyttää.

Wössner tekee muuten matalia mäntiä 87mm poraukselle sohon stroukkaamista varten, eli 16 16V:n pitkäiskuista kampiakselia varten, kampiakselilla ja männillä saa iskutilavuudeksi yli 1.8l.
Elikkä regata 85,ssa voi olla jotku noista...?Tempran lohkoon tarvis isomalla puristus korkeudella tai tasalakisella löytyä.Huomenna täytyis regetasta käydä tutkiin,,Viikonloppuna olis ritmon lohko 87 männillä tulossa,mietin vai sopisko 1.6 kampura siihen??
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Sopii, silloin mäntä tulis hieman lohkotasosta yli jos männät säilyy 1.5:ssä orggiksina. Vai mitkä 87 männät siellä on?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
cyte3
Viestit: 119
Liittynyt: 16.02.2006 17:39
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja cyte3 »

Ritmo on kuplan männillä,voi olla jo sorvatut?
Kuinka paljon mäntä nousee yli omilla männillä?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mahlen männät on puristuskorkeudeltaan 39,6mm ja Fiatin omat noin 34,4mm wanhan weppisivujuttuni mukaan. Erotus on siis yli 5 milliä. Joskus mittailin että laki on Mahleissa noin 7mm paksu joten ei siitä oikein niin paljoa voi ottaa pois että männät jäisivät tasalle...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
cyte3
Viestit: 119
Liittynyt: 16.02.2006 17:39
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja cyte3 »

Eipä tietoo onko mahlen männillä..vai ihan jotku ihan perus vw männät???Regatasta kävin rääpäsemässä männät ja oli vain venttiilikoloilla.Tipautin lohkoon ja näyttäis reippaan millin tulla yli.Noista sorvailemalla sopivat?..Kumpi alakerta nyt kuulostaa järkevämmältä/tehokkaammalta,maksimia haettaessa >138 87mm porattu tasapää männillä vs 159 tasapää männillä eli puristukset jotakuinki samat.Näitä nyt hätäilen kun 138 ostopäätös pitäisi tehdä huomiseen mennessä :?
Kolotti
Viestit: 11
Liittynyt: 08.09.2013 12:14
Paikkakunta: Jämsä

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Kolotti »

1,5l SOHC koneisiin on laitettu kuplan mäntiä käyttämällä lyhyempi iskuisen lyhyempiä kiertokankia. Näin tehden ei männästä tarvi ottaa laesta pois liikaa. Kankisuhde näin tehtäessä muuttuu.

-Mika
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ainoa lyhyempi vaihtoehto on 1.1/1.3 vapari kanki ja sitten mäntä jää sorvaamattakin niin alas, että ei tuolla ratkaisulla oikein ole muissa kuin ahdetuissa käyttöä. Muutenkin lyhyempi kanki on isoilla kierroksilla huono, mikä ei taas oikein mene käsi kädessä viritetyn sohokoneen filosofian kanssa. Sellaisen kun kuuluisi kiertää suht. ylös...

Jos ne Kuppelin alkuperäiset männät (tai Cofapit) on niin ulkonäöstä jo huomaa, ettei niitä pidä viritetyssä moottorissa käyttää. Todella pitkä loveus öljyrenkaan kohdalla, ja sitä rataa...

Kyllä nuo Mahlet on puristuskorkeudeltaan samaa luokkaa kuin Kuplan mäntä muutenkin, eli sama kommentti yli menevästä osasta ja sorvauksesta pätee kyllä niihinkin. Alla pari kuvaa muokkaamattomasta Mahlesta männän tunnistusta helpottamaan.
KuvaKuva

Kuva männästä voisi auttaa asiaa. Voihan se olla jostain muusta moottorista kuin Kuplasta. Jos sorvaamaton mäntä tulee millin verran yli, niin kyllä sitä uskaltaa työstää. Jos kannentiiviste on 1,6mm puristuneena, niin jotkut saattaisivat noin lyhytiskuisen koneen laittaa tuosta seuraavalla 0,6mm paljeraolla sellaisenaan kasaan. Vähän alakanttiinhan se kyllä on. :roll:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Kolotti
Viestit: 11
Liittynyt: 08.09.2013 12:14
Paikkakunta: Jämsä

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Kolotti »

Juu, 1,1 ja 1,3 kangilla ne on tehty, mutta mäntä pitää olla se korkeampi 39,6mm puristuskorkeudeltaan :)
Tosin tuon lyhyen kangen vuoksi ei ole kaikkein paras ratkaisu, hyvää alavääntöä lukuunottamatta.
Lyhyen kangen takia männän sivuttaisvoimat suuremmat ja kuluu nopeasti sekä tietty mainitsemasi isojen kierrosten ominaisuudet.
Kuplan taotut mahlet on kyllä kevyet, mutta niissä ei ole juuri ylimääräistä materiaalia eikä siis siten koneistusvaraa tehdä juuri mitään sovituksia. Isommat versiot noista saa käymään saabin kangella 2l ohc fordiin, mutta eivät tahdo ralli käytössä kestää juuri yhtä kesää pidempään...

Wisecot tai venoliat alkaa sohc fiattiin saada siinä 145€ per kpl + männänrenkaat vielä päälle. Onhan ne arvokkaat mutta toisaalta ei tarvi sen jälkeen murehtia ainakan mäntiä.

-Mika
Avatar
Jokari
Viestit: 668
Liittynyt: 19.07.2007 22:17
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Jos kunnon mäntää saa 145 kpl niin mikä raha se on? Oikeasti.

Miettikääs tilannetta että moottorista pettää tuollainen vakiomäntä. Kaikki säästöt meni suoraan vessanpytystä alas sillä sekunnilla verrattuna siihen että olisi ostanut ne kunnon osat heti kättelyssä. Tuli muuten kalliimmaksikin.

Halpaa virittämistä ei ole olemassakaan! Kannattaa siirtyä postimerkkien keräilyyn mikäli haluaa selvitä halvalla...ainoa vaan että sielläkin ne kunnon merkit maksaa tuhansia. :lol:
Understeer is definitely a crime -Colin Mcrae
Avatar
tapi0
GFF
Viestit: 889
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja tapi0 »

Jokari kirjoitti:Jos kunnon mäntää saa 145 kpl niin mikä raha se on? Oikeasti.

Miettikääs tilannetta että moottorista pettää tuollainen vakiomäntä. Kaikki säästöt meni suoraan vessanpytystä alas sillä sekunnilla verrattuna siihen että olisi ostanut ne kunnon osat heti kättelyssä. Tuli muuten kalliimmaksikin.

Halpaa virittämistä ei ole olemassakaan! Kannattaa siirtyä postimerkkien keräilyyn mikäli haluaa selvitä halvalla...ainoa vaan että sielläkin ne kunnon merkit maksaa tuhansia. :lol:
Niimpä...itsekin maksoin tonnin Wössnerin takomännistä ja PEC:n takokangista tuunoon...
Toinen touhutonni meni takokampiakseliin, että ei ihan halpaa touhua. :D
Kaikkineensa tuohon koneeseen on jotain 7 kiloeuroa jo mennyt ja on vielä osina tallissa.
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Vastaa Viestiin