OHC-moottorin viritys

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Krisu
Viestit: 161
Liittynyt: 10.01.2003 12:09
Paikkakunta: Parainen

OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Krisu »

Ajattelin kysellä vinkkejä, miten saisi yksinokkasesta koneesta ulos helppoja lisätehoja kadulle. Löytyykö imusarjoja tuplille ja minkälaista nokkaa suosittelisitte, onko kokemuksia hiotuista? Tällä hetkellä on 1,5 litrainen lohko + 1,6 Tipon kansi (isommat imuvenat ja kanavat), peltisarja ja kaasarina 105 TC-Ritmon 34DAT.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Free Technicsin sivuilla ja Keltsissä olen nähnyt aika ajoin imusarjoja kaupan SOHC koneeseen tuplille. Nelikymppiset toiminevat varsin hyvin, nokkana noiden kanssa käytetään aika usein about 300 asteista puristussuhteen ollessa 11:1 korvilla.

Kantta ei kannata liian paljon plaanailla, menee liian ohueksi ja alkaa mennä tiivisteitä. Eli lohkon pinnasta pois, ja tämän jälkeen tarvittessa modifioidaan mäntiä sopivan patin aikaansaamiseksi.

Imunavan saa kairattua about 31mm:iin ilman isompaa pelkoa siitä että valu menee huokoiseksi. Kanavan muoto on tärkeä - ja vakionakin melko hyvä - portatessa on syytä varoa että ei jyrsi venttiilin päällä olevan mutkan sisäkaarretta liikaa, kanavan pitää pysyä samansäteisenä ulkokaarteen kanssa. Kanaviin tunkeutuvat ohjaimen päät kannattaa katkaista, mutta tästä aiheutuu kyllä nopeampi kuluminen etenkin jos ohjaimia ei vaihdeta pronssisiin.

1.6 Tipon venttiilikoot (39.5/33) on aika optimaaliset vaparin kanteen - imun voi vaihtaa nelikymppiseksi mutta tästä saatava hyöty käytettyyn rahamäärään nähden on vähintään kyseenalainen.

Kuvia löytyy Croftin sivulta
http://www.guy-croft.com/page9.html
Nuo on lähinnä TC:lle, mutta näkyy siellä yksinokkaisenkin kuvia.

Voin laittaa kohta kuvan SOHC:n halkaistusta kannesta mitattuine seinämävahvuuksineen hakemistoon
[EDIT: kuollut linkki uusittu]
http://www.netikka.net/ville.vieri/misc ... 28head.jpg

Kuvat on sitten 128:n kannesta joten en ota vastuuta eroista Tipon kanteen - todennäköisesti niitä on.
Viimeksi muokannut vvieri, 16.01.2003 12:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Helpoimmalla pääsee kun laittaa pystyt, vaakoille pitää raivata tilaa ainkin 128 Berlinassa lämppärikoppaan ja tuskimpaan 3P on yhtään tilavampi (tuohohan on vissiin kyseessä?) Kannaattaakohan myös lohko päivittää siihen Tipon lohkoon, kuutioista ei ainakaan haittaa ole.

Hiotuista nokista itsellä on hyviä kokemuksia ainakin pääosin mutta ihan oikeesti se nokka kannattaa nitrata, tuo hoituu myös tuon liikkeen kautta. Aikoinaan kaverin jäärataimpistä (no SOHC:llä tietty) nokka kuulemma kului, omasta yksnokkasessa ei havaintoa kulumisesta mutta viimeiset TC:hen hioutetut nokat sitten nitrautin samalla kun yhdet hiotut siinä koneessa sain pyöreiksi. Aikoinaan kun eka nokka tuli hioutettua niin sen tein GT-Motorsissa mutta he eivät "pystyneet" muuttamaan nokkakulmaa ja nostoakin saivat aika vähänlaisesti, seuraava tehtiinkin sitten tuolla Keravalla ja tämän jälkeen kasin kone alkoi vasta kunnolla kiekumaan.

Ville tuntee noi kannet paremmin joten mä en niihen puutu olleskaan. Mutta eiköhän siihen SOH:seen löydy vallan uusi sielu tuplilla ja uudella nokalla.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Krisu
Viestit: 161
Liittynyt: 10.01.2003 12:09
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja Krisu »

Joo 3p on autona. Lohkon päivittäminen on mielessä, kun Tipon 1,6 moottori seisoo tallissa, mutta kuinka paljon voi plaanata lohkon päältä pois normaalisti, että jää tilaa männän ja kannen väliin riittävästi. Muistaakseni Tipossa oli 37,5mm imuventtiilit, en tosin ole varma. Pystytuplat on tietysti kätevät tilankäytön suhteen mutta vaikeat löytää, joten esim. ylimääräisiä DCNF:iä tms. kannattaa tarjota.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Tuolla TC keskusteluistahan oli puhetta noista männän ja kannen välisistä välyksistä, niitä voit käyttää myös SOHC:ssä.

Vaakoille on taas vaikea löytää imusarjaa, ainakaan käytettynä. Mopo-Sportista tuota on saanut ja kai Mika H:kin sellaisen hankkii, hinnaltaan tuo on jonkin verran kalleempi kuin pystyjen imusarja. Tuo DCNF:hän on tuohon järkevä kaasari mutta saatavuus on tosiaan aika heikko, IDF/DRLA on kohtuullisen paljon helpompi löytää ja noihin löytää imusarjojakin ihan kivasti.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Missäs tuo 3p luki? :shock: No pystyjä olen käyttänyt itsekin, mutta jouduin tekemään imusarjan itse tilanahtauden takia.

Männän ja kannen välistä etäisyyttä pienentämällä saa puristuksia isommaksi mutta jos tämä ei riitä (minimi tulee vastaan) niin sitten koneistetaan kannen paljealuetta vastaavat (se alue palotilaa joka on kannentiivistepinnan tasolla) kohdat männissä hiukan alemmaksi niin että mäntään syntyy patti ja saadaan plaanattua lohkoa lisää. Tämä toki edellyttää että männissä on riittävän vahva laki, yleensä SOHC:n männässä on.

Totta on sekin että iskua kasvattamalla saat lisää puristuksia, eli siinäkään mielessä HH:n idea 1.6 alakerran käytöstä ei ole huono. Tuossa alakerrassa on lisäetuna sylinterien öljysprayt.

Yksi vaihtoehto on asentaa 1.6:n (tai 1.4:n) kampiakseli tuohon 1.5:n lohkoon ja käyttää 1100:n tai 1300:n lyhyitä veivejä. Tällöin saat sopimaan puristuskorkeudeltaan isohkot Kuplan Mahle 87mm takomännät, jotka on halvat ja hyvin kestävät. Haittapuolena on että nuo valetut, lyhyet kanget on arveluttavat kestoltaan ainakin ilman kiillotusta tai teräskuulapuhallusta - tosin en ole kuullut katkeamisista, ja Mahlet on tosi kevyetkin. 8)

Imuventtiilien koosta, SX-mallissa on 39.5 venat (samat kuin vanhassa Punton koneessa), mutta joissain 1.6:ssa on ilmeisesti 37.5:t, kuten 1.4:ssä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ei se missään lukenutkaan... :wink:

SX:hän on mun mielestä varustetaso... :shock: Vai onko tää sitten se monipisteruisku vai joka on eksynyt lisoihin tällä nimikkeellä?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Varustetasona minäkin olen sitä pitänyt mutta ilmeisesti jotain eroa on padoissakin. Etsiessäni omaan 1.5 kanteen 39.5 imuventtiileitä luetteloista löytyi vain tuota 37.5 venttiilikokoa, mutta tuolla SX:llä tosiaan se haluttu löytyi...

Sain jonkinlaista listaa kasaan venttiilikoosta kyseltyäni asiasta
Uno Turbo 1.3: 36/33
Tipo 1.4: 37.5/31
Tipo 1.6SX: 39.5/31
Tipo 1.6GT: 39.5/33
Ja sitten on lisäksi se joku Tipon 1.6 malli jossa on 37.5/33.

Noilla voi olla tekemistä ruiskun mallienkin kanssa - HH, mikä monipisteruisku noissa on? Yksipisteinen taisi olla Boschin mono-jetronic?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ruiskusta ei mitään tietoa mutta kai se joku Boschi on, ehkäpä. Mutta tuo pakoventtiilin koko hämmästyttää :?: Kun onhan yksvitonenkin 33:lla, ihmetystä ja kummastusta kauheesti.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Krisu
Viestit: 161
Liittynyt: 10.01.2003 12:09
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja Krisu »

Muistaakseni venttiilikoot menee näin:
Tipo 1,4 37,5 / 31
Tipo 1,6 37,5 / 33
Kansissa suurimmat muutokset vanhempiin on juuri isommat imuvenat ja muutetut imukanavat. Imukanavat näyttää ainakin maallikon silmin reippaasti paremmilta kuin vanhoissa.

1,6 koneessa on lohkon korkeus pidetty samana kuin 1,5 litraisessa ja pitempi isku kompensoitu mäntien pienemmällä puristuskorkeudella (kiertokankien pituus luullakseni sama). Näin 1,5 litraisen männät tulevat n.1,75 mm lohkon tasosta ylös 1,6 kampiakselilla. Mäntien ja kannen väliin ei siis jäisi tilaa, joten uskaltaako männistä lähteä jyrsimään yli milliä paljealueelta? Tällä saisi puristussuhteen hyvin korotettua ja jäisi vielä varaa vaikka kaivaa kannesta palotilan seinän ja imuventtiilin väliä suuremmaksi.

Sitten ihan toiseen asiaan, tällä hetkellä autossa on Regatan vaihdelaatikko, mikä on 5-vaihteisena kiva mutta välitykset on suunniteltu ilmeisesti lähinnä Saksan maanteille. Eli jos jollain olisi helposti saatavilla esim. Unon välityssuhteita (5-v) niin olisi kiva lukea. Voisi sitten vaihtaa laatikon samalla kun lohkonkin.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Jees nuo on ne yleisimmät varmaan täällä Suomessa myytävissä malleissa joskin 39.5-millisillä varustetun kannenkin olen nähnyt.
Noita mainitsemiani malleja kuitenkin on olemassa. :)

Noin taisi ollakin, eli 1.5 lohko on samankorkuinen. Yleensä yli millin poisto on mahdollista männistä koska paljealue sijaitsee reunoilla ja männän keskiosa yleensä joutuu suurimman lämpörasituksen kohteeksi. Kannattaa kuitenkin katsoa miten lähelle männänrenkaita tullaan..

Olen kuullut että vakio 1.3 männistä olisi poistettu 1.5 milliäkin laelta puristussuhteen madaltamiseksi turboa varten, ja ne olisi vielä sittenkin kestäneet jopa turbokoneessa.

Tuo imuventtiilin kaivelu on hyvin merkityksellinen seikka, itse asiassa unohdin mainita palotilan modifikaatiosta kokonaan tuolla alussa. Sytytystulpan puolinen seinämä oikaistaan palotilan pohjalta suoraksi tiivistepintaan saakka. Käytännössä tehokasta venttiilin kaivamista rajoittaa se että sylinterin seinän taso tulee vastaan.

Seeteihin kannattaa teettää kolmikulmahionta ja ehkä parhaiten tässä kannessa toimii lautasiltaan matalat venttiilit, venttiilin takaosa pyöristettynä. Vartta voi myös ohentaa 6mm:iin - jos uskaltaa.
:)

Vaihdelaatikoista sen verran, että onko käyttämässäsi Regatan (85-malli?) laatikossa laippamalliset vetonivelet vai ne kolmitappiset tripoidit?

Mulla on hakusessa SOHC:lle tarkoitettu laatikko jossa olisi laippavetarit. Yksi kappale 100S laatikoita on mutta tuohan on TC:n kiinnityksellä - ei jaksaisi ruveta tekemään välilaippaa. Turbo-unossahan tuollainen hakemani on mutta ne on aika harvinaisia ja kalliita.

Olen kuullut että joissain SOHC Tiponkin laatikoissa olisi tällaiset vetonivelet mutta minä olen nähnyt vain tripoideilla varustettuja.

70:n Regatan laatikko on melko tiheä ainakin isompikoneisiin verrattuna - mulla olis yksi tuollainen, siinä on tripoidinivelet.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Eikös nuo kaikki SOHC:n laatikot lukuunottamatta tie Unskin askia ole noilla aavikkovälläreillä. TC:n askista pitäis pystyä sovittamaan tiuhemmat vällärit tai sitten vanha FUTT:issa käytetty n.4.8 peräruuvi, tuolloinhan vaan vaihteiden vällärit jäävät entiselleen ja niiden välit kun ovat tuossa SOHC:ssa aika suuret..
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

HH:lle: Juu.. täytyy myöntää että nuo eri välitykset on aika vieraat mulle.
:oops:

Muille: Mä yrittäisin vaan löytää jostain semmoisen SOHC:n askin jossa on laippamalliset nivelet (ne about samannäköiset kuin ulommat on aina). Pitkähköstä viimeisestä vaihteesta ei ole haittaa kun nuo tapahtumatkin on yleensä aika kaukana kotipaikkakunnaltani...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

No vastaus oli tarkoitettu suoraan Krisulle mutta sä ehit väliin... :lol:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Krisu
Viestit: 161
Liittynyt: 10.01.2003 12:09
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja Krisu »

Sohcin vaihdelaatikoita, joissa on vetoakselin molemmissa päissä vakionopeusnivelet löytyy ainakin mk1 Ritmo 75 malleista, vaikka näissäkin muuttui tripodimalliseksi n. -80/-81?? Tipossa en ole nähnyt vakionopeusniveliä sohc- moottoreissa. Tuo 75 on rakennettu vetoakseleiltaan muutenkin samoin kuin TC-mallit, eli oikea akseli koostuu kahdesta osasta.

Kiitos moottorineuvoista, täytyy sitten lähteä vain etsimään sopivaa koneistamoa niin pysyy taas liikenteen rytmissä paremmin!
Vastaa Viestiin