OHC-moottorin viritys

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ok, sekoitin sitten vanhaan pysty-tc:hen tuon ajoitushomman.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
jykä
Viestit: 140
Liittynyt: 18.10.2006 22:55

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja jykä »

Onko apuakselin kannen alla tiiviste vai liima? se kansi johon tulee apuakselin stefa tarvitsee sen tiivisteen, muuten se jumittaa. Mitoitus on tehty melko tiukaksi...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Sama pätee nokkapukin päässä olevaan lätkään (mainitaan nyt lisähuomautuksena, vaikka ei olekaan tähän probleemaan vikaehdotuksena).
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vode131
GFF
Viestit: 1930
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Joissain tc:n tiivistesarjoissa on nuo nokkapukkien päihin tulevat tiivisteet liian ohuet jolloin nokat menee myös jäykäksi. Kannattaa tarkistaa...
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
cyte3
Viestit: 119
Liittynyt: 16.02.2006 17:39
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja cyte3 »

Akseli,pikkuratas,pumppu vaihettu.Tiiviste akselikopan alla ehkä hiukka liian paksu(pieni klapi on)Täytyy mittailla tuo jakajan akseli,ettei ole liian pitkä.(mallia golf)
cyte3
Viestit: 119
Liittynyt: 16.02.2006 17:39
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja cyte3 »

Testattu,kone pysy kasassa.ja toimi kohtalaisesti random suuttimilla?Kannen tiiviste antoi periksi..painetta syyläriin.Kansi lähtee hitsattavaksi,hiukka lisää laskua ja ne seeti pinnat uusiksi..
Minkalaista kannen tiivistettä kannatais laittaa,nyt oli ajusa kiinni liimattuna.hyllyssä olis yksi payen tiiviste?
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Nakuttaa...? Liikaa sytkäriä tai purkkaria.
Rikkoo kannentiivisteen.
Vapari sohc:ssä kestää kyllä vakio pahvi hyvin.
Toki jos epäilet voit vaikka multa ostaa uuden pelti tiivisteen.
cyte3
Viestit: 119
Liittynyt: 16.02.2006 17:39
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja cyte3 »

Enpä ole pellisii Vielä erehtynyt.Kuinka paksu tuo on ja varmaan liimalla kiinni?Ja minkä hintainen?
Sytkä oli pirunpaljon myöhäsellä??paukkuja noin 12.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Tuo ylimääräinen on 1.7mm paksu , toki saa tilattua 1.3mm:kin.
Vaihda polttoaine etanoliin niin alkaa pysymään kasassa.
cyte3
Viestit: 119
Liittynyt: 16.02.2006 17:39
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja cyte3 »

Tuo 1.7mm olis ehkäpä jotakuinki sopiva puristusten suhteen jos koneistamo ei hirveästi joudu hitsausten jälkeen plaanaamaan.tuo kansi on vanhan mallin ilman 8'lisäpultteja.Siihen ei taida löytyä tiivistettä?Saa tilattua...mistä,jos ei sulta löytyis?Ja onkohan nuo cometikin hinnoissa?laita vaikka yv hinta.
cyte3
Viestit: 119
Liittynyt: 16.02.2006 17:39
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja cyte3 »

On jäänyt hiukka traumoja nokkaremmistä..Mutta onkohan ihan normia,että remmin pitkäsivu 'väpättää'kaasun päästäessä pois?
Tarviiko tuohon pitkälle sivulle kehitellä jokin ohjai/tukirulla vai annanko olla noin?Kireys on noin 90 astetta.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kyllä se aikalailla värpöttää normaalistikin. Sohossa ja 8v TC:ssä kummassakaan nokkahihnan ei kuitenkaan pitäisi olla mikään ongelma, jos oikein asennettu ja kaikki rullat ja tasot suorassa niinkuin pitääkin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Mikäli mä olen oikein ymmärtänyt, niin jos sorvaisi 1.5 tasapäisistä männistä 1mm pois laesta ja kasaisi koneen 1.4/1.6 kampiakselilla, 1.5 euromallin kannella ja pitkillä veiveillä, niin se voisi olla vielä toimiva kone niin että puristusta ei ole kohtuuttoman paljoa ja venttiilit eivät nappaa mäntiin kiinni?

Toki noita mäntiä on tasalakisinakin useampaa mallia, tässä olisi tarkoitus käyttää sitä mallia jossa on jyrsityt venttiilikolot.
Ajattelin että selviäisin ilman venttiilikolojen muokkaamista, ihan murtoluvun omalla nokalla ja kahdella 36mm tuplakaasuttimella.

Edit:

Pienellä laskemisella sain puristussuhteeksi 1mm sorvatuilla männillä ja 1.4/1.6 kampiakselilla n. 10.5, mikä vaikuttaisi ihan järkevältä, tämä sillä oletuksella että vakiokoneen puristussuhde olisi 9.2:1.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
cyte3
Viestit: 119
Liittynyt: 16.02.2006 17:39
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja cyte3 »

http://aijaa.com/5Gn6zt
Toi oli se heikko lenkki..Nyt hiukka yli 13 puristukset..
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja wellu »

Aijai, päässyt nakuttamaan?
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin