OHC-moottorin viritys

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kolotti kirjoitti:Juu, 1,1 ja 1,3 kangilla ne on tehty, mutta mäntä pitää olla se korkeampi 39,6mm puristuskorkeudeltaan :)
Noin 3mm ne jää silti alapuolelle, koska mäntien puristuskorkeusero on 5 milliä ja kankien pituusero 8 milliä...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
cyte3
Viestit: 119
Liittynyt: 16.02.2006 17:39
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja cyte3 »

Mitähän eroa on ritmo ja tempran kannentiivisteessä?
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Ritmon tiivisteitä on kahdelle eri poraukselle ja sitten pitäisi olla eri tiivisteet kansipulttien mukaan (M10 ja M12), Tempra on pienillä kanispulteilla (M10) ja siinä on ns. lisäpultit kannen kiinnityksessä.

Ritmon pahvista puuttuu pari reikää jotka tarvitaan Tempra koneessa, tosin tarvikepahbeista voi löytyä vaikka millaisia versioita, paksuuserojakin on todennäköisesti jonkin verran.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Ritmon tiivisteitä on kahdelle eri poraukselle ja sitten pitäisi olla eri tiivisteet kansipulttien mukaan (M10 ja M12), Tempra on pienillä kanispulteilla (M10) ja siinä on ns. lisäpultit kannen kiinnityksessä.

Ritmon pahvista puuttuu pari reikää jotka tarvitaan Tempra koneessa, tosin tarvikepahbeista voi löytyä vaikka millaisia versioita, paksuuserojakin on todennäköisesti jonkin verran.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
cyte3
Viestit: 119
Liittynyt: 16.02.2006 17:39
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja cyte3 »

Yksi kansi joka tuli ostosten mukana on 12 pulteilla ja kyljessä vm. stanssaus 84.sillä vuosimallilla tilata?Uudempi tiiviste ei taida käydä,kun 8 pultinreijät on osittain vesikanavassa.Kuinka paljon kantta voi laskea turvallisesti 1-2mm?Ja mikä vesi kanava/kanavat pitäis hitsata,että pahvi kestää?ajattelin imukanavan vinguttaa ohjurin likeeltä vesikanavan puhki ja hitsuuttaa se samalla.
Mites noi männänrenkaat,mistä ootte hommaillu näihin ja mihin hintaan?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Eikös ne pikkupultit tuu öljyn paluukanavien viereen ja vastaava kansikin käy vanhan alakerran päälle kunhan kannen pultin reiät tukkii. Tai sitten muistan taas ihan väärin.

Kuten edellä on todettu, niin ennemmin ottaa lohkosta kuin kannesta, ellei mäntä tuu liian lähelle kantta. Mahdollisesti hitsattavat kanavat liittyy tosiaan imukanavan nostamiseen eikä niinkään tiivistepinnan kestävyyteen... Jos joku tällaisia jälkimmäisiä muutoksia kuitenkin on tehnyt, niin kiitollisena sellaisista lueskelisin. :)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
cyte3
Viestit: 119
Liittynyt: 16.02.2006 17:39
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja cyte3 »

Onkos tämä oikea malli palotilallehttp://s193.photobucket.com/user/tbt49/ ... sort=3&o=0
Lohkosta ei oikein voi ottaa,kun mäntä tulee jo hiukka yli.
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Paljonko nyt tulee puristuksiksi?

Mä jättäisin kannen ja lohko höyläämättä ja koittaisin pelata männillä, mikäli vain mahdollista, toki yksi konsi kehittää lisää puristuksia on etsiä pienemmillä palotiloilla varustettu kansi (80mm tai 80.5mm porauksella olevasta kon), tosin kanavat ovat noissa pikkukoneen kansissa kai ahtaammat...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
cyte3
Viestit: 119
Liittynyt: 16.02.2006 17:39
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja cyte3 »

Tässä koneessa tulee männät 0.4 yli ja palotila noin 30cc,1.6mm pahvilla.Vielä Pitäis venttiiliväistöt tehdä.voi olla että palotila isonee hiema?tempran 31 venan tilalle ajattelin kysyä jos omille seetile vois miralla pyöräytää 33 venan?
Toinen lohko 87 kuplan männillä aiheuttaa päänvaivaa..On lyhyillä veiveillä ja mäntä jää 4.3mm alle tason.iskuks mittailin 64.3???pitkillä veiveillä mäntiin jäis 4mm johon Pitäis väistöt tehä..eli lohkosta 4.5 pois vai männistä???olis tarjolla kevyet Hondan männät 32,6 p.korkeudella..kuullemma kuplan paksut renkaat alkaa päästää 7tonnin jälkeen paineet ohi???Näitä nyt o miettinyt ja ihan pää sekaisin mitä tekis☹
Avatar
Jokari
Viestit: 668
Liittynyt: 19.07.2007 22:17
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Eihän nyt lohkosta voi ottaa 4,5 mm pois, eihän siihen jää edes koko tasopintaa jäljelle!
Understeer is definitely a crime -Colin Mcrae
cyte3
Viestit: 119
Liittynyt: 16.02.2006 17:39
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja cyte3 »

no ei ni :(
Cimi
Viestit: 269
Liittynyt: 29.05.2011 15:24
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Cimi »

Mitenkäs, onko mahdollista lähteä vaihtamaan toisiin tai muokkaamaan moottorin imu- ja pakoventtiileitä? Venttiilien työstöllä väitetään tehojen nousevan. "Universaaleja" venttiileitä ei taida kuitenkaan olla kaupan?
Nykyiset autot:
- Fiat Brava 1.4 R4 SOHC 12V 1370 cm3 59 kW ( 80 hv) @ 6000 r/min 112 Nm @ 2750 r/min, vm 1998 ( Ajossa )
- Fiat Brava 1.8 R4 DOHC 16V 1747 cm3 83 kW (113 hv) @ 6100 r/min 154 Nm @ 4400 r/min, vm 1998 ( Ei ajokunnossa )
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Mun ymmärtääkseni tavallisia venttiilejä voi katkaista ja tehdä niihin uudet kiilaurat, lisäksi jotkut muotoilevat lautasta, eli kyllä niitä voi muokata, täytettyjä ei kannata varmaan katkoa tai kavennella.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Venttiileissä on kova pää joten ei kannata lyhentää niin paljoa että se sieltä katoaa... :roll:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: OHC-moottorin viritys

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Joo joissain paskarautavarsisissa on karkaitu pää. Tai pää voi olla Iha eri materiaalia mitä varsi. Ja sitte vielä ontot venttiilit.
Täältä foorumilta edesmennyt vaparinvirittäjä guru on antanut hyvät neuvot venttiilin muotoiluun. Kannattaa hakea.
Venttiileistä voisi joku pätevä virivelho kirjoittaa vaikka romaanin. Mutta ei siittä tavallinen tallaaja tule hullua hurskaammaksi...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Vastaa Viestiin