OHC-moottorin viritys
Re: OHC-moottorin viritys
Tuossa 90 hepon koneessa on isompi imuvena ja pienempi pakovena.
vajaa 80 hepposessa on pienempi imuvena ja isompi pakovena.
Itse joskus tuosta vajaa 80 heposen kannesta askartelin t.i.e unskiin kannen muistaakseni 40mm imuvena ja 37mm pakovena.
Täällä oli jotain juttua...http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f ... t=1.6+sohc
vajaa 80 hepposessa on pienempi imuvena ja isompi pakovena.
Itse joskus tuosta vajaa 80 heposen kannesta askartelin t.i.e unskiin kannen muistaakseni 40mm imuvena ja 37mm pakovena.
Täällä oli jotain juttua...http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f ... t=1.6+sohc
Re: OHC-moottorin viritys
1.5:sen mäntiä on sitten useampaa erilaista, on isoilla ja pienillä venttiilikoloilla, tasalakisia ja ammeellisia ja pieniä eroja löytyy puristuskorkeuksissakin, kansia on myöskin erilaisia, eli kannattaa varmistua suunnitelmien toimivuudesta juuri niillä osilla mitä itse käyttää.
Wössner tekee muuten matalia mäntiä 87mm poraukselle sohon stroukkaamista varten, eli 16 16V:n pitkäiskuista kampiakselia varten, kampiakselilla ja männillä saa iskutilavuudeksi yli 1.8l.
Wössner tekee muuten matalia mäntiä 87mm poraukselle sohon stroukkaamista varten, eli 16 16V:n pitkäiskuista kampiakselia varten, kampiakselilla ja männillä saa iskutilavuudeksi yli 1.8l.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: OHC-moottorin viritys
Tuossa vähän kuvia JR Tehokannen tekemästä 1.3 T.i.e -kannesta.
http://i623.photobucket.com/albums/tt32 ... G_0915.jpg http://i623.photobucket.com/albums/tt32 ... G_0921.jpg
http://i623.photobucket.com/albums/tt32 ... G_0912.jpg http://i623.photobucket.com/albums/tt32 ... G_0914.jpg
http://i623.photobucket.com/albums/tt32 ... G_0920.jpg http://i623.photobucket.com/albums/tt32 ... G_0919.jpg
Ja saman puljun tekemä 1.4 vaparin kansi.
http://i623.photobucket.com/albums/tt32 ... 4b8735.jpg http://i623.photobucket.com/albums/tt32 ... 9bfdac.jpg
http://i623.photobucket.com/albums/tt32 ... be6a6e.jpg http://i623.photobucket.com/albums/tt32 ... b8e779.jpg http://i623.photobucket.com/albums/tt32 ... d86128.jpg
http://i623.photobucket.com/albums/tt32 ... G_0915.jpg http://i623.photobucket.com/albums/tt32 ... G_0921.jpg
http://i623.photobucket.com/albums/tt32 ... G_0912.jpg http://i623.photobucket.com/albums/tt32 ... G_0914.jpg
http://i623.photobucket.com/albums/tt32 ... G_0920.jpg http://i623.photobucket.com/albums/tt32 ... G_0919.jpg
Ja saman puljun tekemä 1.4 vaparin kansi.
http://i623.photobucket.com/albums/tt32 ... 4b8735.jpg http://i623.photobucket.com/albums/tt32 ... 9bfdac.jpg
http://i623.photobucket.com/albums/tt32 ... be6a6e.jpg http://i623.photobucket.com/albums/tt32 ... b8e779.jpg http://i623.photobucket.com/albums/tt32 ... d86128.jpg
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Re: OHC-moottorin viritys
Miksei noi kanavien suuaukot ole symmetriset vaan niissä on tuommoiset "lovet"?
Aina oppii jotain uutta
- GreenThing
- GFF
- Viestit: 2604
- Liittynyt: 08.08.2003 21:20
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: OHC-moottorin viritys
Niis on tilaa semmosille suuttimille.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Re: OHC-moottorin viritys
Miksi noi ohjurit pitää pätkiä on jotain sellaista mitä en ole koskaan tajunnut.
Understeer is definitely a crime -Colin Mcrae
Re: OHC-moottorin viritys
Saa nopiaan portattua kun ei tarvii niistä välittää, tai niitä alkaa muotoilemaan? No ne katkoo kestä siltä tuntuu, mä en kanssa siihen ala...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: OHC-moottorin viritys
eiköhän ne ohjurit pätkitä virtauksien takia.ei synny pyörteitä niiten takana,jotka sotkis virtausta
Re: OHC-moottorin viritys
Pätkitäänkö venttiilinvarret kanssa?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: OHC-moottorin viritys
Ei venttiilejä tarvii pätkiä , mutta ne kuuluu vaihtaa ohuempiin.
Esim itse vaihdoin BMW:n kannessa 7mm varret kavennettuihin 5,5mm varsiin eli oliskos tuo sitten 5mm, vakion 7mm sijaan.
BMW:ssä tuo ohjuri on 12,5mm paksu joten se taitaa häipyä myös, jotta mahtuu seosta virtaamaan hyvin.
Toki perus kauppakassi menee vakio ohjureilla ja venttiileillä, kanavaankaan tarvitse koskea.
Esim itse vaihdoin BMW:n kannessa 7mm varret kavennettuihin 5,5mm varsiin eli oliskos tuo sitten 5mm, vakion 7mm sijaan.
BMW:ssä tuo ohjuri on 12,5mm paksu joten se taitaa häipyä myös, jotta mahtuu seosta virtaamaan hyvin.
Toki perus kauppakassi menee vakio ohjureilla ja venttiileillä, kanavaankaan tarvitse koskea.
Re: OHC-moottorin viritys
Helkkari, ihanko turhaanko niihin oon koskenut?Wesulius kirjoitti: Toki perus kauppakassi menee vakio ohjureilla ja venttiileillä, kanavaankaan tarvitse koskea.
Mutta asiaan, ohjuri menee monesti aika lyhyeksi ja se nyt ole niin kovin toivottavaa. Lisäksi virtausten kannalta kun asiaa ajatellaan niin se muotoiltu ohjuri on monesti parempi kuin pelkkä kanavassa oleva venttiilinvarsi. Toki jos kanavan koko on olevinaan muka liian pieni niin kai silloin sitten pitää maksimoida se virtauspinta-ala ettei virtausnopeus kasva muka liian suureksi.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: OHC-moottorin viritys
Oiskohan tähän lööperiin ja mutuiluun vaikka aika saada ihan ihan jotain faktatietoakin.
Pistin noi kuvat ja löpinät hyvälle frendilleni Guy Croftille, ei varmaan tartte kyseistä nimeä sen kummemmin esitellä.
Lyhyesti:
- Venttiilin paksuudella ei ole juuri mitään merkitystä kanavan virtaukseen ihan sama onko se 8, 7 vai kenties pienimpikin. Tärkeintä on aerodynaaminen venttiilin ohjuri ja se että venttiilille saadaan riittävä tuki niin että istukan keskitys säilyy hyvänä ja se kestää kilsoja.
- Fiat SOHC kansi on oikeastaan malliesimerkki kunnon kanavista. Se on helppo pilata mutta oikein tehtynä aivan tolkuttoman hyvä. Yksi parhaista jossei paras tuon aikaisista 8V kansista.
- JR Tehokannen jälki on, no vähintäänkin kamalaa. Miten voi asiakkaalle luovuttaa kannen joka näyttää siltä että se on tehty puolessa tunnissa rälläkän kivilaikalla? Kunnollinen kannen porttaus on jotain ihan muuta kuin maksiminumeroita virtauspenkissä ja maksimirahaa asiakkaalta.
Tällaisia mielipiteitä siis henkilöltä joka on tehnyt:
- 287 hp Vauxhall XE 16v 2050cc moottorin 35/30 venttiileillä
- 215 hp Fiat 16V 1800cc moottorin, vanhempi 16V
- 227 hp Fiat 16V 1600cc moottorin, se uudempi 16V
- 327 hp vm. 1956 Jaguar 3.8 litraisen kutoskoneen
- 203 hp Fiat 2L 8V TC moottorin (tämän moottorin vielä tiedän omakätisesti ja enpä ole kokenut mitään vastaavaa elämässäni ainakin jos kyse on 8V kaasarimoottorista)
- 157 hp 1500cc Fiat SOHC moottorin
Mulla ei ainakaan ole hirveästi lisättävää tähän. Olisin täysin idiootti jos väittäisin ihan mitä tahansa muuta.
Pistin noi kuvat ja löpinät hyvälle frendilleni Guy Croftille, ei varmaan tartte kyseistä nimeä sen kummemmin esitellä.
Lyhyesti:
- Venttiilin paksuudella ei ole juuri mitään merkitystä kanavan virtaukseen ihan sama onko se 8, 7 vai kenties pienimpikin. Tärkeintä on aerodynaaminen venttiilin ohjuri ja se että venttiilille saadaan riittävä tuki niin että istukan keskitys säilyy hyvänä ja se kestää kilsoja.
- Fiat SOHC kansi on oikeastaan malliesimerkki kunnon kanavista. Se on helppo pilata mutta oikein tehtynä aivan tolkuttoman hyvä. Yksi parhaista jossei paras tuon aikaisista 8V kansista.
- JR Tehokannen jälki on, no vähintäänkin kamalaa. Miten voi asiakkaalle luovuttaa kannen joka näyttää siltä että se on tehty puolessa tunnissa rälläkän kivilaikalla? Kunnollinen kannen porttaus on jotain ihan muuta kuin maksiminumeroita virtauspenkissä ja maksimirahaa asiakkaalta.
Tällaisia mielipiteitä siis henkilöltä joka on tehnyt:
- 287 hp Vauxhall XE 16v 2050cc moottorin 35/30 venttiileillä
- 215 hp Fiat 16V 1800cc moottorin, vanhempi 16V
- 227 hp Fiat 16V 1600cc moottorin, se uudempi 16V
- 327 hp vm. 1956 Jaguar 3.8 litraisen kutoskoneen
- 203 hp Fiat 2L 8V TC moottorin (tämän moottorin vielä tiedän omakätisesti ja enpä ole kokenut mitään vastaavaa elämässäni ainakin jos kyse on 8V kaasarimoottorista)
- 157 hp 1500cc Fiat SOHC moottorin
Mulla ei ainakaan ole hirveästi lisättävää tähän. Olisin täysin idiootti jos väittäisin ihan mitä tahansa muuta.
Understeer is definitely a crime -Colin Mcrae
- GreenThing
- GFF
- Viestit: 2604
- Liittynyt: 08.08.2003 21:20
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: OHC-moottorin viritys
Guy Croft ja absoluuttinen totuus?
Eikös tuo joskus sanonut että turbokoneessa puristukset pitää olla alhaiset eikä ole mitään virkaa kierrättää korkealle.
Eikös tuo joskus sanonut että turbokoneessa puristukset pitää olla alhaiset eikä ole mitään virkaa kierrättää korkealle.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Re: OHC-moottorin viritys
Niinno, tuo puristussuhdeasiahan kyllä paljon riippuu käytettävästä polttoaineestakin...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: OHC-moottorin viritys
Alkaa mennä mielenkiitoiseksi, pitääkin laittaa popparit mikroon
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -