Poltoaine puoli

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Eetu
Viestit: 90
Liittynyt: 07.01.2003 17:15
Paikkakunta: Säkylä

Poltoaine puoli

Viesti Kirjoittaja Eetu »

Huomenta kaikille . Olen kieltämättä miettinyt riuiskun asentamista mutta kun opiskelijan rahoilla ei viittisi paljon vielä investoida mutta kattoo toukokuussa ku on kouluohi että jos alkais suunnittelee ku alakin täsmää "autösähkö" asentaja. mutta mielestäni jos sinne rpruutan laittaa panee kerrall sinne lailliset vermeet eli hestec vai onko parempia tai edullisempia ja yhtä toimivia ratkasuja. :twisted:
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Moro

Hestekki on kyllä hyvä vaan tolkuttoman kallis. Olen itse puuhastellut samankaltaisen systeemin parissa - hommaa tuossa on vaan sen verran tuhottomasti että kiirettä saa pitää että saisi systeemin edes koekäyttöön ensi kesäksi.

Toinen vaihtoehto on riipiä ruisku jostain vakioautosta ja puukottaa se tarpeisiin sopivaksi. Syksyllä Ranen varaosapäivillä näkyi sekä Boschin L-jettiin että Marellin IAW:hen perustuvia järjestelmiä jotka näyttivät toimivan varsin mallikkaasti - ainoa haitta tuossa menetelmässä on että käyriä ei millään saa sovitettua niin tarkasti moottorin tarpeisiin kuin ohjelmoitava ruisku voidaan osaavan säätäjän avustuksella. IAW tosin on jossain määrin ohjemoitava...

Okein säädetyillä kaasareillakin pääsee onneksi varsin kohtuullisiin lukemiin, pahoista puheista huolimatta. Omassa 127:ssa on 40mm Dellortot ja Hämeenkyrön reissulla syksyllä paloi alle 9l sadalla, mielestäni todella hyvin ottaen huomioon että noita ei ole edes penkissä säädetty kohdilleen, oli tiuhat välitykset ja kenkääkin tuli aika ajoin annettua.

Lisäksi kannattaa ottaa huomioon leimaäijän suhtautuminen ruiskuun.. kysäisin asiasta syksyllä, ja ainakin tämän yksilön kanta oli se että perinteisesti viritellessä ei tarvitse penkittää, mutta ruiskun asentamisen kohdalla menee se raja. Tämä tosin saattaa vaihdella toimipaikan mukaan. Itselläni tämä ei ole ongelma koska auto pitää kuitenkin penkittää jos sitä muuttelee - kuten ahdettu yleensäkin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Napalaikka
Viestit: 201
Liittynyt: 24.01.2003 20:57
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Napalaikka »

Tuohon tolkuttoman kalliiden ohjelmoitavien ruiskujen ongelmaan on olemassa ratkaisu. Nimittäin tehdä semmoinen itse, ja jos ei viitsi suunnitella omaa voi lainata muiden suunnitelmia. Laitan mukaan ihan esimerkkinä linkin yhdelle jenkki sivulle josta saa ilmaiseksi kopioida valmistusohjeet, osaluettelot ja antavatpa vielä ohjelmointi ohjelmatkin... Ajattelin itse tehdä tuommoisen kun saan aikaiseksi (jos joskus, ehkä en koskaan).

http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html

Tuolta olen kopioinut kaikki tarvittavat ohjeet ja ohjelmat, vielä kun jaksaisi käydä ostamassa osat ja teettämässä piirilevyn.

ps. tuolta saa kopioida ilmaiseksi, ehtona on että heidän kamojaan ei käytetä kaupallisessa mielessä, eli myydä eteenpäin millään tapaa.
Voin toki olla väärässäkin...
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

Tommonen ruikku olis kyllä ihan mielenkiintonen rakennella... olis vaan hapot millä piirilevyn syövyttäs. aika monipuolisen näköset infot näkyy saavan ulos tosta... :D
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Minä lähdin tuolle rakenna itse -tielle, kun elektroniikka harrastuksiin kuuluu. Kiinnostuneiden kannattaa ehkä tsekata myös diy-efi.org.

Tuo Megasquirt vaikuttaa tosi pätevältä ohjeelta - jos ei itse halua suunnitella niin kannattaa lähteä tuolla liikkeelle. Olen kuullut hyviä kokemuksia tuosta muualtakin kuin itse saitilta.

Mulla on piirilevyjen valmistusprosessi, joten hätätilassa voin noita paistella. Läpikuparointi ei onnistu mutta 1-puoliset kyllä. 2-puolisiakin teen mutta en yhtä mielellään - oma ruiskusysteemikin on suunniteltu 1-puoliselle levylle.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

ootko vvieri tehny tommosta tai samantyylistä seosmittaria, joka löytyy http://www.multi.fi/~alahti/seosmittari.htm itellä oli aikeena tehä, mutta kun tuo piirilevyn teko ei tosiaan onnistunu.. :cry:
oishan tommonen ihan komee ja teknisen näkönenkojetaulussa vilkkumassa :wink:
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kyllähän tuollainen seosmittari on muutakin kuin komea, etenkin turbokoneessa. Mä tein itselleni semmoisen pyöreän, halkaisijaltaan about 50mm. Laitoin mittaripaneeliin mutta tarvittaessa sopii 15mm korkeaan pyöreään rasiaankin. Voin laittaa huomenissa kuvia sivuille.

Kyllähän tuollainen valmista piiriä käyttäen syntyy verolevyn palallekin mutta tuo piiri ei osaa kompensoida anturin epälineaarisuutta - kiinnostava alue jää muutamaan lediin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

joo jonkinlaiset kuvat ois kyllä kivat... olis se kuitenkin tuo mittari kivempi tehä valmille levylle, tulis ehkä vähän pienempi eikä tarttis niitten hyppylankojen kans pelata. jos tuommosen teen niin sitten pienillä ledeillä ja upotus mittariston reunaan/johonkin sopivaan paikkaan.. :wink:
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kuva seiskan keskikonsolin mittaristosta on
http://www.ele.tut.fi/~vvieri/pjatko13/meterpnls.jpg

Suurin osa kytkimien funktioista ei ole vielä käytössä. Oikealla näkyvään tyhjään paikkaan ajattelin laittaa pakokaasun lämpömittarin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin