Miten saa helpoiten lisää tehoa

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Mirkomiz
Viestit: 14
Liittynyt: 24.04.2003 01:30
Paikkakunta: Porvoo

Miten saa helpoiten lisää tehoa

Viesti Kirjoittaja Mirkomiz »

Olen tämmönen vasta virittelystä kiinnostunnut...mistä kannattas aloittaa, miten saan muutettua pakoputken ääntä matalemmeks... Autoni on Uno 70 i.e. 1372cc :!:
Avatar
fiat127mkII
Viestit: 152
Liittynyt: 03.02.2003 22:36
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fiat127mkII »

"siellä missä on ääntä on voimaa"-periaate kyllä maistuu tuosta kommentista aika pahasti.. kannattas miettiä sitä viritystä ensin muuten, eli kannen madaltaminen, isommat ruokintavälineet niin sitten pääsee kyllä siihen putkistopuoleen ja isommasta eli paksummasta rööristä ne mureammat äänet lähtee, tosin vaikutus tehoon ei ole niin olennainen kuin itse moottorin virittämisellä.. eli putkisto sillä tasolla kuin koneen tehotkin.. :P

onhan näitä pakoputkiviritteisiä nähty jo ties kuinka monet ja tehot kasvaa sillä tavalla vain ratin ja penkin väliin.
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Virittäminen on aika kokonaisvaltainen juttu, eli kaikkien osien pitää olla keskenään balanssissa, jos halutaan tehoa ja että moottori sen jälkeen toimiikin jotenkin.

Niinkuin tuossa jo mainittiinkin, niin 2,5 tuuman pakoputki vaan, ja onko ne nyt "huiluja" ne sellaiset vaimentimet, joista näkee lepi, niin sellaisia. Ei niillä vakiokoneeseen mitään tehoa tule, mutta ne möreät äänet saa kuitenkin.
Autoista jotakin tietävää niillä ei kuitenkaan huijaa, kun viritetylle tunnusomaiset imuäänet puuttuu.
kumpulainen_mika
Viestit: 271
Liittynyt: 20.12.2002 22:02
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja kumpulainen_mika »

Jos haluaa ääntä, painotan ääntä, ni kaikki turhat tötteröt pois ja suora vaimennin persauksiin. Mul on 2" Simons. On aika äänekäs vakio koneeksi. :wink:
Saas nährä kui äijän käy...
Avatar
fiat127mkII
Viestit: 152
Liittynyt: 03.02.2003 22:36
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fiat127mkII »

niin ja sit kantsii ottaa ilmanputsari pois niin saadaan imuääniä ihan sikana! :D päivän hjuumöörpläjäys tuli siinä.. hoh
kumpulainen_mika
Viestit: 271
Liittynyt: 20.12.2002 22:02
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja kumpulainen_mika »

Hyvä niksi fiat127mkII. :D Mutta jos haluaa tehoa niin toi minkä fiat127mkII mainitsikin eli kannen madallus on halpa ratkaisu saada lisää tehoa. Sitä en osaa sanoa että miten paljon se vaikuttaa. :wink:
Saas nährä kui äijän käy...
Avatar
T.A.H.
Viestit: 113
Liittynyt: 04.04.2003 19:07
Paikkakunta: Raahe/Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja T.A.H. »

En oo kyllä itekkään mikään guru näissä asioissa, mutta minulle on sanottu, että kannen madallus nostaa puristuksia ja siis lisää vääntöä eikä tehoa. :wink:

En oo oikeen mistään saanu tietoa, että paljonko moottorin erilaiset koneistukset maksaa suurinpiirtein. Niinku esimerkiksi tuo kannen madallus on omalla harkintalistalla.
[url]http://s3.photobucket.com/albums/y53/TAHVOLVO/127/[/url]
kumpulainen_mika
Viestit: 271
Liittynyt: 20.12.2002 22:02
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja kumpulainen_mika »

Joo no emmä tiiä että mitä se nostaa mut ainakin liikkuisi paremmin. No ei se niin nuukaa oo. :D Kannen madallus maksoi 20 escobaria Lohjalla jossain kotikoneistamolla. Ei paha. En sitte tiiä vaikka se äijä velottais sitä enemmän mitä enemmän siit kannest lähtee tavaraa. :wink:
Saas nährä kui äijän käy...
Avatar
T.A.H.
Viestit: 113
Liittynyt: 04.04.2003 19:07
Paikkakunta: Raahe/Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja T.A.H. »

kumpulainen_mika kirjoitti:Joo no emmä tiiä että mitä se nostaa mut ainakin liikkuisi paremmin. No ei se niin nuukaa oo. :D Kannen madallus maksoi 20 escobaria Lohjalla jossain kotikoneistamolla. Ei paha. En sitte tiiä vaikka se äijä velottais sitä enemmän mitä enemmän siit kannest lähtee tavaraa. :wink:
Paljonko otatit tavaraa pois?
[url]http://s3.photobucket.com/albums/y53/TAHVOLVO/127/[/url]
kumpulainen_mika
Viestit: 271
Liittynyt: 20.12.2002 22:02
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja kumpulainen_mika »

0,20mm :oops:
Saas nährä kui äijän käy...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

HELPOIN tapa oman autosi tapauksessa on nostaa paikalle Uno Turbon tekniikka. Siitä pitemmästä reitistä voi lukea forumin vanhemmista viesteistä, aiheella OHC tai SOHC moottorin viritys...

Nestehukka on kyllä oikeassa, vaikka virittelisi millaisen pakoputken ja ottaisi ilmafiltterinkin pois niin ei se viritetyn auton ääni siltikään siihen tule - se korvaa miellyttävä kireän padan ääni tulee pääasiassa puristusten seurauksena, ja nokan ja kannen ominaisuuksista - se kuuluu vaikka olisi miten tehokkaat vaimennukset imu- ja pakopuolella. Turbo on tietysti sitten asia erikseen... :D
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Ta-uno
Viestit: 16
Liittynyt: 27.04.2003 14:50
Paikkakunta: Joensuu

Re: Miten saa helpoiten lisää tehoa

Viesti Kirjoittaja Ta-uno »

Mirkomiz kirjoitti:Olen tämmönen vasta virittelystä kiinnostunnut...mistä kannattas aloittaa, miten saan muutettua pakoputken ääntä matalemmeks... Autoni on Uno 70 i.e. 1372cc :!:
Totanoin,öö onk sulla katalysaattori-malli?? Mulla on ja ajattelin heivata sen veks..ja avarampaa putkee tilalle.Onko sulla tietoo tosta ruiskusta,miten siinä on pelivaraa?? :roll:
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

vvieri kirjoitti: Nestehukka on kyllä oikeassa, vaikka virittelisi millaisen pakoputken ja ottaisi ilmafiltterinkin pois niin ei se viritetyn auton ääni siltikään siihen tule - se korvaa miellyttävä kireän padan ääni tulee pääasiassa puristusten seurauksena, ja nokan ja kannen ominaisuuksista - se kuuluu vaikka olisi miten tehokkaat vaimennukset imu- ja pakopuolella. Turbo on tietysti sitten asia erikseen... :D
...Unohtamatta polttoainelaitteistoa ;-) Vanhat kunnon tuplakaasarit hörisee ihan eri tavalla, mitä chipillä piristetyt vakioruiskut tai vapaavirtaussuodattimella varustetut vakiokaasarit. :)

Itselläni on "individual runner" ruisku moottoripyörässä, ja alkuperäinen suodatinkotelo vaihdettu suoriin imutorviin ja pipercrossin sukkiin.
On "hermeettiset" höpinät ja vieläpä stereona, kun tankki jakaa eri sylinterien imuäänet eri puolille :lol:

Anteeksi että menee mopojutuksi, mutta tuo pyörän kone on juurikin tällainen "halpaviritys" juttu, jossa ehkä suurin tarkoitus on ollut äänien muuttaminen "singeristä" sellaiseksi, mikä se pitäisikin olla. Olen koneelle tehnyt kannen ns. viimeistelyn, jota ei yleensä sarjatuotantovehkeisiin koskaan tehdä tehtaalla. Kun ruiskun paineita nosti sen verran, että sai seokset taas kohdalleen, ja hengitystä paransi niin ilmanputsarien kuin pakoputkenkin osalta, niin tehovaikutus olisi, sanoisinko jopa yllättävä.
Liittyyhän tähän toki muutakin: Kuutioita tuli sata lisää, ja entiset kumiset läppärunkojen imutorvet olivat kutistuneet pari milliä halkaisijaltaan. :wink:

Valmiiksi tehokkaassa toisaalta nuo ilmanputsarit sun muut härvilät voikin olla tehoa rajoittavia tekijöitä, kun täytyy saada äänet hiljaiseksi.
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

pakari isoks + putsari pois
unohditte Sytkä ketuiks että saadaan ns. käynti häiriötä niin kuin viriviri koneessa on ja tietysti pauke :lol:

No joo
Eiköhän virittämisen yksinkertaisin ohje ole
kansi matalemmaksi ja hyvin virtaavaksi
Sitten ruokapuoleen soviva ruokkija
Sitten vasta pakoputki tarpeiden mukaan
Eikä se onko huilu vai torvi vaikuta oleellisesti
jollei kaikki ole balanssissa

Sitten jos tehon nälkä jää niin kuin aina
kannattaa nokkaa yms. harkita
Viimeksi muokannut juha, 02.05.2003 21:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

juha kirjoitti:pakari isoks + putsari pois
unohditte Sytkä ketuiks että saadaan ns. käynti häiriötä niin kuin viriviri koneessa on ja tietysti pauke :lol:

No joo
Eiköhän virittämisen yksinkertaisin ohje ole
kansi matalemmaksi ja hyvin virtaavaksi
Sitten ruokapuoleen soviva ruokkija
Sitten vasta pakoputki tarpeiden mukaan
Eikä se on ko huilu vai torvi vaikuta oleellisesti
jollei kaikki ole balanssissa

Sitten jos tehon nälkä jää niin kuin aina
kannattaa nokkaa yms. harkita
Juu, ja nimimerkillä "oppirahat on maksettava", niin jos ei kansi virtaa, niin nokistakaan ei ole mitään hyötyä. Ite kun aloitin virittelemään, niin en ollut kuullutkaan kannen porttaamisesta, ja sitten ihmeteltiin, kun tuplilla ei irronnut 2,0 koneesta kun 135 hv, ja kun vaihdettiin nokat, niin ei vieläkään irronnut kuin 135 hv. Siinä oli hermot kovilla, mutta sitten alkoi hevosvoimat pikkuhiljaa löytyä, kun tehtiin kansi uusien oppien mukaan jne.
Vastaa Viestiin