Kumpi motti turbo-aihioksi?
- tuoreempi lancisti
- Viestit: 180
- Liittynyt: 20.04.2003 21:38
Kumpi motti turbo-aihioksi?
Roadsport-harrasteluokan kilpuriin olen kaavaillut viiatti pohjaista turbo tekniikkaa. Mutta kumpi motti lähtöaihioksi turbo-uunon 1,3L vai joku 1,6L twin-cam?
Auton painoksi tulisi 1,3L koneella 741kg ja 1,6L koneella 903kg. Eli saako twin-camista harrastebudjetilla tehoa niin paljon enemmän ulos, että painoero kompensoituu?
Auton painoksi tulisi 1,3L koneella 741kg ja 1,6L koneella 903kg. Eli saako twin-camista harrastebudjetilla tehoa niin paljon enemmän ulos, että painoero kompensoituu?
Turbo-Unon koneessa on paukkuja tuonne 200:n korville ja mainitsemastasi TC:stä saa samalla panostuksella ehkä noin 300. Se kumpi moottori kannattaa laittaa, riippuu sitten siitä millaista koria olet ajatellut, eli jos se on sen verran painava että väkisinkin menee tuonne 900kg korville niin sitten tietty tuo isompi pata... pienempään kippoon se pienempi.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Riippuu todellakin kopasta mihin tekniikka tulee millä tekniikalla kandee tehdä. Jos harrastebudjetilla teet niin kannattaa sitten satsata siihen alustaan ensin, vasta sitten "kireä" tekniikka... Unon tekniikassa on se etu että "valmiita" paketteja löytyy kohtuu helpolla, yks-kutosia HF:n tekniikoita taas ei niin helpolla jos valmista pakettia katsotaan. Tietty jos n/a koneesta alkaa hyvintoimivaa ja luotettavaa ahdettua rakentamaan niin budjetti pomsahtaa helpolla...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
- tuoreempi lancisti
- Viestit: 180
- Liittynyt: 20.04.2003 21:38
Kiitän kommenteista. Koppa on hyvin kevyt ja alustaan on panostettu. Nyt ollaan rojektissa vaiheessa "tekniikan kiristys"....
Eli tuosta Unon koneesta vielä lisää....
-Millaisella konseptilla tuo 200hp irtoaa uunon koneesta?
-Mikä uno koneessa on ahdistavin paikka, eli mistä tulee rajoittava tekijä mottia virittäessä?
-Pikkasen lyhyt iskuinen tuo uunon kone kyllä on, onko tietoa millainen moottorin "ajettavuus" on 200hp virityksellä?
Eli tuosta Unon koneesta vielä lisää....
-Millaisella konseptilla tuo 200hp irtoaa uunon koneesta?
-Mikä uno koneessa on ahdistavin paikka, eli mistä tulee rajoittava tekijä mottia virittäessä?
-Pikkasen lyhyt iskuinen tuo uunon kone kyllä on, onko tietoa millainen moottorin "ajettavuus" on 200hp virityksellä?
- fiat127mkII
- Viestit: 152
- Liittynyt: 03.02.2003 22:36
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
- tuoreempi lancisti
- Viestit: 180
- Liittynyt: 20.04.2003 21:38
Joo, hain kyllä hakutoiminnolla vanhoja aiheita, mutta löytämissäni lähinnä keskusteltiin juuri noista suuttimista ja turbosta.
Kaipaisin kuitenkin lähinnä tietoa runkomoottorin osista, eli:
- Kannen virtauksesta vakiona ja sen muutosmahdollisuuksista...
- Alkuperäisen imusarjan virtauksesta ja saatavilla olevista hip-hop-malleista...
- Alkuperäisten osien kestävyydestä (kansi, lohko, kampi, jne)...
- Nokka-akseli tietoutta...
Ja kommentia aiheesta: turbo uunon kone vs. 1300 vapari uunon kone turbo-kilpamotin aihiona...
Kaipaisin kuitenkin lähinnä tietoa runkomoottorin osista, eli:
- Kannen virtauksesta vakiona ja sen muutosmahdollisuuksista...
- Alkuperäisen imusarjan virtauksesta ja saatavilla olevista hip-hop-malleista...
- Alkuperäisten osien kestävyydestä (kansi, lohko, kampi, jne)...
- Nokka-akseli tietoutta...
Ja kommentia aiheesta: turbo uunon kone vs. 1300 vapari uunon kone turbo-kilpamotin aihiona...
Täältäkin foorumilta löytyy "pätevämpiä" kertojia kuin minä tuosta tie-Unon koneesta ja sen vahvuudesta joten jätän sen suosiolla muille. Kannattaa tuossa n/a vs turbo konevertailussa huomioida että turbokone on erilaisilla sylinterimitoilla vaikka iskutilavuus onkin sama... Ihan mielenkiinnosta, mihin koppaan tuon koneen meinaat laittaa?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
- tuoreempi lancisti
- Viestit: 180
- Liittynyt: 20.04.2003 21:38