Mitä kannattaa tehdä 130 ritmon koneelle koniwattien lisäämi

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Juu Ville, oli se juttu www.pick-nick.com:issa, sieltä viime kesän lehti ja siinä oli juttua. Eli Ville tuosta kärähtämislämpötilasta jo mainitsikin, mineraali palaa turbon laakereihin kiinni. Eli mikäli kokkaushommat ei kiinnosta niin tosiaankin kannattaa noista pysyä erossa, turbossa.

Ai sä Ville sait sen paffin haettua, hyvä juttu ettei hinta ollut pompsahtanut. :roll: Oliko se tiivari Goetzen tekemä astarul-pahvi (ruskea) vai simmonen mustan-harmaa Fiatin oma polymeripaffi? 130:n paffi oli sellainen polymeripaffi.

Tuota "accusumppia" en kanssa heti ajatellut tarvitsevani, mikäli tuo MC-mallinen sumppu ei pidä öljyjä ojennuksessa niin sitten sitä pitää harkita, kasiin tuollainen taitaisi olla ihan paikallaan.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juu - jos noiden morosojen hinta oikein pomppaa tänne tuotuna niin pitää harkita omatekoista systeemiä jonka selostin aikaisemmin.

Tiivari on mustanharmaa eli ilmeisesti polymeerityyppinen. Tämä oli se joka ei vaadi jälkikiristystä? Onko kiristämisestä silloin haittaa vai hyötyä, kokemuksia kellään?

Kuvassa Orggis ja Record vierekkäin - otan tarkempia kuvia pinnasta myöhemmin. Record tuskin on polymeerityyppinen - tarvitsee jälkikiristyksen?

http://www.ele.tut.fi/~vvieri/tc/hgaskets.jpg
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Eetu
Viestit: 90
Liittynyt: 07.01.2003 17:15
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Eetu »

Palatakseni noihin sumppuihin niin itte räjäytin yhden jm kuplan koneen kun unohdin sumpunkiinni(nyt tuli myönettyä että olen pelaillu kuplien kanssa perhanan pahnanpuhaltimet ) joo mutta olen ittekin ajatellu tota sumppua mutta ei taida vielä tähän koneeseen tulla. availin sitä konetta nyt ja ne nokat näytti paljaalla silmällä aika jyrkiltä vien ensi viikolla tarkastettaviksi. Olivat kyllä hyvässä kunnossa ja sillain millainen putki ritmoon kandee tehdä ja onko orggis pakosarja hyvä virikäyttöön?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Duodanoin, tarkoittanet guppelinkoneessa varmaan kuivasumppusysteemin hanaa, vai? :shock:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Eetu
Viestit: 90
Liittynyt: 07.01.2003 17:15
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Eetu »

Joo kuivasumppu.Ei toi ajatus taaskaan kulje.
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

HH, sanoit vetäneesi kampiakselin tulppien paikalle GCT tyyliin kierteet ja tulpat. Minkä kierteen vedit ja mistä tulpat? Kyselin ainakin pulttiliikkeestä tuota GCT mallin mukaista tulppaa niin eipä löytynyt. Kokeilin eilen vetää siihen 10mm reikään M12 kierrettä, niin eipä pääse paljoa alkua pitemmälle, tuntuu että tappi katkeaa väkisin. Ehkä puoleen väliin sain konekierretapin menemään, tosin ilman leikkausaineita. Sitten tapissa olisi ollut harjakorkeus huipussaan ja meneminen loppui.

Toinen juttu, jossakin harrastavat lohkon sisäpuolen maalausta, ilmeisesti öljy valuu paremmin lohkoon. Tähän lienee oma maalinsa vai kuinka?

Entä lohkon päältä maalaaminen, onko havaintoa millä lähtisi tuo ruoste helpoiten pois jotta pysyisi maali edes vähän aikaa. Onko kukaan kokeillut noita ruosteenmuuntomaaleja lohkoon? Meininki olisi vetää ihan tehtaan harmaa.. Vai pitäiskö vetää keltuainen?

Juttelin yhden hemun kanssa kannentiivisteistä, sanoi että hänellä on kestänyt Payenin halpa tiiviste ihan hyvin!! Ja niissä koneissa on paukkua.. Sanoi myös että hän vetää kannenpultit ARP veivinpultti rasvan kanssa :shock: , menee kuulemma paljon tiukempaan sillä tavalla. Mitäpä tuohon arvon kollegat sanovat?
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

En minäkään saanut kierteitä tehtyä kampiakseliin, aika kovaa tavaraa tuntuu tuo Croman mutkarauta olevan. HH sai, ja kohta hän varmaan vinoilee meille jotain huonoista työkaluista :lol: Tyydyin tehtaan tulppiin jotka laitan lukitteen ja pistepuikon kanssa paikalleen.

Olen käyttänyt ruosteen poistoon lohkon pinnasta ihan vaan semmoista porakoneella pyörivää kuppimaista teräsharjaa - Miranol ainakin pysyy tämän jälkeen hyvin.

Juu, taidettiimpa mainita Payenin tiivisteen kestävyydestä tässäkin foorumissa ja kuuleman mukaan jokkismiehet käyttää noita myös - no, noissa kone on muutenkin niin lyhyen ajan nipussa. :roll:

Pitääköhän kokeilla tuota rasvaa kannenpulttien kanssa, olisi satsi uusia pultteja - uskon kyllä että tuo turbon orggistiivari kestää muutenkin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Nuo kierteet on pariin akseliin tullut vedettyä. Viimeksi kyselin noita Croftin mainitsemia tulppia mutta niitä ei tosiaankaan saa. Kierteeksi tein UNC 7/16-14 (olikohan tuo nyt sama kuin Croftikin?? :oops: ) ja tulpat tein itse sopivasta pultista. Tuota M12:kin kokeilin mutta itsesuojeluvaisto pisti vastaan, tappi olisi ihan varmasti tuohon katkennut. Tietysti tuo leikkuuneste on ihan välttämätön. Villen kanssa noisa työkauista olikin aiemmin juttua... :wink:

Lohkojahan jotkut maalaavat sisäpuolelta, jostain multa voisi löytyä yks juttu mistä selviää mitä maaleja ovat käyttäneet, on vaan pirullinen homma kaivaa tuota esille mutta ehkä joskus... Onko asialla kuinka kiire?

Teräsharjaa mäkin olen käyttänyt, jotkuthan käyttävät lipeäkylpä etc systeemenjä mutta kyllä tuo teräsharja riittää kun käyttää kunnon maalia. Niin ja maaliksi on ehdoton valinta Miranol Villen tapaan, tuon parempaa tavaraa ei ole tuohon löytynyt. Yhden koneen maalasin Sadotexillä (puolikiiltävä) mutta tuo hilseilee jo irti. :( Väriksi tietysti orgis harmaa kun museomiehiä ollaan, tuo Ville on vaan tuollainen tuning-hörhö... :lol:

Tuosta Payenistä näyttää olevan hyviä kokemuksia mutta kun sitä ei saanut vinokoneeseen :( No, tuohon orgis turbon paffin hintaan ei kyllä kannata alkaa leikkiä millään mitäliemistälie-paffeilla, mikäli tarkoitus on pitää kone hiukankin pitempään nipussa.

Kannenpulteista, onko Ville ne sun pultit millaisilla kannoilla? Mun turbossa on kiinni _kulemma_ 16v:n pultit, ovat sellaiset torxia muistuttavat kannat mutta ei torxit kummiskaan, noihin pitääkin katsoa sopiva hylsy. On vaihdettu silloin kun se remppa on tehty. Se tiivari vaan mietityttää, pitääkin käydä katsomassa varaosajobbarilta mikä tiivarisarja se varaosanumeron mukaan pitäisi olla. :roll: Tuo rasva voisi olla kova sana, varsinkin kovien pulttien kanssa. Oliko arvon kolleegat käyttäneet mitä pultteja, mulla on aiemmin ollut noita kovia oikeastaan yksin käytössä mutta tuota venyväähän nyt suositellaan vähän niin kuin joka paikassa. No, gr.A Gralen pultithan ovat olleet mielestäni ainakin kovat, tosin 12mm:set.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Turbokuonostoorin puolella oli juuri juttua kannenpulteista...

Sinä se jatsat v****illa mulla tuuningväristä, luulin että kukaan ei puuttuisi asiaan kun maalaan lohkon mustaksi - etsi HH joku jolla on kirkkaampi väri! :lol:

Mulla oli 100S koneessa tiettävästi Payen joka paloi. Tosin syyt saattoi olla muutkin kuin itse tiiviste. Eihän sullakaan, '131rally', kestänyt?? :shock:

Kuulostaa, HH, normaaleilta uudenmallisilta Croman kulmapulteilta. Saman näköinen kuin Torx, mutta vaatii vähän torx-avaimen rälläköintiä ennenkuin istuu paikalleen.

16v:n pultit on pitemmät kuin 8-tappisen joten ne ei sovi - ja ne on 12-poorisella (ZXN?) kannalla - sopiva pala löytyy Biltemankin sarjasta. Mulla on samannäköiset lisäksi Mirafiorin yksinokkaisessa OHC-maamoottorissa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

No tuo 16v pulttihomma sitten selvisikin, kiitokset. No, tuon värin valintaan esitit silloin aikoinaan hyvät perusteet, joten hyväksytään se sitten pitkin hampain. Yritä sitten tehdä seuraavasta koneesta tiiviimpi niin voi maalata sen harmaaksi :wink:

Tuosta Payenistä tuntuu olevan kahta tarinaa liikkeellä, mutta kukaan ei ole tainnut polttaa vielä orgispaffia vai? :lol:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

joo ei oo torx tosiaan toi pultteihin sopiva hylsy, eikä löytyny ainakaan vuos sitten bilteeman valikoimista. Turun työkalutukusta sattu sit yks löytymään. ja sekin jäi sit turhaks kun pultit vaihtu tavallisella kannalla oleviin :x
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Mitkä pultit sulle sitten oikeen tuli, eikös uudet ole kaiki nyt tuolla kannalla? Mikäli tuo hylsy on ylimääräinen voisin olla kiinnostunut siitä, muuten on asiaa jossain välissä tuonne työkalutukkuun ellei sitten tuota Villen torximodia tule tehtyä... :lol:
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

Emmä tiä oikeen mitkä pultit, mutta tavallisella kannalla... vanhaa varastoo?? toi on kyllä ylimääränen tuo hylsy ja joutaa kyllä jos tarvetta esiintyy... :)
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mä oon kanssa kiinnostunut tuollaisesta 'virallisestakin' palasta, tuo oma ei ihan hyvin sovi pultteihin. Kaikki näkemäni uudet pultit on olleet noita erikoisia.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Onko äkkiseltää muistikuvaa montako kertaa nuo venyvät pultit saikaan tääs käyttää, Villen kanssa meillä joskus olikin tästä juttua, mutta tuo muisti... :oops: Eli tarvetta tuolle hylsylle on, ehkä keväällä tai sitten vasta kun kansipaffi kärvähtää. Tuo oli nyt sitten työkalutukussa ihan varastokamaa vai? Mutta ei muuta kun hintaa kehiin...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vastaa Viestiin