Mitä kannattaa tehdä 130 ritmon koneelle koniwattien lisäämi

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

Ei ollu öljyistä mitään puhetta.. muuta kun että laadukkaampaa kun ne mopilit. kyllä mullakin mielessä oli että jos nitrauttais sen nokan, ei sitten niin pyöristyis helposti.. en mäkään kyllä oo kuullu mitään pahaa hitsatuista nokista, mutta sittenhän tietää kun kokeilee. kyllä se sano tehneensä niitä nokkia useampia turbokoneisiin.. se ajaa ite endurancea ritmolla, ja siinä nokat ja kone vissiin kestäneet. mikään muu ei... :wink:
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

Vvier: nokkapukit pitänee aarporata isommiksi, harkitsin myös halkaistavia, mutta aika iso projekti. Aarporauksessa ongelma kyllä se että pukki on aika kevyesti tehty jo nyt, ja tavaraa on vähän mihin työstää..

Olisko se toinen nokkien pinnoitus ollut fosfatointi, ainakin Virtanen fosfatoi fiuden nokat.

Ritmon nokkien speksit olen joskus nähnyt ja taisivat tosiaankin olla jotain 275 asteiset tms.
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Jaha, no jotain tämän tapaista ounastelinkin. Noiden aarporaus ei taida ihan halpaa huvia olla, pitää olla aika tarkasti suorassa ja laakerivälyksetkin kriittisiä. Ehkä olisi helpointa tehdä siten että poraa ensin pukit, ja tekee nokat sitten niiden mukaan.

Tuosta forfatoinnista mainitsinkin - ihmetyttää että mikäs käsittely se semmoinen on. Kysäisin metalliguruilta asiasta, ja noiden mukaan tuota käytetään lähinnä maalauksen yhteydessä - mikään lämpökäsittely se ei ole. Tosin kyse saattaa olla jostain nitrauksen sukulaismenetelmästäkin - nimi vain on hassu.

HH, pitänee tehdä noiden pulttien kanssa siten että mittaa ainakin kiertokangen pulteista tuon elastisuuden, eli koittaa kiristää ja katsoo palautuuko ne sen jälkeen alkuperäiseen mittaansa miten hyvin. Aika hyvän kuvan pulttien kunnosta saa tuota kautta, näkee missä myötöraja menee.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ovat nuo nokkapukit tehty kyllä tosi heppoisesti joten eipä ole helppo tuo valitsemasi tie. :roll:

Kun muutama vuosi sitten nuo nokat otin tuolta R-koneistuksesta niin tuo fosfatointi olisi ollut vakiona nokissa ilman nitraustakin mutta sitä suositteli tehtäväksi niihin, jos halusi ajaa noilla enemmänkin kilsoja. Ei siinä endurancessakaan niitä kilsoja niin kauheesti tule...

Nuo Ritmon nokkien arvot olivatkin jo tuolla turbonenuosastolla, tosin ne ajoitukset olivat niillä 0.8 ajoitusvälyksillä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tällainen oli käsityksenikin, että nitrauttaa pitäis jos hyvät haluaisi saada - no taidan kokeilla miten kestävät sellaisenaan kunnon öljyillä. Pyöriihän nuo sentään öljykylvyssä.

Pitää nollata trippimittari kun nostaa moottorin autoon. :lol:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
tetu
Viestit: 48
Liittynyt: 21.01.2003 09:12

Viesti Kirjoittaja tetu »

Hitsinokista ainakin mulla ihan hyvät kokemukset Fiateissa (n. 20 OHC ja TC nokkaa käytty) mutta kannattaa käyttää hyviä/riittävän paksuja öljyjä. Ja onhan niitä nokkia käytetty esim Sport 2000- luokan autoissakin ! On muistettava että toi hitsaus vetää nokan helposti melko karsaan joten kannatta antaa nokan hiojan täytöshitsata !!!

Tuo mustaus sekä Virtasella että Laaksosella on juuri tuota Fosvatointia (ns. happokylpy) tai toiselta nimeltään peittaus , joka vanhahoissa autoissa tunnettiin ns. korroosion estona. Siitä kuitenkin luovuttiin ympäristösyistä. Muistaakseni toi fosvatointi on paksuudeltaan vain n. 1/15 nitraukseen verrattuna. Fosvatoinnin etuna vois karkeesti sanoo että että parantaa/silottaa hieman pinnan laatua ja pienentää kitkaa...

Öljyistä: Olen käyttänyt kisa-autoissa Pennzoil 20W-50 öljyä jo vuosia ja todennut sen hyväksi. Nyt kun käsittääkseni Shell osti Pennzoil:in niin saatavuus aika huonoa mutta esim. US-parts/Turku litrahinta oli luokkaa 5 - 6 Euroa. Myös ihan suositeltava öljy on ollut Kendall 20W-50 tai Castrol 10W-60.

Aika useasti moni tuhoaa nokka-akselit jo kokoamis/kännistys vaiheessa kun ei kaada molempia nokkakoteloita täyteen öljyä. Itse pumppaan jokaiseen koneeseen öljynpaineet valmiiksi jo ennen käynnistystä porakoneen avulla (pyörittäen suoraan öljypumppua) jolloin myös 4:sen veivinlaakeri saa heti öljyä käynistettäessä.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Jotain tuon peittauskäsittelyn suuntaista luinkin, mutta en tiennyt että sitä voi käyttää tuollakin tavalla.

Olen tavannut vetää ohuelti molybdeenisulfidirasvaa nokkiin ennen ensi käynnistystä, ja tietysti koteloihin öljyä. Öljypumppua olen myös pyöritellyt ennen käynnistystä, mutta mites teen sen uudemman mallisessa koneessa, kun pumppu on kampiakselin päässä.. :roll:

Laakereihinkin taisi olla saatavilla tuon kaltaista käynnistysrasvaa, MoS-rasva taitaa olla liian paksua tuonne?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

Itse käytän Kendall 20W-50 öljyä, kuten suuri osa meillä päin kilpa-autoissaan. Hinta n. 20mk/l

Fosfatointi ei ole tod. kovin pitkä ikäinen, itselläni ehkä n. 1v ennen kuin kuluu puhki, on n. 1000km tms. Tosin nokkien kulumista ei ole silti ollut havaittavissa.

Joskus kokosin veivin laakerit moly rasvalla, en ole sitäkään harrastanut enää.

Vvieri, laita tuommoinen öljyakku mistä oli puhe. Itselleni tilasin Moroson tekemän, on aikapaljon halvempi kuin se "oikea" Accusump. Sillä pystyy kikkailemaan kokoamisen jälkeen(kin) öljyt laakereille. Jos joku ei tiedä, niin siinä voi jättää paineen jemmaan kun koneen sammuttaa, ja ennen seuraavaa käynnistystä "vapauttaa" paineistettu öljy kiertoon, jolloin kaikki laakerit saavat voitelun. Moroso tekee 1,5 ja 3,0 quarterin tilavuuksisia.
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juu, eiköhän se nokka kestä vaikka pinta kulahtaisikin.

Minkä hintaisia nuo Moroson systeemit on noin Suomessa, vai saakokaan täältä? Accusumpin hintoja katsoessa tuli kyllä mietittyä että josko tekisi itse, olen ainakin kuullut että noita on tehty vanhoista pienistä vaahtosammuttimistakin. :) Tosin putken pitäisi olla kapea ja korkea ja
se pitäis asentaa pystyyn jotta ilmaa ei missään olosuhteissa pääsisi mukaan - ja loiskelevytkin olis hyvä sisällä olla.

Pelkkään esivoiteluun (ei siis turvaamaan sitä tilannetta että pumppu imee töyssyssä hetken ilmaa) on olemassa sähköisiäkin ratkaisuja, pumppuja jotka pyörii ennen käynnistystä hetkisen.

Mistään hinnoista koskien edellä mainittuja systeemejä ei ole hajuakaan, joku viisaampi saa tähän kommentoida.

131rally, käy katsomassa myös 124:aa koskeva threadi...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

fosfatointi oli tosiaan se käsittely minkä saa siihen mukaan. mistäpä muuten tommosta Kendall 20W-50 öljyä? moposportista? :shock:
joo endurancessa ei kyllä niitä kilometrejä tosiaan paljon pääse kertymään.. 400-500km/skaba?
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Mua kanssa kiinnostaa tuo Moroson "accusumppin" hinta. Tuon oikean hintaa kun kattelin Damon Tweeksissä niin alkoi hirvittämään ja visiot omasta mallista alkoivat. No, tehdään ekaks sumppu tuosta Themasta kuntoon niin katotaan tarviiko vielä sitten "accusumppia". Risto tuota ei kaipaa mutta kasiin sellainen pitäis kyllä saada.

Mun piti kanssa kysyä sulta Ville että mites me pyöritetään sitä pumppua :wink: , ei muuta kuin Mossia reilusti nokkiin ja kehdot täyteen öljyä, noin mä olen tuon homman aina tehnyt. Samoin sisäänajo on tehty aina nokan valmistajan ohjeiden mukaan.

Totta kai nuo hitsaushommat kannattaa jättää hiojan tehtäväksi, jos jotain damagea sattuu niin tietää missä on ollut vika. Onko noista hitsinokista kokemuksia kuinka suurista kilometrimääristä, meniaan noin niinkun käyttöautoon sellaista ajattelin.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Eiks toi Kendalli ole mineraaliöljyä vai (samoin kuin tuo Penzoil)? Jos on niin ei turboon... Kesällä ihan ok tuolla viskositeetillä muutei talvella, jos siis meniaat siihen Cromaasi. Lehtimäen Timohan on tuota Kendallia kaupannut.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

Miksei muuten mineraalia turboon?? kyllähän ford ainakin käyttää uusissa turboissaan alkuperäisenä mineraalia? :?:
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

Morosot tuolla;
http://www.moroso.com/catalog/categoryd ... code=13600

Itselleni siis tulee tuo ylemmästä pienempi. Maksaa n. 200 Egee ja tuo alempi on tehtaan mukaan vain street käyttöön ja maksaa alle 100 Egee.
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

... nuo hinnat taitaa olla hintoja jenkeissä, eli ongelmaksi jää vain tilailla tänne Lipposlovakian puolelle. Joku kimppatilaus foorumilaisten kesken? :roll:

Kyllä mä uskon että jos ei ihan rallia aja niin kunnollisella, vaimennetulla sumpullakin pääsee pitkälle - Saa nähdä nyt miten tuo oma toimii (laitoin kuvia saitilleni).

Mineraalia ei tule käyttää turboautoissa siksi koska sillä on huomattavasti pienempi kärähtämislämpötila kuin esteripohjaisilla synteettisillä. Markettisyntsat on tuolta väliltä - nää 0W litkut ei tuossa suhteessa ole kovin hyviä. HH, olikos tuo maanmainio öljyartikkeli jossain Picknicin saitilla sähköisessä muodossa?

Olen kuullut myös semmoisen ohjeen että heittää vaseliinia öljypumpun rattaisiin ennen ensi käynnistystä niin pumppu jaksaa imaista rasvat kiertoon - kuivanahan tuo imuteho ei tosiaankaan ole kovin kehuttava. En ole kokeillut...

Hyvänä uutisena kerrottakoon että se 53eur hinta Croma Turbon kannentiivarille piti paikkansa... :D
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin