Punto ja vaihteistoöljy
Punto ja vaihteistoöljy
elikkä olis sellanen ongelma että pienilläkin pakkasilla alkaa toi vaihteisto jäätymään. vaihteet siis jäätyvät täysin ja siinä saa sitten kytkin pohjassa käyttää autoa jos on unohtanu vaihteen silmään. ongelma saattais korjaantua kun vaihtais öljyt laatikkoon mutta mites tämä tehdään?
auto on vuoden -95 punto s55. eli kertokaas viisaammat mistä vanhat öljyt saa ulos ja mistä uudet sisään.
auto on vuoden -95 punto s55. eli kertokaas viisaammat mistä vanhat öljyt saa ulos ja mistä uudet sisään.
Tuommoiseen puntoon en ole vaihtanut öljyjä, mutta samanikäiseen unoon on vaihdettu ja samanlainen laatikko
noissa pitäisi oleman.
Eli öljyt lasketaan pois avaamalla kuusiokolopultti vaihteiston alta, kanta saattaa olla 10mm,
tämä on semmoisessa pienessä ulokkeessa ja pultin kanta osoittaa taaksepäin.
Täyttö on sitten vaihteiston etupuolelta, kuusiokolopultti suunnilleen vaihteiston puolessavälissä, avainkoko taisi olla 12mm.
noissa pitäisi oleman.
Eli öljyt lasketaan pois avaamalla kuusiokolopultti vaihteiston alta, kanta saattaa olla 10mm,
tämä on semmoisessa pienessä ulokkeessa ja pultin kanta osoittaa taaksepäin.
Täyttö on sitten vaihteiston etupuolelta, kuusiokolopultti suunnilleen vaihteiston puolessavälissä, avainkoko taisi olla 12mm.
Htm
Unossa ei ollenkaan paha rasti. Ota vaan räikkään sopiva kuusiokoloavain ja kaksi pitkää jatkovartta + nivelosa. Niillä saa täyttöaukon helposti avattua ( tai sitten sotkematta kaikkia vaatteita esim. tienpäällä ja tämä "kokemuksen syvällä rintaäänellä").
Tuo poistopuoli oli omassa unossa (vm 88) vähän kinkkinen, pohjapanssarin tukikappaleet oli edessä joten se sitten avattiin perinteisellä L-mallisella kuusiokoloavaimella. Koska tuo kuusiokoloavaimen varsi on lyhyt käytin pitkävartista "lista-avainta" jatkovartena. Tosin putkenpätkäkin käynee, mutta noita lista-avaimia on yleensä enemmän tarjolla.
Ei mitenkään mahdoton jopi. :)
Tuo poistopuoli oli omassa unossa (vm 88) vähän kinkkinen, pohjapanssarin tukikappaleet oli edessä joten se sitten avattiin perinteisellä L-mallisella kuusiokoloavaimella. Koska tuo kuusiokoloavaimen varsi on lyhyt käytin pitkävartista "lista-avainta" jatkovartena. Tosin putkenpätkäkin käynee, mutta noita lista-avaimia on yleensä enemmän tarjolla.
Ei mitenkään mahdoton jopi. :)
Mitä öljyä Punton laatikkoon pitäisi laittaa?
Mulla on tällä hetkellä Total BW 75w-80, joka on pösön suositus omille autoilleen. Tuntuu kuitenkin siltä, että synkat olisi liian liukkaat ja vaihtaessa täytyy aina pikkusen odottaa ja sittenkin tuntuu pieni pykälä kepissä.
Ohjekirjahan suosittelee Tutela Car ZC 75 Synth ja valmistajan uusin suositus on Tutela car technyx. (http://www.heikka.fi/Selenia_service%20 ... 040205.pdf)
Pitääkö siis tilata tuolta www.heikka.fi alkuperäissuosituksen mukaista, vai löytyykö vaikka Mobililta tms. sopivaa hyllytuotetta?
Mulla on tällä hetkellä Total BW 75w-80, joka on pösön suositus omille autoilleen. Tuntuu kuitenkin siltä, että synkat olisi liian liukkaat ja vaihtaessa täytyy aina pikkusen odottaa ja sittenkin tuntuu pieni pykälä kepissä.
Ohjekirjahan suosittelee Tutela Car ZC 75 Synth ja valmistajan uusin suositus on Tutela car technyx. (http://www.heikka.fi/Selenia_service%20 ... 040205.pdf)
Pitääkö siis tilata tuolta www.heikka.fi alkuperäissuosituksen mukaista, vai löytyykö vaikka Mobililta tms. sopivaa hyllytuotetta?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900c -90
Saab 900c -90
Minulla on täyssynteettiset Mobil SHC 75W-90 öljyt lootassa..
-Juha-
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Vois johtua takeltelu ennemmin jäätyneestä vaihdekepin vaijerista. Punto 2sen kuva tuolla http://www.fiatforum.com/punto/124054-p ... oblem.html
MP
Ongelma ilmenee vaikkei olekaan pakkaskeli.MP kirjoitti:Vois johtua takeltelu ennemmin jäätyneestä vaihdekepin vaijerista. Punto 2sen kuva tuolla http://www.fiatforum.com/punto/124054-p ... oblem.html
Mobil SHC 75W-90 näyttää löytyvän Motonetistä, joten sitä voisi kokeilla. Ei tuonne laatikkoon onneksi mene paljon öljyä, niin ei mene iso raha hukkaan, jossei toimikaan..:S
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900c -90
Saab 900c -90
Alfassa tahtoo takellella se vaijeri kans - pakkanen ei tartte välttämättä olla, mutta ei se autakaan. Voitelukin voi auttaa - sen vaihdelaatikon päällä ja akun alla olevan hässäkän voitelu siis. Eipä siitä öljynvaihdostakaan haittaa oo - jopa suositetavaa varmasti
Akyttala: Sulla tuo kuullostaa just öljyjutskalta. Mullon semmonen kutina Sitikalla ajelleena, että Sitikan ja Pösön laatikkoöljyssä on pikkasen eri luokitukset (niillon oma luokitus sille) kuin monissa muissa yleensä - vika voi olla hyvinki siinä. Tarkista onko se Punton öljy oltava GL-4 vai GL-5. GL-5 voi olla liian liukasta ja silloin synkronointi ei pelaa.
Akyttala: Sulla tuo kuullostaa just öljyjutskalta. Mullon semmonen kutina Sitikalla ajelleena, että Sitikan ja Pösön laatikkoöljyssä on pikkasen eri luokitukset (niillon oma luokitus sille) kuin monissa muissa yleensä - vika voi olla hyvinki siinä. Tarkista onko se Punton öljy oltava GL-4 vai GL-5. GL-5 voi olla liian liukasta ja silloin synkronointi ei pelaa.
MP
Tuotas, ei tuota pitäis tarvita rasvata.. Ei ole ollut ongelmia vaihteensiirron kanssa ees -30 asteen pakkasessa, kunhan saapi laatikon öljyt notkeaksi. Joka äkkiä notkistuu, kunhan antaa jonkin aikaa käydä tyhjäkäyntiä.
-Juha-
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Re: Punto ja vaihteistoöljy
Olis taas aika vaihtaa öljyt Punton laatikkoon.
Tuo valmistajan suosittelema Tutela Car Technyx näyttää olevan GL-4+ -luokituksen öljy ja vastaavaa en ole nähnyt missään muualla, joten käykö tähän GL-4 vai GL-5 -luokan mömmöt? Tuo aiemmin mainittu Mobil SHC on GL-4/GL-5 öljy ja sitä harkitsen tuonne ostavani, mutta kun tallista löytyisi jo valmiina iso kannu TB:n EP 75W-90 -öljyä, niin ajattelin, jos moinen sinne sopii? Kyseinen tuote on GL-4 -luokiteltu.
Tutelan litku olisi ollut ykkösvaihtoehtona, muttakun tuo paikallinen myyjä (Ricambi Heikka) ei vastaa sähköposteihin, jotta voisi sopia noudosta, mikäli ainetta hyllystä löytyy..xD
Tuo valmistajan suosittelema Tutela Car Technyx näyttää olevan GL-4+ -luokituksen öljy ja vastaavaa en ole nähnyt missään muualla, joten käykö tähän GL-4 vai GL-5 -luokan mömmöt? Tuo aiemmin mainittu Mobil SHC on GL-4/GL-5 öljy ja sitä harkitsen tuonne ostavani, mutta kun tallista löytyisi jo valmiina iso kannu TB:n EP 75W-90 -öljyä, niin ajattelin, jos moinen sinne sopii? Kyseinen tuote on GL-4 -luokiteltu.
Tutelan litku olisi ollut ykkösvaihtoehtona, muttakun tuo paikallinen myyjä (Ricambi Heikka) ei vastaa sähköposteihin, jotta voisi sopia noudosta, mikäli ainetta hyllystä löytyy..xD
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900c -90
Saab 900c -90
Re: Punto ja vaihteistoöljy
Heikalle kannattaa melkeempä ennemmin soittaa kuin lähetellä sähköposteja.
Onneks sen ohvise on tosa n. 10 km päässä ni voin käydä kolkuttelemassakin.
Onneks sen ohvise on tosa n. 10 km päässä ni voin käydä kolkuttelemassakin.
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Re: Punto ja vaihteistoöljy
Tarvii varmaan siis soitella joku pvä kun muistaa. Tack.tapi0 kirjoitti:Heikalle kannattaa melkeempä ennemmin soittaa kuin lähetellä sähköposteja.
Onneks sen ohvise on tosa n. 10 km päässä ni voin käydä kolkuttelemassakin.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900c -90
Saab 900c -90