Nokkia turbolanciaan

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Lancisti
Viestit: 130
Liittynyt: 18.04.2003 11:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Nokkia turbolanciaan

Viesti Kirjoittaja Lancisti »

Mulla pyörii nurkissa läjä vaparinokkia, joita olen suunnitellut laittavani 8v integrale Lanciaan. Aion vaihtaa vain imunokan. Ongelmani on, että en tarkasti tiedä mistä ne alunperin ovat. Yhdet ovat ainakin 130TC:n alkuperäiset, mutta loput ovat mysteerejä. Sattuuko joku tietämään, onko 130TC, 125TC ja 131 2000-mallien imunokat profiililtaan ja nostoiltaan samat? 130TC-nokissa on virranjakaja imunokassa ja muissa nokissa ei ole. Näiden muiden nokkien kotelot viittaisivat pitkittäin sijoitettuun moottoriin, kallistuvat keskelle.
Vierillä oli ilmeisesti aikoinaan joku zip-pakeeti nokkien spekseistä, onko se vielä tarjolla jossain?

Kaikki info noista nokista tervettullutta on...
Fiat Punto -03
Lancia Delta HF integrale -88
Lancia Phedra 2.2 JTD
Kawa ZX9R Ninja -94
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

itse kysymykseen minulla ei ole vastausta, mutta kerronpa vaan, että turbokoneessa kannattaa laittaa ajoitus siten, että overlappia on vähemmän, mitä vaparissa. Näin saadaan katukoneelle toivottua polttoainetaloutta. Kisakoneet sitten erikseen.
Minulla muuten olisi Kent Camsin hiomat 282 asteiset nokat. Kiinnostaako? Voisin pienellä välirahalla vaihtaa vakioakseleihin.
Avatar
tuoreempi lancisti
Viestit: 180
Liittynyt: 20.04.2003 21:38

Viesti Kirjoittaja tuoreempi lancisti »

Moro!

Mullakin on 8v gralen motti aukeemassa... Eli kiinnostusta noihin nokkiisi. Kerrotko niistä lisää...

t. Juha
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Noita 130TC:n nokkiahan käytetään aika laajalti 8-tappisten turbokoneiden virittelyssä, kuulemma yksi parhaita vaihtoehtoja virinokiksi.

Voin laittaa tuon zipin kohta uudelleen näkyville osoitteeseen http://www.ele.tut.fi/~vvieri/misc/
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Vanhemmassa 125tc:ssä nokkien _PITÄISI_ olla samat kuin 130TC:ssä mutta eipä vaan ole... Eli noissa nostoa on ~9,5mm kun Aparaatin nokassa sitä pitäisi olla karvan yli 10mm. Vanhemmassa 125TC:ssä tuota virranjakajan pyöritysnatsaaa ei myösään ole kun on jakaja vielä lohkossa. Eipä muuta kuin mittailemaan nostoja ja asteita niin selviää mitä nuo ovat, tosin pelkästä nostostakin jo kohtuullisesti selviää niiden alkuperä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Lancisti
Viestit: 130
Liittynyt: 18.04.2003 11:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Lancisti »

Kiitoksia kovasti kaikille näin aluksi!

Tuosta 130TC-nokasta kun mittasin nostoja, niin karvan alle 10mm sain työntömitan tarkkuudella mitatuksi/lasketuksi. Voisiko nokat olla kuluneet tuon verran? Ja sitten tuossa ko nokassa ei ole sitä öljyreikää pitkittäin sinne kotelon päädyn sulkevan laipan alle. Onkohan tuo kanava tarpeellinen?

Toisissa nokissa se nosto oli luokkaa 9,4mm, viittaa 125TC nokkiin?
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Nostoa noissa 125TC:n nokissa on saman verran kuin 131:kin nokissa, numerokin taisi olla sama...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vastaa Viestiin