öljyn lämpötila-anturi
öljyn lämpötila-anturi
Eli mihin tuo kannattaisi TC:ssä sijoittaa? Mihinkäs tehtaanpojat ovat sen asentaneet alunperin?
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: 05.01.2003 23:12
Jeps.
Toinen mahdollinen omassa rakentelussa on myös öljynjäähdyttimen lähtöletkuun tuleva välikappale, ei ole ainakaan lohkosta johtuvaa lämpöä mittausta häiritsemässä. Itselläni on öljynsuodattimen jalassa (sellainen erillinen letkujen päähän tuleva).
Jos ei ole öljynjäähdytintä niin voi mitata myös öljypohjassa, mutta eihän kukaan TC:tä ilman öljyjäähyä tee, eihän?
Toinen mahdollinen omassa rakentelussa on myös öljynjäähdyttimen lähtöletkuun tuleva välikappale, ei ole ainakaan lohkosta johtuvaa lämpöä mittausta häiritsemässä. Itselläni on öljynsuodattimen jalassa (sellainen erillinen letkujen päähän tuleva).
Jos ei ole öljynjäähdytintä niin voi mitata myös öljypohjassa, mutta eihän kukaan TC:tä ilman öljyjäähyä tee, eihän?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Laiton anturin nyt suoraan suodatinjalkaan ja öljynlämmöt vakiokoneessa yli sata, vaikka laajennettu öljypohja. Eipä se taida kyllä öljymäärän lisääminen tuohon lämpöongelmaan paljoa auttaakaan...
Onko muuten kokemuksia nesteletkuun tulevasta öljynjäähdyttimestä. Periaatteessa ei öljynkiertoon tarvisi edes termostaattia jos öljy pysyisi nesteen lämpöisenä. Ainakin pyöräpuolella käytetään alunperin nestetoimista jäähdytintä ilman termostaattia. Onkohan kaukaa haettua
Onko muuten kokemuksia nesteletkuun tulevasta öljynjäähdyttimestä. Periaatteessa ei öljynkiertoon tarvisi edes termostaattia jos öljy pysyisi nesteen lämpöisenä. Ainakin pyöräpuolella käytetään alunperin nestetoimista jäähdytintä ilman termostaattia. Onkohan kaukaa haettua
Omassa tuo anturi on öljypohjan laajennusboxin kyljessä. Vvieri; kirjoituksestasi heräsi ajatus, pitäisiköhän se tosiaankin olla jäähdyttimen jälkeisessä letkussa?!?!!? Mitäpäs väliä sillä öljypohjassa olevan öljyn lämmöllä on, vai onko? Ritmossa se kyllä on öljypohjassa. Toisaalta, onhan se liian kuumaa siellä laakerinkin välissä jos lopputulos öljypohjassa on +150C kuten meillä...
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Siksi tuota öljynjäähdyttimen lähtöputkea (tai tarkemmin termarilta moottoriin menevää öljyputkea) ehdotin koska tällöin saadaan tieto moottorin voitelukohteisiin menevän öljyn lämpötilasta, eli juuri se asia mikä kiinnostaa. Ja tuo öljyn lämpötilahan kiinnostaa juuri silloin eniten kun rasva on kuumaa ja kiertää coolerin kautta eikä suoraan öljypohjasta.
Huvittaisi kyllä tietää mihin perustuu tuon TC koneen taipumus lämmittää öljyjään - yksnokkaisissa ei mulla ainakaan ole koskaan ollut mitään ongelmia öljyn lämpöjen kanssa. Siksi asennan öljynjäähdyttimen myös vakio TC-koneisiin (ja näin Croft myös kirjassaan suositteli).
Kyllä tuollainen öljy-nestetyyppinenkin jäähdytin pelaa varsin hyvin edellyttäen että se on riittävän tehokas (jäähdyttimestä tuleva öljy on jäähdytysveden kanssa saman lämpöistä) ja moottoriveden jäähdyttimen kapasiteetti ei ole sen jälkeen ihan rajoilla...
Huvittaisi kyllä tietää mihin perustuu tuon TC koneen taipumus lämmittää öljyjään - yksnokkaisissa ei mulla ainakaan ole koskaan ollut mitään ongelmia öljyn lämpöjen kanssa. Siksi asennan öljynjäähdyttimen myös vakio TC-koneisiin (ja näin Croft myös kirjassaan suositteli).
Kyllä tuollainen öljy-nestetyyppinenkin jäähdytin pelaa varsin hyvin edellyttäen että se on riittävän tehokas (jäähdyttimestä tuleva öljy on jäähdytysveden kanssa saman lämpöistä) ja moottoriveden jäähdyttimen kapasiteetti ei ole sen jälkeen ihan rajoilla...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Paras paikka mielestäni tuolle anturille on ehdottomasti öljynjäähdyttäjän jälkeinen öljykanava, siitä saadaan se kiertoon menevä öljynlämpö. Mutta ei se sumpussakaan oleva huono ole, tuollainen itsellä on parissa vehkeessä ja niiden lämmöt ovat ihan hyvin pysyneet kurissa. Nuo 131rallyn lukemat ovat kyllä aika korkeita, oliko cooleri kuinka iso? Kadullahan nuo pysyvät ihan jees kurissa coolerilla, tutkimustulosta viikonlopulta matkaajosta - 4-5000rpm vitosella ja öljynlämmöt ~75ast. äärettömän tarkalla mittalaiteella - Aparaatin orgismittarilla 8)
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Nesteen lämpöhän olisi aika sopiva myös öljylle, mutta käytännössä öljy taitaa pysyä vähän nestettä kuumempana. (ellei sitten päästä 100% hyötysuhteeseen. ).
Olen itsekin miettinyt mistä öljyn kuumeneminen johtuu ja tullut tulokseen, että osasyyllinen on nokkakotelot. Siellähän on kokoajan öljyä lämpenemässä kuuman kannen päällä.. .
Olen itsekin miettinyt mistä öljyn kuumeneminen johtuu ja tullut tulokseen, että osasyyllinen on nokkakotelot. Siellähän on kokoajan öljyä lämpenemässä kuuman kannen päällä.. .