Unon lisäilmaventtiili

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
RHB5
Viestit: 257
Liittynyt: 21.03.2003 16:58
Paikkakunta: Göteborg / Jyväskylä

Unon lisäilmaventtiili

Viesti Kirjoittaja RHB5 »

Eli kävipä taas päästellessä vähän kovempaa niin, että matkan loputtua tyhjäkäynti hävisi totaalisesti autosta. Hetken seisottuaan ei meinannut lähteä käyntiin. Yön yli seisottuaan toimi ihan normaalisti kunnes ajettiin moottoritiellä lämpimäksi, missä nykäisi pari kertaa ja tyhjäkäynti loppui siihen. Tänä aamuna ei toiminut kylmänäkään. Viime kerralla vaihdoin lisäilmaventtiilin ja homma pelasi kohtuullisesti. Olisiko sama operaatio edessä vai onko muita ongelmakohtia mitä kannattaisi epäillä? Toiseksi jos lisäilmaventtiili on rikki niin mikä sen hajottaa pitempään paineilla ajaessa? Niin ja auto oli ahdettu 1.3 Uno.

Vastauksista kiittäen

Mika
Nohd
Viestit: 195
Liittynyt: 01.03.2003 13:39
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nohd »

Lisäilmaventtiilin toiminnan voit tarkastaa näin:

Mittaa vastus venttiilin napojen väliltä. Se tulee olla 40-60ohmia 20 asteen lämpötilassa.

Käytä moottori lämpimäksi ja anna sen käydä joutokäyntiä purista pihdeillä lisäilmaventtiilin letku kasaan. Käyntinopeus ei saa laskea yli 50rpm

Nämä ohjeet siis Fiat uno korjauskirjasta. Omassa tbo unossa oli myös ongelmia tämän lisäilmaventtiilin kanssa kun kone oli puolilämmin niin se kävi todella heikosti tyhjäkäyntiä. Otin venttiilin irti ja puhdistin sen ja huomasin että sitä pystyy siitä mutterista säätämään, käänsin eka toiseen ääriaasentoon ja kierrokset oli kokoajan 2000rpm (Vaikka kone oli kuuma) sitten toiseen niin ei lähteny ryyppy ollenkaan päälle, sitte laitoin suurin piirtein puoliväliin niin nyt kone käy puolilämpimänä 1200rpm mutta kun kone on lämmin niin tyhjäkäynti putoaa siihen 900 kierrokseen.

Koulussa tutkiskelin myös suihkutuslaite kirjaa ja siinä neuvottiin HETKELLISESTI laittamaan 12voltin virta venttiilin napoihin ja katsomaan että se venttiili sulkeutuu kokonaan.
RHB5
Viestit: 257
Liittynyt: 21.03.2003 16:58
Paikkakunta: Göteborg / Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja RHB5 »

Otin lisäilmaventiilin ja vastusarvo osui kohdilleen, mutta kiekko ei liikkunut minnekkään virtaa annettaessa. Vaihdoin toisen venttiilin tilalle eri sarjanumerolla olevan tosin, mutta nyt tuntuisi pelaavan kohtuullisesti. Siis ryyppy tuntuisi toimivan n. 1500rpm ja laskevan kohtullisen nopeasti koneen vähän lämmittyä 900rpm. Vaihtolistalle meni myös virranjakajan kansi ja pyörijä.

Kannattaa tarkistaa myös bypassin tuleva painehjausletku, joka oli tässä minun tapuksessa pykinyt monesta kohtaa lähes poikki ja varmasti aiheutti imuvuotoa, mutta ei kuitenkaan ollut pääsyyllinen tyhjäkäyntiongelmiin.

kiittäen

Mika
Vastaa Viestiin