Tasapainotuksia

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
NesteHukka

Tasapainotuksia

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Taas uusi murheenkryyni...
Äkkäsin tuossa vasta, kun täytyy tässä vaihtaa paineasetelma, niin sekin on tietysti vaarallinen tuossa koneessa, jos sitä ei tasapainota, vai kuinka?

Kierroksia otetaan koneella ehkä about max 7500 (ei mielellään enempää, koska silloin on jo vakiomännätkin riskirajoilla, 2000TC)

Auto on katukäytössä ja vauhtipyörää on kevennetty about pari kiloa.

Tuntuu vähän turhan isolta vaivalta purkaa koneesta kampura, ja viedä kaikki taas tasapainotukseen. :(

Voiko sitä paineasetelmaa tasapainottaa missään ilman kampuraa?
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tiedätkö koneen historiasta, että sille olisi joskus tehty erillistasapainotus? Jos näin niin riittää että nappaat vauhtipyörän irti ja tasapainotat sen paineasetelman kanssa (no operaatioon tarvitaan joku kampiakselikin) nimenomaan erillistasapainotuksena. Sen jälkeen kaikkien komponenttien pitäis olla erikseenkin tasapainossa ja voit läntätä kiinni koneeseen, jolloin koko paketti on ainakin välttävästi tasapainossa. Siis nimenomaan silloin jos koneessa oleva akseli ja hihnapyörät on tällä tavalla tasapainotettu jo aiemmin.

Vakioautoihin noita paineasetelmia tulee vaihdeltua kylmiltäänkin mutten näin tekisi sun koneen tapauksessa kun jenkaa on noinkin paljon. Omaan TC:hen tasapainotuttaessani huomasin että Sachsin asetelmassakin oli yllättävän paljon heittoa, puhumattakaan halvemmista - riippuu tuurista... :shock:

Käsittääkseni Fiatin koneet eivät tehtaalta lähtiessään ole erillistasapainotettuja.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Historian tiedän, koska olen koneen rakentanut alunperin, mutta sensijaan sitä en tiedä, mitä Virtasen Mauri osille teki.
Kyselin aikanaan tasapainotusta, ja Mauri pyysi viemään kampuran, vauhtipyörän, ja paineasetelman. Vein ja hain pois, kun oli valmis, eli en tiedä tasapainotettiinko ne erikseen, vai ainoastaan yhdessä.
Josku Maurin työtapoja tunteva voisi tähän varmaan tietää jotakin osviittaa.

Pahus sentään, tuo autotallittomuus syö miestä. Tähänkin hommaan menee nyt monta päivää, ja jos olisi oma autotalli, niin se ei haittaisi mitään. :(
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Kävin Virtasen juttusilla, ja hänen kommenttinsa oli, että ei tarvitse tasapainottaa paineasetelman takia.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juu... jotenkin tuntuu että kampiakselin ja vauhtipyörän oleminen keskenään tasapainossa olisi tärkeämpää.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin