Tipo 2,0 16V soveltuminen enduranceen??
Tipo 2,0 16V soveltuminen enduranceen??
Tuo ei myyntiluokan endurance alkaa kiinnostaa yhä enemmän. Työkaveri ajaa 325 bemarilla, ja on kohta puhunut minut ympäri. Sitten piti alkaa miettimään sopivaa aihiota Fiat-Lancia osastolta, autonhan on oltava -80-90 vuosilta, enintään 3,0 litrainen ja ei saa olla "erikoismalli". Tuommoinen 2D Tipo olisi ihan kivan näköinen ja melko hyvin kulkevakin, onko kellään ajokokemuksia siitä? Onko havaintoa missä muissa malleissa on yhteensopiva vaihteisto, ja minkälainen on sen kestävyys? Löytyykö tietoa mikä ero tuon 5D ja 2D koneiden 2hp tehoeron selittää? Onko myös havaintoa kunnollisten alustasarjojen saatavuudesta ko. malliin, esim Koni Sport tms? Entä powerflex puslia tai vastaavia alustaan?
Mikäs se Sport 2000 kolmoseksi aikoinaan ajanut Tipo malli oli, ja missä auto nykyisin makaa? Liekkö aktiivikäytössä? Yhteystietoja?
Mikäs se Sport 2000 kolmoseksi aikoinaan ajanut Tipo malli oli, ja missä auto nykyisin makaa? Liekkö aktiivikäytössä? Yhteystietoja?
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Eiköhän noihin osien saatavuuteen löydy vastauksia pienellä netti-selaamisella. Tuo 3d Tipo oli jotenkin pikkasen kesytetty malli niistä ekoista 5d-malleista, jotain saate/päästösysteemejä. Ainakin erään edesmenneen harrastajan 16v-Tiposta katti oli vaihtokunnossa parin vuoden jälkeen...
Se aikoinaan Sp2000:sissa ajanut autohan oli Kärjen Kimmon auto (5d-16v), hänen poikansa Rauli sitä silloin komensi. Ymmärtääkseni sen tekniikkaa kammettiin sitä seuranneeseen Coupéseen. Autojen nykytilasta ei ole havainto...
Se aikoinaan Sp2000:sissa ajanut autohan oli Kärjen Kimmon auto (5d-16v), hänen poikansa Rauli sitä silloin komensi. Ymmärtääkseni sen tekniikkaa kammettiin sitä seuranneeseen Coupéseen. Autojen nykytilasta ei ole havainto...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: 05.01.2003 23:12
tipo 2,0 16v
Kärki Kimmo puh taskuun 0405010777
-vaihteisto sisuskaluiltaan alfa 156
-integralen jarrut edessä
-5 ovisessa isompi venttilinen kansi?
moot tyyppi 5ovisessa 160A8.046
------------- -3--------- 836A3.000
-vaihteisto sisuskaluiltaan alfa 156
-integralen jarrut edessä
-5 ovisessa isompi venttilinen kansi?
moot tyyppi 5ovisessa 160A8.046
------------- -3--------- 836A3.000
Saattaa olla sitten se sama kansi kuin kolmoskoppaisessa Thema IE:ssä, se nimittäin on ainoa 16v jossa on hieman pienemmät imuvenat ja kanavat. En kuitenkaan usko että kansissa on eroa - tehoero on niin pieni että mikä tahansa pieni pakoputkiston/polttoaineensyötön muutos vaikuttaa tuon verran.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Jaa, minä kun sain semmoisen kuvan yhdeltä ulkomaan mieheltä että uudemmassa olisi isommat venat, vai isommat kanavat??
Onko ajettavuudesta kokemuksia/kuulopuheita, josko lie isoa eroa korien välillä?
Onko ajettavuudesta kokemuksia/kuulopuheita, josko lie isoa eroa korien välillä?
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Ei kai täällä kellään ole kokemusta 3d-Tiposta vai oletko sellaisen joskus Suomessa nähnyt... eli kokemukset noista pitää kyllä hakea ulkomaailmasta. Muutenkaan noita 16v-Tipoja ei ole Suomessa kuin reilu tusina, ja kaikki maahantuojan tuomat ovat tulleet tiettävästi yhdessä erässä, Vehon maahantuomana ja siis 5d:nä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Niin, se etten ole jotain nähnyt ei tarkoita etteikö se olisi olemassa
No, arvostettu raati, antakaapa arvio minkälaisia tehoja/vääntöjä olisi mahdollista saada endurance säännöillä koneesta =
- nokat/nokkapyörät saa vaihtaa
- puristusta saa nostaa
- saa portata yms. muttei saa vaihtaa venttiilejä
- boxi oltava ulkokuoriltaan vakio, mutta sisuksen saa vaihtaa
- pakoputken saa vaihtaa
- imupuoli oltava vakio, paitsi läppäkotelon sisäpuoli
Kilpailukykyisissä autoissa lienee siellä n. 180hp (Kadetit yms), ja tuo varmaan riittäisi kevyesti. Mutta kun ei ole kokemuksia tuommoisen 16V virittämisestä sitten alkuunkaan, miten pitkälle esim. vakioruisku (mikä malli siinä muuten on?) riittää???
No, arvostettu raati, antakaapa arvio minkälaisia tehoja/vääntöjä olisi mahdollista saada endurance säännöillä koneesta =
- nokat/nokkapyörät saa vaihtaa
- puristusta saa nostaa
- saa portata yms. muttei saa vaihtaa venttiilejä
- boxi oltava ulkokuoriltaan vakio, mutta sisuksen saa vaihtaa
- pakoputken saa vaihtaa
- imupuoli oltava vakio, paitsi läppäkotelon sisäpuoli
Kilpailukykyisissä autoissa lienee siellä n. 180hp (Kadetit yms), ja tuo varmaan riittäisi kevyesti. Mutta kun ei ole kokemuksia tuommoisen 16V virittämisestä sitten alkuunkaan, miten pitkälle esim. vakioruisku (mikä malli siinä muuten on?) riittää???
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Olemassa noita on mutta ainakan maahantuojan toimesta ei ole tuotu Suomeen ainuttakaan 3d Tipotinta, eikä noita 3d:tä ole tainnut tulla harmaatuontinakaan...
Ainakin osa kuskeista vannoo pienen polttoainekulutuksen nimiin, ei niinkään huipputehon. Tuossahan kannattaa keskittyä ajamaan mahdollisimman monta kierrosta tankillisella, varikkokäynnissä kun on se minimiaika. Tuollahan on juuri fiksusti rajoitettu tuota virittämistä, se ei kauheesti kannata. Eiköhän kannata keskittyä tekemään tuohon todella hyvä alusta ja pitää kone suht vakiona, siis sellaisena mikä syö mahdollisimman vähän benziiniä... (eli hyötysuhdetta ylös, ei lisää polttoainetta)
Ainakin osa kuskeista vannoo pienen polttoainekulutuksen nimiin, ei niinkään huipputehon. Tuossahan kannattaa keskittyä ajamaan mahdollisimman monta kierrosta tankillisella, varikkokäynnissä kun on se minimiaika. Tuollahan on juuri fiksusti rajoitettu tuota virittämistä, se ei kauheesti kannata. Eiköhän kannata keskittyä tekemään tuohon todella hyvä alusta ja pitää kone suht vakiona, siis sellaisena mikä syö mahdollisimman vähän benziiniä... (eli hyötysuhdetta ylös, ei lisää polttoainetta)
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Niin - itse peruskoneestahan saa vakioventtiileillä portaten ja nokat vaihtamalla helposti yli 200 mutta se ei välttämättä kannata em. taloudellisuussyystä..
Puristussuhteen kasvatushan parantaa hyötysuhdetta eli jossain määrin sitä voi harkita, ja kannelle vain normaali kanavien siistiminen - siinä on jo vakiona sen kokoiset kanavat joihin yleensä virittäessä muissa pyritään. Näin ainakin tuumasi ruotsalainen kansiguru (se Mike Billett joka teki Pike's Peak -Saabinkin koneen) lähetettyäni hänelle tarkat mitat kannesta.
Ruisku tuossa on etuisa, se on Marellin IAW joka sellaisenaan periaatteessa on ohjelmoitava laitteisto. Suomessa ainakin ST-motors noita on viritellyt mutta miksei muutkin kun laitteistoon ensin perehtyy.
Vakiosuuttimista (noitahan ei vissiin saanut vaihtaa) ei tietoa.
Kyllä noita tehoista päätellen on muitakin koneiltaan viritelty, raketin koneelle saa tehdä jotain huomattavaakin ennenkuin 180hv irtoaa. Tosin voittaja-auto ei välttämättä ole se tehokkain kuten Harri mainitsi.
Puristussuhteen kasvatushan parantaa hyötysuhdetta eli jossain määrin sitä voi harkita, ja kannelle vain normaali kanavien siistiminen - siinä on jo vakiona sen kokoiset kanavat joihin yleensä virittäessä muissa pyritään. Näin ainakin tuumasi ruotsalainen kansiguru (se Mike Billett joka teki Pike's Peak -Saabinkin koneen) lähetettyäni hänelle tarkat mitat kannesta.
Ruisku tuossa on etuisa, se on Marellin IAW joka sellaisenaan periaatteessa on ohjelmoitava laitteisto. Suomessa ainakin ST-motors noita on viritellyt mutta miksei muutkin kun laitteistoon ensin perehtyy.
Vakiosuuttimista (noitahan ei vissiin saanut vaihtaa) ei tietoa.
Kyllä noita tehoista päätellen on muitakin koneiltaan viritelty, raketin koneelle saa tehdä jotain huomattavaakin ennenkuin 180hv irtoaa. Tosin voittaja-auto ei välttämättä ole se tehokkain kuten Harri mainitsi.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Sitä vain että vaikka se vanha raketinkone onkin tehojen kannalta paljon parempi aihio kuin uudemmat ekotek-mopot niin kansimuutoksia sekin vaatii. Tosin 180hv on tuosta Tipon koneesta suhteellisen helppo eikä vaikeaa raketistakaan, edellyttäen että imuputkistosta ei paljastu ikäviä ylläreitä, sitähän ei vissiin saanut portata...
Mutta tuosta lähes vakiokoneella menestymisestähän olinkin kanssasi samaa mieltä. 8)
Mutta tuosta lähes vakiokoneella menestymisestähän olinkin kanssasi samaa mieltä. 8)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Toki tehoa pitää olla, mutta tietysti se polttoaineenkulutus pitäisi pysyä kohtuullisena. Kaverin tiimin bemarissa on nyt n. 200hp ja uusi kone tuottanee n. 210-220hp, joten ei siellä ihan mopoilla pysy joukossa. Ja onhan se ajamisen ilo toistaluokkaa jos auto myös liikkuu. Ajatuksena olikin että lähes vakiokoneella lähtisimme liikkeelle, mutta jotain pientä jäynää pitänee tehdä.
Soitin sinne Kärjelle, meni tuo numero perheen isälle. Oli omituisen vaitonainen autojen kohtaloista, kertoi että heillä oli kolme koria, ovat nyt jossakin konkurssipesässä ja ei halunnut kommentoida oikein koko asiaa. Ei antanut edes pojan puhelinnumeroa..??!!
Soitin sinne Kärjelle, meni tuo numero perheen isälle. Oli omituisen vaitonainen autojen kohtaloista, kertoi että heillä oli kolme koria, ovat nyt jossakin konkurssipesässä ja ei halunnut kommentoida oikein koko asiaa. Ei antanut edes pojan puhelinnumeroa..??!!
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Jäi vielä epäselväksi, onko missään Suomi mallissa sama vaihteisto, niitähän tulisi varmasti menemään ja jos se on jokin spesiaali-vaihteisto niin ei Suomesta helposti löydy...
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Tärkeintähän tuossa endurancessa kulutuksen ja kulkemisen suhde, ei auta vaikka kuinka kulkee jos on koko ajan tankkaamassa varikolla . Tuollainen biimeri nyt painaakin enemmän ja lisäksi on myös janoisempi, siksi sen on oltava tehokkaampi. Hyvä alusta ei lisää ollenkaan kulutusta joten siksi kulkemisen parantaminen kannattaa aloittaa siitä, ja kuskien ajotaidon hiomisella.
Miksi niitä laatikoita tulee menemään?!? Kuuluuko tämä taas siihen urbaaniin legendaan ettei etuvetoisen laatikko kestä.. Sedicivalvole voi varmasti valaista oliko tuo laatikko nyt sama kuin vaikkpa Croma/Themassa, mikäli on niin sitten noita askeja Suomesta löytyy mutta jos tuon saa joka kisassa p*skaksi vaparin tehoilla niin sitten kannattaa katsoa peiliin...
Miksi niitä laatikoita tulee menemään?!? Kuuluuko tämä taas siihen urbaaniin legendaan ettei etuvetoisen laatikko kestä.. Sedicivalvole voi varmasti valaista oliko tuo laatikko nyt sama kuin vaikkpa Croma/Themassa, mikäli on niin sitten noita askeja Suomesta löytyy mutta jos tuon saa joka kisassa p*skaksi vaparin tehoilla niin sitten kannattaa katsoa peiliin...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -