Tipo 2,0 16V soveltuminen enduranceen??

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

HH:n kirjoituksissa on havaittavissa pientä kireyttä... :shock: Miksi tämä endurääns herättää niin suuria tunteita?

No, joka tapauksessa kun autolla on takana esim. 150tkm niin kyllä siinä tahtoo vikoja alkaa tulemaan, synkrot kuluvat, laakerit kuluvat jne. Jos nyt laatikko on mallia erikoinen, ja lähimmät synkrot löytyvät italiasta, niin kustannukset??

Havaitsin tuossa jo sen että tuo Sedicivalvole onkin liian uusi... Dämed, sitä alettiin valmistaa vasta -91 joten ei onnaa siitä. Pirkule, ei ole oikein vaihtoehtoja enää Fiude leirissä, no Rytmi trabant, mutta jotenkin se ei sytytä, uudempi olisi ollut kivempi. Lancialtakaan en keksinyt mitään sopivaa, ainoa olisi Alfa GTV 2,5 V6 mutta siinä se polttoaineenkulutus nyt sitten ainakin on riittävä... :( Niitä vissiin onkin joku endurancessa mutta yllättäen eivät pärjää.
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Miten niin kireyttä, jos ehkä hieman kärkevä tapani kirjoittaa häiritsee niin empä sitten asialle mitään voi.

Sitten vaihtoehdoksi voisi olla 16v Thema, nuo ovat raskaasta olemusksesta huolimatta yllättävän "keveitä" autoja ja eihän sinne vielä sitä luokitusvaatimusta ole tullut joten tuo käy senkin puolesta. Thema on koriltaan tukevampi kuin Croma joten sen puolesta olisi parempi, ja vuosimallirajan puolesta ei tainnut Cromaa saada 16-tappisena. Tosin alusta noista meneekin sitten ihan rakenteluksi, palikoita sieltä täältä niin eiköhän siitäkin saa erinomaisen.

Mutta tuo laatikkojuttu, jos askin kerran laittaa kuntoon (synkat, laakerit) niin eikös se riitä (ja 150tkm ajettu aski tod.näk kestää tuon rääkin muutenkin, kunhan kuski tietää mitä tekee), tarkoitin että jos vaikkpa synkat joka kisan jälkeen pitää vaihtaa niin vika on silloin kyllä kuljettajassa, tai öljyn puutteessa... Ollanko asiasta samaa mieltä?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

Taitaa olla moniventtiili 2,0 koneelle asetettu painoksi 1010kg jos en väärin muista. Onko Themalla mitään toiveita tuohon painoon? Onko jokin erityinen malli joka erityisen sovelias, parempi alusta tms??
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Tuo se minimipaino tuollaiselle on. Tiukkaa tuo tekee, 1250-1300kg on vakio 16v:lle ilmoitettu massa mutta kevyimmät ilmoitetut massat Themalle on 1120kg... Eli tuollaisesta pitäisi sisustus punnita kuinka paljon se painaa, siitä sitten voisi tehdä johtopäätöksiä. Alustassa ei suuria eroja ole, jouset tietty eri malleissa pikkasen erilaiset mutta tolpathan tuohon menisikin teetettäväksi varmaankin. Takapäässä on farkku pikkasen parempi mutta mallina ei varmaa oikeen kannattava. Saksastahan tuollainen 16v ei todellakaan paljoa kustantaisi...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

Minkäs tehoisia malleja sitä on tehty? Jos se kulutus nyt unohdetaan :lol: ja puhutaan ihan vain huipputehoista ja väännöistä :twisted: Ei liene ihan Tipon tehoja tarjolla?

Harmi kun Fiudella ei ole noissa pikkuisissa mitään hyviä, esim. joku Uno 1,6 litraisella 16V koneella tms. mallia. Vai onko??? Tai Lancia Y10 tms. kireällä koneella?

Alfa 75 löytyisi 145hp ja 185hp koneilla, tuo pienempi on vissiin 2,0 mutta tuo isompi on 3,0 V6. Ei tarvitsisi virittää, ja on luokituspainoltaan 1100kg.. Mitäpä tuumaatte? Asfalttialustojakin löytynee ainakin maailmalta tuommoiseen?
Viimeksi muokannut 131rally, 11.04.2003 14:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Sama kone tossa 16v-mallissa on kuin siinä Tipossakin... :wink: Lisäksi Themasta löytyy 2,8l V6:nen (hyi, toi on ranskalainen tuotos :lol: ). Yhden tuollaisen koneen ja laatikon tietäisinkin, ilmoita jos kiinnostaa. Lisäksi sitten nuo perinteiset kasitappiset. Niin juu, ja sitten noi neloset on tietty kanssa föönillä mutta sehän tuohon ei käy...

Kyybästähän on se joku 1,3GT malli, eipä noista pikkuautoista oikeen paljoa muuta ole. Sitten tietty Delta GT ja Prisma, noihan ovat 1,6 TC:llä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
124 AC
Viestit: 570
Liittynyt: 07.01.2003 15:42
Paikkakunta: Tyrwää

Theman 16V moottorit

Viesti Kirjoittaja 124 AC »

2. kopassa oli 150 hv ilman kattia 88-89, silloin kun Suomessa myytiin vielä 1.sarjaa, noita on keskiEU:ssa todella halvalla myytävänä!
Katti kone antaa 141hv.
3-sarjassa tuli variable intake system jolloin tehoksi ilmoitettiin 155 hv.
2. sarjan LX-turbo malleissa oli myös sähköisesti säädettävä jousitus, kuten 8.32 malleissakin.

MUTTA eikös tuollainen 8.32 Thema olisi oikea kilpalaite, pellin alla kun lukee Lancia by Ferrari.. siinähän oli 215 hv ilman kattia 8)
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

Tuo Ferrari-Lancia menisi kiellettyjen listalle, ei ole sarjavalmisteinen malli. Mutta Saariolta tarkistin tuon Alfa 75 homman, ja myös sitä 3,0 litraista saa käyttää koska on sarjavalmisteinen "normaali" auto. Se on mielestäni paras vaihtoehto tällähetkellä, en tosin osaa keksiä, mikä valittavista moottoreista olisi viisain, siitä löytyy myös 2,5 litrainen kutonen, sekä molemmista V6 koneista QV versio jossa vielä hieman enemmän tehoa. 3,0 taisi mennä jo yli 190hp. Hollannissa noilla ajetaan Alfa cuppia, ja sieltä löytyisi valmista iskari/jousi pakettia radalle, yhden sarjan hinta oli n. 1200 Euroa.

Onko tuon Alfan koneen perusratkaisuista havaintoa, en löydä netistä esim. moniventtiilisyydestä ja nokan/nokkien sijainnista ja vetotavasta mitään tietoa, ainakaan helposti.
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Viesti Kirjoittaja am »

muokattu
Viimeksi muokannut am, 14.10.2007 20:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

'131 rally' tolla saitilla on ainakin ennen ollu alfasta räjäytyskuvaa ja muuta matskua. http://www.alfa75.org/
alfa 75 on kyllä mahtava auto ajaa ja 50/50 painosuhde (2.0TS, kutvoset etupainosempia) passais vissiin ratakäyttöönkin kivasti.
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Vastaa Viestiin