Vauhtipyörän materiaali?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Vauhtipyörän materiaali?

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Mistä teräksestä vauhtipyörä kannattaa valmistaa? Nyt saattas sorvari olla mutta ei tietoa minkälaista terästä siihen sorviin laitetaan. Elikkäs vaikka jonkun tietyn teräsvalmistajan koodia tai jtn.
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

Oma taitaa olla Imatra Moc 410 vai oliko Crom 410, joku semmonen, kromimolya kuitenkin.
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Mikäs tässä on "se juttu"? Onko kyseessä se, että vakiovauhtipyörästä ei saa samalla tarpeeksi kevyttä ja kestävää, vai onko kyseessä ainoastaan se, että vakiovauhtipyörää ei voi käyttää kuparikytkimen kanssa, vai voiko?

Siinä onpi taas yksi osa joka aiheuttaa harmaita hiuksia. En toisaalta ole ajatellut tässä vaiheessa tuolla stressata. Oma kevennetty vakiovauhtipyörä saanee kelvata Sachsin (kirjoitinkohan oikein) kevlar kytkimen kanssa.
Oli muuten helevetin kallis sekin. Olisi varmaan tullut halvemmaksi jo teettää uusi vauhtipyörä ja siihen mofa sportista sintterilevy, joka maksoi kai sadan euron paikkeilla...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Juttu on lähinnä se minkä mainitsit ensin, eli kevyt ja kestävä. Vakiopyörässä on semmoinen möhkäle rautaa kytkimen vastinpinnan kohdalla jota ei oikein saa pois, ja se on ilmeisesti siinä siksi että se ottaa vastaan lämpöä kun oikein antaumuksella luistatetaan kytkintä.

Lisäksi teräspyörän etu on pitempi elinikä kilpakäytössä. Valettu on hauras ja menee kappaleiksi jossain vaiheessa ajon aikana - ennusteita eliniälle on muunmuassa Croftin kirjassa. Eräällä tutullani meni jokkis-Volvosta kappaleiksi kevennetty vakiopyörä 8kRPM kierroksilla - kappaleita tuli kabiiniin räjähdyssuojasta huolimatta mutta oli onni matkassa kun yksikään ei osunut. :shock: Tätä tuskin kuitenkaan sun tarvitsee pelätä, jokkiksessa noista otetaan hivenen liikaa tavaraa pois...

Omasta pyörästä on kuvia sivulla:
http://www.ele.tut.fi/~vvieri/tc/cromatc.htm
Tuossa ei juuri lämpökapasiteettia ole ja lisäksi teräs vetelee enemmän kuumetessaan kuin valurauta joten tuota ei voi käyttää kuin kuparikytkimen kanssa, joka ei juuri luista. Pyöräni on tehty tavallisesta rakennusteräksestä - sitkeää näytti olevan ainakin lastun pituudesta pääteltynä. :roll:

Vakiovauhtipyörää voi käyttää kyllä kuparikytkimen kanssa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin