Nokkien ajoitus..

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Nokkien ajoitus..

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

Mitenkä on gurut, millasia ajotuksia pitäs teoriassa laittaa että sais vähän kireemmillekkin nokille alavääntöä? (nokkakulma, overlap)
Sain nyt viimein vaihettua imunokan jo kireemmäks. sekin jo tehosti kummasti :wink: Mutta pieni hengettömyys alkoi vaivata nyt alle 4000 kierroksen. :cry:
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Jos haluaa alavääntöä niin sitten overläppiä pienemmäksi eli nokkakulmaa suuremmaksi.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

Niin mäkin sen ajattelin, vaan tuota fiat-abarth.netin nokka akselijuttua lueskelin niin se vähän sekotti ajatuksia. jotenkin siitä saa ihan päinvastasen kuvan. :roll:

"Nokkakulma: Kertoo yhden sylinterin imu- ja pakonokan huippukohtien välisen kulman nokka-akselilta mitattuna. Kun nokkakulma on pieni myös overlap (imu- ja pakoventtiilin yhtäaikainen aukiolo) on pieni. Nokkakulma myös vaikuttaa siihen missä kohtaa huippuvääntö esiintyy. Teoriassa pieni kulma saa suurimman väännön aikaiseksi kierroslukualueen alapäässä ja päinvastoin. Usein myös tyhjäkäynti on tällöin epätasaista."
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Avatar
HRA-47
Viestit: 122
Liittynyt: 01.01.2003 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja HRA-47 »

Täällä oli myös juttua nokkien ajoituksesta: http://personal.inet.fi/kilpailu/racing/sivu50.html
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

Toi oli aika hyvä stoori, mutta mikä on "mattimöttösen imupuoli" :roll:
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Hmm... minä ainakin tarkoitin nokkakulmalla tuossa nokkien välistä kulmaa ja sitä pienentäessä kyllä overlap pitenee... :lol:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin