Mitenkä on gurut, millasia ajotuksia pitäs teoriassa laittaa että sais vähän kireemmillekkin nokille alavääntöä? (nokkakulma, overlap)
Sain nyt viimein vaihettua imunokan jo kireemmäks. sekin jo tehosti kummasti Mutta pieni hengettömyys alkoi vaivata nyt alle 4000 kierroksen.
Nokkien ajoitus..
- Croma T.i.e
- Viestit: 319
- Liittynyt: 21.01.2003 17:21
- Paikkakunta: Keuruu
- Viesti:
Nokkien ajoitus..
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
- Croma T.i.e
- Viestit: 319
- Liittynyt: 21.01.2003 17:21
- Paikkakunta: Keuruu
- Viesti:
Niin mäkin sen ajattelin, vaan tuota fiat-abarth.netin nokka akselijuttua lueskelin niin se vähän sekotti ajatuksia. jotenkin siitä saa ihan päinvastasen kuvan.
"Nokkakulma: Kertoo yhden sylinterin imu- ja pakonokan huippukohtien välisen kulman nokka-akselilta mitattuna. Kun nokkakulma on pieni myös overlap (imu- ja pakoventtiilin yhtäaikainen aukiolo) on pieni. Nokkakulma myös vaikuttaa siihen missä kohtaa huippuvääntö esiintyy. Teoriassa pieni kulma saa suurimman väännön aikaiseksi kierroslukualueen alapäässä ja päinvastoin. Usein myös tyhjäkäynti on tällöin epätasaista."
"Nokkakulma: Kertoo yhden sylinterin imu- ja pakonokan huippukohtien välisen kulman nokka-akselilta mitattuna. Kun nokkakulma on pieni myös overlap (imu- ja pakoventtiilin yhtäaikainen aukiolo) on pieni. Nokkakulma myös vaikuttaa siihen missä kohtaa huippuvääntö esiintyy. Teoriassa pieni kulma saa suurimman väännön aikaiseksi kierroslukualueen alapäässä ja päinvastoin. Usein myös tyhjäkäynti on tällöin epätasaista."
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Täällä oli myös juttua nokkien ajoituksesta: http://personal.inet.fi/kilpailu/racing/sivu50.html
- Croma T.i.e
- Viestit: 319
- Liittynyt: 21.01.2003 17:21
- Paikkakunta: Keuruu
- Viesti: