Fiat 1600 sohc moottori, sellaisenaanko hyvä ?
Fiat 1600 sohc moottori, sellaisenaanko hyvä ?
Moi !
Jälleen kysymyksiä....
Eli tossa pihalla olevissa mahdollisissa elimenluovuttajissa yhdessä on paikallaan em. pata. (Fiat MF131cl) vuosimalli jotain 82-84.
Kysymys kuuluukin:
Minkälaiset männät / veivit ja puristussuhde koneessa on ?
KÄYKÖ TC:n Kansi ?
No todennäkösesti ei, mutta laiskuuteni vuoksi en viitsi pimeässä lähteä tutkimaan asiaa tarkemmin. Joku muu kuitenkin on paremmin perillä asiasta. Myös tämän koneen osien soveltamis vinkit TC:n kanssa kiinnostaa.
T: Timo
Jälleen kysymyksiä....
Eli tossa pihalla olevissa mahdollisissa elimenluovuttajissa yhdessä on paikallaan em. pata. (Fiat MF131cl) vuosimalli jotain 82-84.
Kysymys kuuluukin:
Minkälaiset männät / veivit ja puristussuhde koneessa on ?
KÄYKÖ TC:n Kansi ?
No todennäkösesti ei, mutta laiskuuteni vuoksi en viitsi pimeässä lähteä tutkimaan asiaa tarkemmin. Joku muu kuitenkin on paremmin perillä asiasta. Myös tämän koneen osien soveltamis vinkit TC:n kanssa kiinnostaa.
T: Timo
Heti alkuun haluan tähdentää kaikille muillekin että tuo yksnokkainen ei ole se sama 128:n koneen perillinen kuin mihin tässä gruupissa SOHC:lla tai OHC:lla viitataan.
Oikeastaan tuo kone on aika kummajainen, sitä valmistettiin vain mainitseminasi vuosina ja Mirkun lisäksi tuo löytyy myös jonkin 85-mallin Regatan ja ulkomailla myytyjen karvalakkimallisten Cromien keulalta. Mulla on Reginan korjaamomanuaali ja tuo kone löytyy siitä.
Alakerta on mitoiltaan identtinen lyhytiskuisen 1.6TC:n kanssa paitsi että kiilapalotilojen vuoksi on tasapää männät. Tuo on lisäksi ainoita Fiatin koneita joissa venttiilit ei mene solmuun jos nokkahihna katkeaa kesken laulun.
Kannen kiinnityspinnassa on eroja verrattuna TC:n lohkoon, en ole varma että saako muutamaa öljy- ja vesikanavaa muuttelemalla kannen sopimaan mutta mahdoton idea ei ole. Ainakin kannenpultit ja sylinterit on samoilla kohdin.
Mulla on tuo moottori Regatassa 300tkm ajettuna ja edelleen loistavassa kunnossa.
Oikeastaan tuo kone on aika kummajainen, sitä valmistettiin vain mainitseminasi vuosina ja Mirkun lisäksi tuo löytyy myös jonkin 85-mallin Regatan ja ulkomailla myytyjen karvalakkimallisten Cromien keulalta. Mulla on Reginan korjaamomanuaali ja tuo kone löytyy siitä.
Alakerta on mitoiltaan identtinen lyhytiskuisen 1.6TC:n kanssa paitsi että kiilapalotilojen vuoksi on tasapää männät. Tuo on lisäksi ainoita Fiatin koneita joissa venttiilit ei mene solmuun jos nokkahihna katkeaa kesken laulun.
Kannen kiinnityspinnassa on eroja verrattuna TC:n lohkoon, en ole varma että saako muutamaa öljy- ja vesikanavaa muuttelemalla kannen sopimaan mutta mahdoton idea ei ole. Ainakin kannenpultit ja sylinterit on samoilla kohdin.
Mulla on tuo moottori Regatassa 300tkm ajettuna ja edelleen loistavassa kunnossa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Juu
Toimiipas tääkin foorumi jälleen ...
Ei ole sama kun 128 sukuisissa. Monastihan mirkuissa on se alapuolisella nokalla oleva kone.
300 tkm ajettu ? Sittenhän tuo 140 tkm ajettu on vasta tiensä alkutaipaleella. Pitäisi laittaa se johonkin kovapeltisempään.
Noita karvahattu-cromia ei tietojeni mukaan ole tuotu suomeen, mutta onkos vaihdelaatikon kiinnityspultit samoilla väleillä kuin twincamissa ?
Etuvetoisuuden takia cromassahan kone on kallistettu, mutta mitenkäs
tämän voimalaitteen kanssa on. Onko croman keulassa olleessa eri laatikko ja moottori pystyssä, vai miten.
No, kun vaihdamme kannenpahvin, täytyy tutkia tuo TC risteytys mahdollisuus tarkemmin.
Toimiipas tääkin foorumi jälleen ...
Ei ole sama kun 128 sukuisissa. Monastihan mirkuissa on se alapuolisella nokalla oleva kone.
300 tkm ajettu ? Sittenhän tuo 140 tkm ajettu on vasta tiensä alkutaipaleella. Pitäisi laittaa se johonkin kovapeltisempään.
Noita karvahattu-cromia ei tietojeni mukaan ole tuotu suomeen, mutta onkos vaihdelaatikon kiinnityspultit samoilla väleillä kuin twincamissa ?
Etuvetoisuuden takia cromassahan kone on kallistettu, mutta mitenkäs
tämän voimalaitteen kanssa on. Onko croman keulassa olleessa eri laatikko ja moottori pystyssä, vai miten.
No, kun vaihdamme kannenpahvin, täytyy tutkia tuo TC risteytys mahdollisuus tarkemmin.
Myös kiinnitykset on samat kuin TC:ssä. Uskoisin että karvalakkicromassakaan konetta ei ole kallistettu, vaan on käytetty tuon koneen kanssa samaa laatikkoa kuin esimerkiksi pystykoneisessa 100S Regatassa ja Ritmo 105TC:ssä. Nämähän olivat 1.6TC:llä.
Juu... ei edes löytynyt porrasta sylinterien yläpäästä kun viime kesänä vaihdoin kansipahvin (luulin tukkoisesta syyläristä johtuvaa lämpöilyä kansipahviviaksi), ja puristuspainemittaus antoi 14..15bar kaikille sylintereille.
Juu... ei edes löytynyt porrasta sylinterien yläpäästä kun viime kesänä vaihdoin kansipahvin (luulin tukkoisesta syyläristä johtuvaa lämpöilyä kansipahviviaksi), ja puristuspainemittaus antoi 14..15bar kaikille sylintereille.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -