Turboahtimet

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Turboahtimet

Viesti Kirjoittaja arpati »

Purin tossa Holsetin jo puoliksi eli turbiinipuoli on vielä kiinni keskiosassa. En tiedä ovatko aina noin julmetusti kiinni (mahdollista) mutta säilytys tuolla "avoimessa varastossa" saattaa aiheuttaa tuota liitoksen tiukkuuden kasvamista.

Elikä onko kellään kokemusta korjauttamisesta, tuolla Pro Turbon sivuilla oli jotain hintoja mutta osien hinnoista ei oikein mitään. Väliosa H1 malliin oli 471 eli sisältänee akselin ja ropellit kans?

Tossa Holsetin raadossa minkä haalin nurkkiin on toi kompressoripuoli kuten H1D/E (http://www.proturbo.fi/index_fin.htm), eli valussa on toi vuosilukuaurinko liki tota lätkää joka hävinnyt, eli en tiedä mallia. Kompressoripuoli siis 50 mm. Turbiini puoli on 65 mm ja jaetulla sisääntulolla. Kompressorikotelo tollasella pannalla kiinni ja turbiinikotelo neljällä pultilla ja laipoilla (2).

Alkuperä on tod.näk. jostain dieselistä, ja laakerit ihan paskana eli kompressoripyörä on jo hieman pienentynyt johtuen kontaktista koteloon.

Sitten mielipiteitä ja kokemuksia, eli kannattaako haalia noita nurkkiin vai ostaako uuden eli säästääkö mitään. Noita Holsetteja on ainakin kuorma-autojen koneissa josta voisin saada ehjemmänkin mallien ainoa högreemi on toi koko skaala eli tarttis saada pienempi turbiini tai isompi kompressori ja tietysti ehjä keskiosa. Noita turbofirmoja en nyt vielä viitsi vaivata kun en ole niistä mitään ostanut.

Mahdollista on kyllä löytää ainakin isompaa (Holset) ahdinta tästä lähinurkilta noista isoista kuorma-auton moottoreista mutta voi olla vaikea saada vietyä ilman koko konetta :cry:

Tiedossa olis kaksi Eberspächeriäkin (ehjiä) tosin melko epäsopivia näihin pikkuautoihin eli isoja ja myöskin vanhoja kun merkki muuttui KKK:si jo -74.
cromaman
Viestit: 31
Liittynyt: 21.03.2003 01:13

Viesti Kirjoittaja cromaman »

ISOJA Holsetteja on liikkunut ihan uusiakin aika edulliseen hintaan,en nyt muista firman nimeä mutta olisko ollut Turustapäin :? oli jossain näyttelyssä pöydällä.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Yleensä dieselin ahtimessa on suuri pakopesä verrattuna kompuraan joten jompaa kumpaa pitää lähteä vaihtamaan riippuen siitä minkä kokoisen ahtimen tarvitsee. Mitoistusohjeita ja kompuran karttoja löytyy kirjallisuudesta ja netistä...

http://www.turbocharged.com/main.htm
http://turbofast.com.au/flowmaps.html
http://turbofast.com.au/javacalc.html
http://www.gnttype.org/techarea/turbo/turboflow.html

Halvimmalla ahtimen tasapainotuksen ja osia saa kun asioi jonkin diesel-huollon kanssa. Muuten tekniikka on varsin yksinkertaista ja esimerkiksi laakerit pystyy kyllä vaihtamaan itsekin kunhan on äärimmäisen huolellinen (niitä osia EI pudotella!) Purkaminen voi olla joskus työlästä kun pultit menee jumiin aika tiukkaan.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Kyllä noi pultit irtosi mutta en saanu vielä aikaiseksi sen turbiinipään irrotusta keskiosasta. En raski takoa sitä valua suoraan tolla hienosäätötyökalulla, joten vaatii lämmitys jäähdytys operointia ja toi kaasupullosopimus on katkolla :cry: , jos sais kesäks taas kun tulee enempi tarvetta ton kaluston kanssa.

Osien hinnoista ei edes suurinpiirtein ole tietoa vai? No tarttee si kiusata jotain firmaa kun se on jo tuttua hommaa :twisted: Palvelualalla ne toimii ja asiakkaita ne tarvitsee toimiakseen! Jos on nuivaa suhtautumista niin pitäköön.

Nyttemmin olen tosiaan surffaillut netissä ja tommonen 50/55 olis tavoitteena ja ehkä muokattuna. Ainakin voidaan hyödyntää kaverin B-Cona projektissa tai johonkin tulevaan omaan 2.0 litraiseen projektiin. Aikataulu ei ole kireä joten kattellaan josko löytyis noita muitakin ahtimia osiksi. Tommosen 60/65 holsetinkin vois rakentaa jos rakentais joskus jotain kisavehjettä, vaikka tuskin nyt varastoon teen kun se ei ole liiketaloudellisesti järkevää eli varaston kiertonopeus pieni ja pääoma on kiinni :D

Naapuria lainatakseni: "Ei se ole harrastus jos ei siihen mene puolet tuloista" 8). Tosin olen sunnitellut harrastavani yrittämistä mutta taitaa viedä vielä pari vuotta ennenkuin ehtii paneutua siihen täysillä, ellei sitten tule jotain spurttia eli leipääntymistä nykyisiin touhuihin.
Vastaa Viestiin