Jarrutehostaja imupuolen tiellä
Jarrutehostaja imupuolen tiellä
Tässä jälleen kerran pitänee paneutua aiheeseen jarrutehostaja.
Se kun on ärsyttävästi tuplien/läppärunkojen tiellä! Oikein lyhyellä imusarjalla saa sopimaan, mutta ilmanputsaria ei enää tahdo saada kunnollista mahtumaan, tai sitten se hinkkaa itsensä sököksi tehostajan kulmaan pikkuhiljaa.
Mitenkähän tuohon järjestäisi lisää tilaa siten, että katsastuksessa ei tule ongelmia, ja että rakenteluun ei menisi päiväkaupalla aikaa? Pedalboxit yms. hienot viritykset saa jättää ainakin pois laskuista heti alkuunsa. Sellaisia en lähde tähän siviiliautoon väkästämään.
...Ja autohan oli 2-ovinen Fiat 131.
Se kun on ärsyttävästi tuplien/läppärunkojen tiellä! Oikein lyhyellä imusarjalla saa sopimaan, mutta ilmanputsaria ei enää tahdo saada kunnollista mahtumaan, tai sitten se hinkkaa itsensä sököksi tehostajan kulmaan pikkuhiljaa.
Mitenkähän tuohon järjestäisi lisää tilaa siten, että katsastuksessa ei tule ongelmia, ja että rakenteluun ei menisi päiväkaupalla aikaa? Pedalboxit yms. hienot viritykset saa jättää ainakin pois laskuista heti alkuunsa. Sellaisia en lähde tähän siviiliautoon väkästämään.
...Ja autohan oli 2-ovinen Fiat 131.
Itse törmäsin samaan ongelmaan aikoinaan Racingissäni. Siinä toteutin asian näin: Paksua peltiä, U-muotoista n. 50x50 rautaa n. 60cm, 10mm tankoa n. 60cm.
Tehostin irti, tehostimen perään käypä laippa pellistä, samoin palopeltiin käypä laippa. U-raudasta pätkä väliin niin että tehostin siirtyy syylärin kupeeseen. Sitten tehostimen ja polkimen välinen haarukka poikki ja jatko pätkä 10mm tangosta. Uudet pidemmät jarruputket ja voilá saat sopimaan ilmanputsarit! Tämä meni ainakin silloin katsastuksestakin läpi. Vastaava viritys on MKII Ekkerissä vakiona.
Toinen vaihtoehto on etsiä pienempi tehostin jostakin, mutta eipä taida olla suurta apua. En osaa sanoa saisiko tehostimen poistaa kokonaan, näinkin tulisi reilusti tilaa.
Tehostin irti, tehostimen perään käypä laippa pellistä, samoin palopeltiin käypä laippa. U-raudasta pätkä väliin niin että tehostin siirtyy syylärin kupeeseen. Sitten tehostimen ja polkimen välinen haarukka poikki ja jatko pätkä 10mm tangosta. Uudet pidemmät jarruputket ja voilá saat sopimaan ilmanputsarit! Tämä meni ainakin silloin katsastuksestakin läpi. Vastaava viritys on MKII Ekkerissä vakiona.
Toinen vaihtoehto on etsiä pienempi tehostin jostakin, mutta eipä taida olla suurta apua. En osaa sanoa saisiko tehostimen poistaa kokonaan, näinkin tulisi reilusti tilaa.
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Lain puolesta tehostinta ei saa poistaa jos se alunperin on ollut, poistaminen kyllä lisäisi jarrujen tuntumaa todella paljon muttei ehkä mukavin käyttöautossa.
Pystykaasarit sopii kanssa...
Yks vaihtoehto on tietty käyttää vinokoneen kantta, mutta taitaa olla kanssa aika isotöinen juttu mutta kannattaa harkita jos on muutenkin kantta tekemässä alusta. Imusarjan laippa on sama.
Noita jarrutehostimen jatkeita näkyy paljon liikenteessä joten joskus ainakin on saanut tehdä -> voi väittää että noin se on aina ollu.
Pystykaasarit sopii kanssa...
Yks vaihtoehto on tietty käyttää vinokoneen kantta, mutta taitaa olla kanssa aika isotöinen juttu mutta kannattaa harkita jos on muutenkin kantta tekemässä alusta. Imusarjan laippa on sama.
Noita jarrutehostimen jatkeita näkyy paljon liikenteessä joten joskus ainakin on saanut tehdä -> voi väittää että noin se on aina ollu.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Argentassahan tuo on siirretty jo tehtaalla sivulle päin!Elikkä siinä on erillinen vivusto ja välipala,näitä muokkailemalla sopis varmaan mirkkuunkin.Päädyin kuitenkin itselleni laittamaan audin tehostajan mikä on suuri halkaisijaltaan mutta lyhyt,eli jää hyvin lähelle rintapeltiä.(tosin tuossa 16v versiossa ei oo noita putsarionkelmia )
Nyt on kyllä tarkoitus ottaa kaikki hevosvoimat käyttöön, mitä nykyisillä venttiileillä irtoaa, eikä muutenkaan kuulosta kovin fiksulta laittaa kalliita ruiskusysteemejä ja sitten tehdä 90 asteen mutka imukanavaanJiiBee kirjoitti:Kannattaa miettiä,että laittaako vaaka-vai pystykaasarit nimittäin jos koneeseen ei tule suuria muutoksia ja on ihmismäisempää laittaa paikalleen niin ja mahtuu kunnon imutorvet ja suodattimet....