Pakosarja Fiat tc moottoriin

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
JARSKUG
Viestit: 7
Liittynyt: 06.01.2003 23:01
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Pakosarja Fiat tc moottoriin

Viesti Kirjoittaja JARSKUG »

Käykäähän katsomassa seuraavalla sivulla onko kellään kokemusta seuraavanlaisesta pakosarjamallista Fiatissa... http://personal.inet.fi/kilpailu/racing/sivu60.html on ihan mukavalta tuntuva ns.moottoripyöristä kopioitu pakosarjamalli, mutta 5 tunnin moottoridynamometri työ antoi lopputulokseksi sen ettei moottori pystynyt alueelle jossa sarjamalli olisi toiminut kunnolla.... +9000rpm. Joten ajatus hyvä lopputulos kehno. Käytännössä käytiin jääradalla ajamassa ja veti hyvin ylhäällä, mutta alhaalla ei ketään kotona. Ja vaati sytytystulpalta hirveän kylmän lämpöarvon ettei sulaisi, johtuen mahdottomasta Overlapin hyväksikäyttämisestä.Piti vielä lisätä ettei kukaan ajattele että se on vaan jokkis moottori. Testasin saman pakosarjan kera kahden Dhla 45 kaasuttimen ja tulos oli se että ainoa positiivinen seikka minkä löysin ,että jopa liian löysin venttiilijousin ns.sumutusta ei tullut imupuolelta lainkaan. Heittäisin kokemuksen vähin rinta äänin et toimii sarja 16v konees loivin nokka-akselein ja suorasytytyksen kera,kun nassauttaa kipinän myös samaan aikaan ylhäällä olevaan "toimettomaan"mäntään...vaikea selittää.........
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ainakin kiintoisaa tuossa mallissa on tosiaan että ensiöputket lähtee perättäisiltä sylintereiltä eikä niin kuin 421 sarjoissa yleensä, joissa pyritään vuorottaisiin pakopulsseihin.. onko mallin moottoripyörässä sama sytytysjärjestys?

Sytkäjärjestyksessä jälkimmäisen sylinterin pako toimii eittämättä hyvin tuossa mallissa, mutta eikö tämä johda keskenään hyvin erilaiseen sylinterien täytökseen kun joitain sylintereitä 'autetaan' ja jotain ei.

Tää nyt oli tämmöistä mun mutuilua..
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
mijajo
Viestit: 106
Liittynyt: 27.03.2003 17:29

Viesti Kirjoittaja mijajo »

Eikös moottoripyörissä ole aika usein sytkäjärjestys 1-2-4-3?
Tai ainakin japsikyykyissä taitaa olla.
Avatar
karkin
Viestit: 956
Liittynyt: 29.01.2003 19:35
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja karkin »

Tuo näyttäs kyllä epäilyttävästi 4-1 sarjasta muutetulta....?
Mulla oli sport coupessa aikoinaan tuon näkönen 4-1 sarja mikä toimi taas kyllä ihan hyvin(kireilläkin nokilla).Se oli suora kopio 124 abarthin sarjasta.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

No yllä kuvatun moottoripyörämallisen pakosarjan kannalta 1-2-4-3 on sama asia kuin tavallinen 1-3-4-2.

Karkin, mitä sivulla näkyneistä sarjoista tarkoitit? En oo livenä päässyt 124 sarjaa katselemaan.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
karkin
Viestit: 956
Liittynyt: 29.01.2003 19:35
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja karkin »

Just tuota puheena olevaa sarjaa,mut 4-1 !
Avatar
mijajo
Viestit: 106
Liittynyt: 27.03.2003 17:29

Viesti Kirjoittaja mijajo »

Niin pakosarjan tuolla pyörän sytkäjärjestyksellä pitäisi olla samanlainen kuin normaalistikin. Taisi olla cbr missä samaan toisioputkeen meni sylinterit 1 ja 3 jne. Sytkäjärjestys tässäkin 1243. Outo homma...
Vastaa Viestiin