Mikä mättää virranjakajassa?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
kumpulainen_mika
Viestit: 271
Liittynyt: 20.12.2002 22:02
Paikkakunta: Vihti

Mikä mättää virranjakajassa?

Viesti Kirjoittaja kumpulainen_mika »

Tää on nyt toinen kerta ku mul käy tällee merkillisesti. Tänään ku yritin perutella autoa talliin ni se rupes köhimään ja paukuttelemaan. En saanu sisälle asti ku se sammu eikä lähteny käyntiin. Otin ensimmäiseksi jakajasta kannen irti ja sielt oli taas menny kärjet yhteen. Ruuvi joka pitää kärkivälin oikeana oli tiukalla. Mä en ymmärrä ku se väli menee niin pieneksi ettei kärjet irtoo toisistaan ku akseli pyörii. Voitelu on hoidettu. Mistä tämä ilmiö johtuu?
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

Mulla on käynyt ihan samat (ei Fiatis)
Kun olen käyttänyt halvinta mahdollista kärkiä

Siin kärjis o se juttu mihin akseli osuu pyöriessään
se kuluu
Sitä ei huomaa helpolla
Verratessa uusiin eron huomaan
kumpulainen_mika
Viestit: 271
Liittynyt: 20.12.2002 22:02
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja kumpulainen_mika »

Se tässä hassua onkin ku kärjet on kuukauden vanhat... Katoin sytytystä säätäessä että kärkiväli on oikea.
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

just sitä tarkotin
uudet kärjet pimeen vähän ajan päästä
Syy juuri se kuluminen siin jutus mikä osuu akseliin
Eihän sen tarvi kulua kuin vähän niin on sytkä ketuixs

Itse en enää sorru halvimpaan mahdolliseen
ainakaan jos auton sähköistä puhutaan

Nyt puhun omista kokemuksista, voihan syy olla joku muukin
kumpulainen_mika
Viestit: 271
Liittynyt: 20.12.2002 22:02
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja kumpulainen_mika »

En omista korttia (vielä :twisted: ) joten mä oon pörränny pihassa tsägäl pari kilsaa... Mietin just et kärjellinen sytkä ei varmaan tykkää 6000-7000rpm:istä. Jos oikein muistan ni kiinteä kärki ei oo missään tekemisissä akselin kanssa. Vähä kummastuttaa ku ei sen pitäis noin vaan siirtyä. Oon kyl aika saletti ettei se "juttu" liikkuvas kärjes oo kulunu tai mistä sitä tietää. :roll:
Avatar
SJS127
Viestit: 60
Liittynyt: 27.02.2003 19:24
Paikkakunta: Helsinki

mikä mättää

Viesti Kirjoittaja SJS127 »

No mulla ainakin kärjet eli omaa elämää kun oli vielä Femsan jakaja. Vaihdettiin sitten Marelliin ja elämä jatkui. Sitten löytyi kuin löytyikin Boschin jakaja ja sen jälkeen on kärjet pysynyt paikallaan. Että kyllä ne kärjet elää. Se on Fiatin ominaisuus. :lol:
www.ladat.org
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

No mulla EI ole missään Fiatissa ollut tätä ominaisuutta
Vaikka olen pelannut yli 10v. autojen kanssa
Ja omistanut Fiatin kohta 10v.

Kärjet on aina pysynyt siinä mihin ne olen pistänyt!

Ainoa "vika" noissa kärjissä on ollut se kuluminen siinä "jutussa"
Ja nekin on ollut muissa muun merkkisissä autoissa
Ja vain halpa osilla
kumpulainen_mika
Viestit: 271
Liittynyt: 20.12.2002 22:02
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja kumpulainen_mika »

Kuulostaa kyl aika oudolta... :roll: No täytyy tarkistaa asia kun ehtii.
kumpulainen_mika
Viestit: 271
Liittynyt: 20.12.2002 22:02
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja kumpulainen_mika »

Rupes taas eilen käymään fiiatti katkonaisesti... Purin taas virranjakajan ja löysin ratkaisun/uuden vian. :? Kondensaattori on näköjään loppu ku kipinöi kärkien välissä. Noh, täytyy järkätä uus kondensaattori.
Marko
Viestit: 188
Liittynyt: 20.01.2003 09:56
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Marko »

Joo, mullakin kerran löysty kondensaattorin ruuvi ja kondensaattori heilu. Ihmettilin, että mikä on ku röpöttää vaan... Äskön muuten meni vahingossa kierrokset yli 8000....
kumpulainen_mika
Viestit: 271
Liittynyt: 20.12.2002 22:02
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja kumpulainen_mika »

Jaa no mä vaihdoin just toisesta virranjakajasta kondensaattorin ja sekin on paskana... :roll: Se on ainakin tukevasti kiinni. No täytyy ostaa uus heti huomenna. Huomasin just et siel on pyörijä ottanu kiinni yhteen semmoseen elektrodiin. :?
kumpulainen_mika
Viestit: 271
Liittynyt: 20.12.2002 22:02
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja kumpulainen_mika »

Kävin tänään hakemassa uuden konkan... Laitoin sen paikalleen ja vieläkin kipinöi. Huhhuh... Nyt ollaan kumminkin siinä tilanteessa että kasasin kahdesta jakajasta yhden toimivan. Saa nährä kauan toimii. Vieläki käy hieman epätasaisesti.
Vastaa Viestiin