Pitävämpää kytkintä Turbo Unoon

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
SJ
GFF
Viestit: 160
Liittynyt: 15.01.2003 13:30
Paikkakunta: Tampere

Pitävämpää kytkintä Turbo Unoon

Viesti Kirjoittaja SJ »

Morjens,

Ongelmana on, että nykyisellään Turbo Unon 190mm sintterikytkin+30% jäykempi asetelma eivät enää tahdo pitää ja tilalle pitäisi arpoa jotakin muuta. Onko kenelläkään kokemusta isomman kutkimen esim. 215mm (Punto GT) laittamisesta Turbo Unoon tai mahtuuko tuo edes kaavelin sisään pyörimään ? Vaatimuksena on vähintään 500Nm väännön kestävyys.
Jos halkaisijaa ei saa kasvatettua, lienee ainoa vaihtoehto siirtyä
2-levyiseen kytkimeen (jos tuolle vain riittää tilaa laatikossa)

Terveisin Saku
Avatar
UnoProjekti
Viestit: 3691
Liittynyt: 17.03.2004 19:56
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja UnoProjekti »

Hmmm...voi olla jo aika työ keksiä jokin pitävä ratkaisu tuohon...onko levy 4-lapainen ? Saako asetelmia jäykempiä ? Tietysti jos mahtuu pyörimään niin tee uusi vauhtipyörä ja sovita siihen suurempi levy ja asetelma :?

p.s. Paljonkos sitä vääntöä oikein sitten löytyy, kun alkaa sintteri+jäykempi asetelma luistaa ? Jos ujostuttaa ni laita privana tietoa autosta...ois kiva tietää enemmän :wink:
Avatar
Maintenanceman
Viestit: 168
Liittynyt: 05.06.2004 10:00

Viesti Kirjoittaja Maintenanceman »

Joskus oli jossain myynnissä Centerforcen http://centerforce.com/flash/gen_main.html keskipakovoimasta tiukkenevia paineasetelmia. En kyllä tiedä ketään joka olisi moista käyttänyt mutta tuollainen olisi mekoisen hyvin pitävä ratkaisu.
133, 127(1050),128SportCoupe,Croma Turbo ie,
Muutama vuosi ilman Fiatteja ja nyt taas Croma Turbo ie (2kpl)
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Hintapuoli voisi kyllä suosia isomman vauhtipyörän teettämistä ja tavallisemman kytkimen käyttämistä. Sen verran kalliita nuo erikoisratkaisut. :roll:

Yksi vaihtoehto on käyttää jonkin TC-koneisen laatikkoa ja tehdä välilaippa laatikon ja koneen välille. Silloin sinne saa sopimaan jo ison (ja ohuen :) ) vauhtipyörän.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Tuollainen TC:n iso laatikko ei kuulemma sovi Unon keulalle joka mahdollistaisi 228mm kytkimen käytön mutta jos Unon laatikkoon tuo 215mm levy sovi niin kai sinne GT-Punton aski kannattaisi metsästää.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Miten niin ei sovi? Regatan laatikko on kytkinkoppaa lukuunottamatta saman kokoinen kuin Turbo Unon, ja sinne sopii 2l vauhtipyörä ainakin 215mm asetelmalla. Vai ottaako juuri kytkinkopasta kiinni etupalkkiin?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Mä puhuinkin ISOsta laatikosta ja 228mm levystä - en mistään Reginan laatikosta. Miksi tuollaista turhaa välilaippaa rekentaa kun hommaa tuossa tilanteessa sen Punton askin. Niin ja tarkistaa ensin sen orgis kytkinkopan suuruuden.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
htm
Viestit: 1087
Liittynyt: 20.02.2003 12:46
Paikkakunta: Humina

Viesti Kirjoittaja htm »

Tuossa punton kytkinlevyssä on jotain uniikkia, siihen saa kyllä levyjä, mutta
ei niitäkään joka puussa kasva, ainakin varaosanumeron perusteella
tuota ei ole missään muussa fiat-perheen tuotteessa.
Olisiko sitten iso akseli suhteessa "pieneen" levyyn?
Htm
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ehkäpä sen punton askin harvinaisuus voisi olla yksi syy alkaa tuollaista 'turhaa' välilaippaa askartelemaan. Varsinkin kun on kyse tehokkaammasta pelistä jossa laatikko voi jopa hajota. :wink:

Se Croman aski voikin olla hankalampi pala, konepaketin varmaankin pitäisi tunkea mahdollisimman pitkälle konetilan oikeaan päähän.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
SJ
GFF
Viestit: 160
Liittynyt: 15.01.2003 13:30
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja SJ »

Itse asiassa Punto GT:n levy on identtinen Tipo 2.0 16V ja Coupen kanssa. Asetelmissa on ilmeisesti eroja. Näin äkkiä ajateltuna ei tuon Punton kaavelin pitäisi olla kovinkaan paljon erilainen Unoon verrattuna.
Onkohan vp:n halkaisija/hammaskehä yhtenevä Unon kanssa ?
No paha tietysti spekuloida, menee enemmin omiksi mittailuhommiksi.
Laatikkoa ei viitsi vaihtaa toiseen kun sinne on jo sovitettu Samaran kitkalukko.

Terveisin Saku
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

2.0 16v:ssä on samankokoinen vauhtipyörä kuin uudemmissa TC-koneissa joten VP todennäköisesti ei sovi SOHC-koneisen askiin. Voin ottaa kyllä mittoja jos muistan..

Regatan ja Turbo Unon askien yhtäläisyydestä ei tarkempaa infoa ole, mutta sisuskaluthan voisivat olla vaihdettavissa.. eri asia sitten jos kuoreenkin on tehty muutoksia.

Yksi probleema voi tulla vastaan SOHC:ssa isommalla vauhtipyörällä, nimittäin moottorin kiinnityspultit on ylhäällä ainakin aika lähellä..
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
SJ
GFF
Viestit: 160
Liittynyt: 15.01.2003 13:30
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja SJ »

Jep, olet oikeassa ja tästä voisi päätellä että Punton vp on itse asiassa samaa luokkaa halkaisijaltaan (ellei peräti sama) kun kerran suurempi ei mahdu pulttien väliin mitä Turbo Unossa jo on.

Terveisin Saku
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5127
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Siis gt puntossa ja 1.4 uunossa on sama kytkin.
Ja laatikko on sama gt puntossa ja kat uno turboissa.


Jaa .. siis meneekö 2L tc vauhtipyörä 1.6L tc koneeseen(vinokone) eli onko saman kokoinen.

Help!

Jaa se croman laatikko ei sovi uunoon.
Ottaa perä kiinni palkkiin.
ja on laatikkokin sen verran leveä että pyörä rahnuttaa kivasti kylkeen.
Viimeksi muokannut Wesulius, 20.08.2004 20:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Visteri
Viestit: 140
Liittynyt: 02.08.2003 02:01

Viesti Kirjoittaja Visteri »

Onkos tuon samaran kitkalukon asentaminen turbon laatikkoon suuri työ?
Mulla muuten on sasch sporting asetelma ja lukk:n vakio levy, hyvin on pitänyt sen 350nm väännön.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tuosta lukon asentamisesta on oma keskustelu ollut täällä, siellä oli aika yksityiskohtaiset ohjeet. Ihan helppo juttu ei ole kun sen lukon sovittaminen lautaspyörään on hankalaa laipan sijainnin ja muodon takia.

tais olla tämä..
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=1600

2l ja 1.6 TC:ssä on saman kokoiset vauhtipyörät. Kiinnityspultin reiät 2l:ssa isommat. Joissain vanhoissa TC-koneissa on ollut pienempiä pyöriä. Halkaisija hammaskehän ulkoa TC:ssä noin 29cm ja SOHC:ssa vajaat 26.

Marean 1.6 koneessakin on SOHC:n kanssa saman kokoinen pyörä, mutta tajuttoman painava limppu se on. En ole vielä katsonyt kytkimen kokoa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin