Pitävämpää kytkintä Turbo Unoon
Pitävämpää kytkintä Turbo Unoon
Morjens,
Ongelmana on, että nykyisellään Turbo Unon 190mm sintterikytkin+30% jäykempi asetelma eivät enää tahdo pitää ja tilalle pitäisi arpoa jotakin muuta. Onko kenelläkään kokemusta isomman kutkimen esim. 215mm (Punto GT) laittamisesta Turbo Unoon tai mahtuuko tuo edes kaavelin sisään pyörimään ? Vaatimuksena on vähintään 500Nm väännön kestävyys.
Jos halkaisijaa ei saa kasvatettua, lienee ainoa vaihtoehto siirtyä
2-levyiseen kytkimeen (jos tuolle vain riittää tilaa laatikossa)
Terveisin Saku
Ongelmana on, että nykyisellään Turbo Unon 190mm sintterikytkin+30% jäykempi asetelma eivät enää tahdo pitää ja tilalle pitäisi arpoa jotakin muuta. Onko kenelläkään kokemusta isomman kutkimen esim. 215mm (Punto GT) laittamisesta Turbo Unoon tai mahtuuko tuo edes kaavelin sisään pyörimään ? Vaatimuksena on vähintään 500Nm väännön kestävyys.
Jos halkaisijaa ei saa kasvatettua, lienee ainoa vaihtoehto siirtyä
2-levyiseen kytkimeen (jos tuolle vain riittää tilaa laatikossa)
Terveisin Saku
- UnoProjekti
- Viestit: 3691
- Liittynyt: 17.03.2004 19:56
- Paikkakunta: Masku
Hmmm...voi olla jo aika työ keksiä jokin pitävä ratkaisu tuohon...onko levy 4-lapainen ? Saako asetelmia jäykempiä ? Tietysti jos mahtuu pyörimään niin tee uusi vauhtipyörä ja sovita siihen suurempi levy ja asetelma
p.s. Paljonkos sitä vääntöä oikein sitten löytyy, kun alkaa sintteri+jäykempi asetelma luistaa ? Jos ujostuttaa ni laita privana tietoa autosta...ois kiva tietää enemmän
p.s. Paljonkos sitä vääntöä oikein sitten löytyy, kun alkaa sintteri+jäykempi asetelma luistaa ? Jos ujostuttaa ni laita privana tietoa autosta...ois kiva tietää enemmän
- Maintenanceman
- Viestit: 168
- Liittynyt: 05.06.2004 10:00
Joskus oli jossain myynnissä Centerforcen http://centerforce.com/flash/gen_main.html keskipakovoimasta tiukkenevia paineasetelmia. En kyllä tiedä ketään joka olisi moista käyttänyt mutta tuollainen olisi mekoisen hyvin pitävä ratkaisu.
133, 127(1050),128SportCoupe,Croma Turbo ie,
Muutama vuosi ilman Fiatteja ja nyt taas Croma Turbo ie (2kpl)
Muutama vuosi ilman Fiatteja ja nyt taas Croma Turbo ie (2kpl)
Hintapuoli voisi kyllä suosia isomman vauhtipyörän teettämistä ja tavallisemman kytkimen käyttämistä. Sen verran kalliita nuo erikoisratkaisut.
Yksi vaihtoehto on käyttää jonkin TC-koneisen laatikkoa ja tehdä välilaippa laatikon ja koneen välille. Silloin sinne saa sopimaan jo ison (ja ohuen ) vauhtipyörän.
Yksi vaihtoehto on käyttää jonkin TC-koneisen laatikkoa ja tehdä välilaippa laatikon ja koneen välille. Silloin sinne saa sopimaan jo ison (ja ohuen ) vauhtipyörän.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Miten niin ei sovi? Regatan laatikko on kytkinkoppaa lukuunottamatta saman kokoinen kuin Turbo Unon, ja sinne sopii 2l vauhtipyörä ainakin 215mm asetelmalla. Vai ottaako juuri kytkinkopasta kiinni etupalkkiin?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Ehkäpä sen punton askin harvinaisuus voisi olla yksi syy alkaa tuollaista 'turhaa' välilaippaa askartelemaan. Varsinkin kun on kyse tehokkaammasta pelistä jossa laatikko voi jopa hajota.
Se Croman aski voikin olla hankalampi pala, konepaketin varmaankin pitäisi tunkea mahdollisimman pitkälle konetilan oikeaan päähän.
Se Croman aski voikin olla hankalampi pala, konepaketin varmaankin pitäisi tunkea mahdollisimman pitkälle konetilan oikeaan päähän.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Itse asiassa Punto GT:n levy on identtinen Tipo 2.0 16V ja Coupen kanssa. Asetelmissa on ilmeisesti eroja. Näin äkkiä ajateltuna ei tuon Punton kaavelin pitäisi olla kovinkaan paljon erilainen Unoon verrattuna.
Onkohan vp:n halkaisija/hammaskehä yhtenevä Unon kanssa ?
No paha tietysti spekuloida, menee enemmin omiksi mittailuhommiksi.
Laatikkoa ei viitsi vaihtaa toiseen kun sinne on jo sovitettu Samaran kitkalukko.
Terveisin Saku
Onkohan vp:n halkaisija/hammaskehä yhtenevä Unon kanssa ?
No paha tietysti spekuloida, menee enemmin omiksi mittailuhommiksi.
Laatikkoa ei viitsi vaihtaa toiseen kun sinne on jo sovitettu Samaran kitkalukko.
Terveisin Saku
2.0 16v:ssä on samankokoinen vauhtipyörä kuin uudemmissa TC-koneissa joten VP todennäköisesti ei sovi SOHC-koneisen askiin. Voin ottaa kyllä mittoja jos muistan..
Regatan ja Turbo Unon askien yhtäläisyydestä ei tarkempaa infoa ole, mutta sisuskaluthan voisivat olla vaihdettavissa.. eri asia sitten jos kuoreenkin on tehty muutoksia.
Yksi probleema voi tulla vastaan SOHC:ssa isommalla vauhtipyörällä, nimittäin moottorin kiinnityspultit on ylhäällä ainakin aika lähellä..
Regatan ja Turbo Unon askien yhtäläisyydestä ei tarkempaa infoa ole, mutta sisuskaluthan voisivat olla vaihdettavissa.. eri asia sitten jos kuoreenkin on tehty muutoksia.
Yksi probleema voi tulla vastaan SOHC:ssa isommalla vauhtipyörällä, nimittäin moottorin kiinnityspultit on ylhäällä ainakin aika lähellä..
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Siis gt puntossa ja 1.4 uunossa on sama kytkin.
Ja laatikko on sama gt puntossa ja kat uno turboissa.
Jaa .. siis meneekö 2L tc vauhtipyörä 1.6L tc koneeseen(vinokone) eli onko saman kokoinen.
Help!
Jaa se croman laatikko ei sovi uunoon.
Ottaa perä kiinni palkkiin.
ja on laatikkokin sen verran leveä että pyörä rahnuttaa kivasti kylkeen.
Ja laatikko on sama gt puntossa ja kat uno turboissa.
Jaa .. siis meneekö 2L tc vauhtipyörä 1.6L tc koneeseen(vinokone) eli onko saman kokoinen.
Help!
Jaa se croman laatikko ei sovi uunoon.
Ottaa perä kiinni palkkiin.
ja on laatikkokin sen verran leveä että pyörä rahnuttaa kivasti kylkeen.
Viimeksi muokannut Wesulius, 20.08.2004 20:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuosta lukon asentamisesta on oma keskustelu ollut täällä, siellä oli aika yksityiskohtaiset ohjeet. Ihan helppo juttu ei ole kun sen lukon sovittaminen lautaspyörään on hankalaa laipan sijainnin ja muodon takia.
tais olla tämä..
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=1600
2l ja 1.6 TC:ssä on saman kokoiset vauhtipyörät. Kiinnityspultin reiät 2l:ssa isommat. Joissain vanhoissa TC-koneissa on ollut pienempiä pyöriä. Halkaisija hammaskehän ulkoa TC:ssä noin 29cm ja SOHC:ssa vajaat 26.
Marean 1.6 koneessakin on SOHC:n kanssa saman kokoinen pyörä, mutta tajuttoman painava limppu se on. En ole vielä katsonyt kytkimen kokoa.
tais olla tämä..
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=1600
2l ja 1.6 TC:ssä on saman kokoiset vauhtipyörät. Kiinnityspultin reiät 2l:ssa isommat. Joissain vanhoissa TC-koneissa on ollut pienempiä pyöriä. Halkaisija hammaskehän ulkoa TC:ssä noin 29cm ja SOHC:ssa vajaat 26.
Marean 1.6 koneessakin on SOHC:n kanssa saman kokoinen pyörä, mutta tajuttoman painava limppu se on. En ole vielä katsonyt kytkimen kokoa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -