Laakerit
Laakerit
Moro
Tuli tuossa kaverin kanssa viikonloppuna vertailtua erilaisia 2l vinokoneen laakereita. Kyseessä oli Federal Mogul -tuotteet joista ei ainakaan valmistajan weppisivulta löydy mitään järkevää.
Kuvia eri tyypeistä
edit: http://maranello.dy.fi:8080/misc/bearings_s.jpg
Eniten mielenkiintoa herättivät oikeanpuolimmaisena näkyvät Croma turbon / 1.9 Dieselin laakerit. Kuten kuvasta näkyy, varaosanumerot ovat samat mutta alla olevat dieselin laakerit ovat pakkauksesta pääteltynä uudempaa tuotantoa. Väri on ratkaisevasti erilainen joten jotain muutoksia on tehty, uudemmat laakerit ovat todella vaaleat vanhempiin verrattuna. Ylärivissä oikealla vierekkäin olevat ie Croman ja turbon laakerit ovat keskenään saman väriset, ja saman näköiset kuin myös nuo aikaisemmasta tuotannosta olevat turbon runkolaakerit.
Kumpikohan on noista nyt se parempi, ja voiko ylipäänsä laakerin väristä päätellä yhtään mitään sen valmistusmateriaalista ja paremmuudesta? Noita tyyppejähän on ainakin valko- ja punametallilaakerit ja sitten uudemmat kolmoismetallityypit (tri-metal).
Vertailun vuoksi kuvan vasemmalla laidalla on myös 1.4/1.6 yksnokkaisen laakereita.
Tuli tuossa kaverin kanssa viikonloppuna vertailtua erilaisia 2l vinokoneen laakereita. Kyseessä oli Federal Mogul -tuotteet joista ei ainakaan valmistajan weppisivulta löydy mitään järkevää.
Kuvia eri tyypeistä
edit: http://maranello.dy.fi:8080/misc/bearings_s.jpg
Eniten mielenkiintoa herättivät oikeanpuolimmaisena näkyvät Croma turbon / 1.9 Dieselin laakerit. Kuten kuvasta näkyy, varaosanumerot ovat samat mutta alla olevat dieselin laakerit ovat pakkauksesta pääteltynä uudempaa tuotantoa. Väri on ratkaisevasti erilainen joten jotain muutoksia on tehty, uudemmat laakerit ovat todella vaaleat vanhempiin verrattuna. Ylärivissä oikealla vierekkäin olevat ie Croman ja turbon laakerit ovat keskenään saman väriset, ja saman näköiset kuin myös nuo aikaisemmasta tuotannosta olevat turbon runkolaakerit.
Kumpikohan on noista nyt se parempi, ja voiko ylipäänsä laakerin väristä päätellä yhtään mitään sen valmistusmateriaalista ja paremmuudesta? Noita tyyppejähän on ainakin valko- ja punametallilaakerit ja sitten uudemmat kolmoismetallityypit (tri-metal).
Vertailun vuoksi kuvan vasemmalla laidalla on myös 1.4/1.6 yksnokkaisen laakereita.
Viimeksi muokannut vvieri, 28.09.2005 06:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Itse olen miettinyt samoja asioita tässä lähiaikoina. Croftin raamatun mukaanhan Ritmo Abarhin koneeseen oli alunperin kovemman pintapaineen kestäviä laakereita (VP2), ja tavallinen on joku VP19. En tiedä sitten mitä nuo koodit ovat. Vanderwellin koodeja?
Niissä VP2 laakereissa oli kai kuparia seoksessa mukana (jos muistan oikein).
Croftin raamatun mukaan Fiatilta saa enää alkuperäisenä kiertokangenlaakerit VP2:na, ja tuokin on siis kirjan kirjoittamisen aikainen tieto. Miten mahtaa olla nykypäivänä...
Niissä VP2 laakereissa oli kai kuparia seoksessa mukana (jos muistan oikein).
Croftin raamatun mukaan Fiatilta saa enää alkuperäisenä kiertokangenlaakerit VP2:na, ja tuokin on siis kirjan kirjoittamisen aikainen tieto. Miten mahtaa olla nykypäivänä...
Sain kopsittua koneistamolta pari sivua Federal Mogulin laakeriluettelosta. Kopiokone veteli viimeisiään ja piti korjailla vähän kynällä mutta selvää kai saa...
PDF on osoitteessa (edit:) http://maranello.dy.fi:8080/misc/FM.pdf
Dokumentin kakkossivun alalaidasta saa katsottua laakeripaketin tyyppimerkinnän kahden loppukirjaimen avulla (mulla esimerkiksi croma turbon laakereissa CP) materiaalityypin jota sitten verrataan ykkössivun taulukkoon (käsin kirjoitettu sarake). Saadaan selville mitä materiaaleja laakereissa on käytetty.
Mutta kysymys kuuluukin sitten mikä noista on se punametalli ja muut tutut laakerityypit... tutkimukset jatkuvat. Kommentteja, kansalaiset.
PDF on osoitteessa (edit:) http://maranello.dy.fi:8080/misc/FM.pdf
Dokumentin kakkossivun alalaidasta saa katsottua laakeripaketin tyyppimerkinnän kahden loppukirjaimen avulla (mulla esimerkiksi croma turbon laakereissa CP) materiaalityypin jota sitten verrataan ykkössivun taulukkoon (käsin kirjoitettu sarake). Saadaan selville mitä materiaaleja laakereissa on käytetty.
Mutta kysymys kuuluukin sitten mikä noista on se punametalli ja muut tutut laakerityypit... tutkimukset jatkuvat. Kommentteja, kansalaiset.
Viimeksi muokannut vvieri, 07.04.2005 19:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
No tuossahan tulikin se ratkaiseva tiedon jyvänen, kiitokset taas Harri! Pronssihan oli kuparin ja tinan seos joten PbSnCu-seoksen jota noissa CP-merkityissä paperin mukaan on käytetty voidaan täten olettaa olevan punametallia.
Valkometallilla viitataan ilmeisesti alumiini-tina -seokseen joka on Croftin kirjassakin mainittu sinä 'karvalakkimallin' laakerimateriaalina. Alkuperäisen viestin kuvassa näkyy myös tämän tyyppiset laakerit (RA), vasemmassa ylälaidassa 1.4/1.6 Tipon..
Valkometallilla viitataan ilmeisesti alumiini-tina -seokseen joka on Croftin kirjassakin mainittu sinä 'karvalakkimallin' laakerimateriaalina. Alkuperäisen viestin kuvassa näkyy myös tämän tyyppiset laakerit (RA), vasemmassa ylälaidassa 1.4/1.6 Tipon..
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -