Öljy

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
NesteHukka

Öljy

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Mitäs öljyjä porukka käyttää TC koneissa? Itse olen ajanut Castrol RS 10w60 täyssyntisellä. :wink:
Ohuempien öljyjen kanssa oli ongelmia, että korkeilla kierroksilla pumppu haukkaa ilmaa.
Onhan se vähän arveluttanut, että onko liian paksu öljy katukäyttöön, mutta ainakin tuo kone on pyörinyt 70000km ihan hyvin, eikä mitään vikoja ole ilmennyt.

EDIT: Lisätty mittayksikkö :wink:
Viimeksi muokannut NesteHukka, 24.03.2003 06:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
cromaman
Viestit: 31
Liittynyt: 21.03.2003 01:13

Viesti Kirjoittaja cromaman »

Tuota samaa öljyä olen käyttänyt turbo cromassa,nyt on kokeeksi shell helx ultra 10w-50 kun oli helpommin saatavilla.talvi pakkasille voisi joku matalampi viskositeetti olla parempi :?:
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

Oliko tuo 70000 kilometrejä vai kierroksia :shock:

Kilpurissa olen luottanut Kendall 20w-50 GT-1 öljyyn, ja Tipossa 19mk/4litraa :oops:
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Aikoinaan kilpuri-kasissa tuota Castrollin 10W-60 RS:ää tuli käytettyä, tosin tuollakin pumppu haukkasi Apparan nyppylässä jokusen kerran ilmaa kun öljy meni kuumaksi :( . Siviilikulkineessa on käytössä tämä ylimainosttu räikkös-öljy, kun vaan nuo öljynlämmöt pysyy alhaalla niin toimii jotenkin. Tarkoitus on koittaa Motulin 300V litkuja tuossa Lanzassa.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Räikkös-ölpällä ei tämä sopiva toimintalämpötila majailee sitten huomattavasti satkun alapuolella...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

Vanhana huoltamomyyjänä olen sitä mieltä että nämä 0w-60 öljyt ovat paradokseja. Eivät voi kertakaikkiaan toimia molemmissa alueen päissä yhtä hyvin. Aivan mahdoton tilanne. Ne kyllä ovat hyviä kompromissejä NORMAALIIN käyttöön l. mummon korollassa yms. ei x-treme olosuhteissa. Mutta heti kun mennään todella kylmiin, ja todella lämpimiin käyttöolosuhteisiin, pitää mielestäni siirtyä kapeampialueisiin öljyihin. Esim. very cylmällä periaatteessa pelkkä 10W ja rili hot niin 20W-50 tai 20W-60 Käytännössä noita veden jäykkyisiä kannattaa käyttää vain työkoneissa tai -50C keleillä. Eikös prätkissä käytetä jotain pelkkää 20W öljyä? Niillä ei paljon pakkasilla ajeta...
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tuo Mobil 1 RF:n öljynpaineen lasku kuumassa onkin mielestäni malliesimerkki siitä ettei 'kylmänä juokseva laajaviskositeettinen' öljy pelaa kuumassa. Ei siinä mielestäni liian suuri vaiva ole käyttää kesällä ja talvella eri litkuja...

Juuri nuo laajan viskositeettialueen aikaansaavat ainesosat hajoavat kuumuudessa.

TC:hen ajattelin sisäänajossa Valvoline Racing 20W50 mineraalilitkuja ja sitten ehkä myöhemmin joko samaa, taikka Motul 300v:tä (ainakin talvella jotain hyvää synteettistä).

Seiskaan tulee nuo Motulit koska turbossakaan ei ole vesijäähdytystä joten öljyt kuumenee aikalailla -> tarve esteripohjaisen öljyn korkealle kuumankestolle.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ville, ei se öljy tuossa työmatkaajossa paljoa lämpene, mutta tuo 90ast alkaa olla jo raja tuolla räällä... Synteettisellähän on luontainen moniastetaipumus joten sehän voi olla pikkasen paksumpaa, tuo 10w on varmasti ihan ok talvella. Itsellä on tarkoitus koittaa tuota 300V:n 5w-40:tä (no turhan laaja-alainen tuokin, onneksi sentään esteripohjainen joten kuumapää ei ole varmastikaan ongelma), parempihan olisi tuo 10w-40 mutta sen saatavuus on mielestäni pikkasen heikompaa, pitää toimittajia vielä tarkkailla. Laiskana miehenä mielummin käyttäisin samaa viskositeettia kesät talvet, ei tarvii niin kauheesti noita eri öljyjä sitten varastoida ja sitä vaihtoajankohtaa kalenterin mukaan ajoittaa, vaan ajettujen kilsojen. No, pitää katsella mihin viskositeettiin päätyy kun tuo on ajankohtaista.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Onkos muuten kellään muulla öljynjäähdytintä siviiliautossa? Itselläni on ollut Mirassa aina virikoneen yhteydessä (termostaatilla varustettu), ja normaalikäytössä öljyn lämmöt pysyvät ehkä vähän liiankin alhaisena, eli noin 60 asteessa.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

No mulla tuossa Aparaatissa tuo on vakiona. Normaalikäytössä tosiaankin öljynlämmöt ovat jossain 60-70 pintaan, radalla huitelevat pitkälle toisellasadalla. Joskus kun tuosta tuo cooleri oli pois niin lämmöt olivat 90:ssä... (niin ja kyseessä on vakiokone) Kyllä tuo cooleri TC:ssä aina on paikallaan.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vastaa Viestiin