Fiat 600 mittaristo

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Fiat600-72
Viestit: 14
Liittynyt: 03.10.2020 08:58

Fiat 600 mittaristo

Viesti Kirjoittaja Fiat600-72 »

600:n mittaristossa kaikki toiminnot toimivat moitteettomasti, mutta paitsi että, kun nopeus nousee yli n.30 km/h:n, alkaa mittaristosta kuulua kova hankaava ääni/räminä. Missä vika ?

Miten mittariston irroitus (ja paikalleen asennus) onnistuu helpoiten, niksejä / kokemuksia ?

Irroitetaanko mittaristo ensin ja vasta sitten vaijeri ja johdot ? Onko vaijerissa ja johdoissa niin paljon varaa että mittaristoa saa vedettyä hieman ulos em.toimenpiteille ?
VTO
Viestit: 1441
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiat 600 mittaristo

Viesti Kirjoittaja VTO »

600 mittarista en ole täysin varma, mutta aikakauden Fiateista ruuvit auki, mittaria ulos ja käsi väliin. Isokätinen joutuu noitumaan, mutta pitäisi mahtua. Kaikissa ei taida olla edes ruuveja. Pukkaus takaa ja mittari irtoaa
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3375
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Fiat 600 mittaristo

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Vahva veikkaus että äänen aiheuttaja löytyy mittarivaijerista.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Fiat 600 mittaristo

Viesti Kirjoittaja karpy »

Ciao
Jos vika vaijerissa, niin minulla on uusi sellainen kuorineen. Laita yv jos kiinnostaa.
T. Kari Pynnä
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Fiat600-72
Viestit: 14
Liittynyt: 03.10.2020 08:58

Re: Fiat 600 mittaristo

Viesti Kirjoittaja Fiat600-72 »

Kiitos keskusteluun osallistuneille, lisätukea tarvitaan edelleen.
Irroitin vaijerin mittaristosta. Koeajolla mittari ei tietenkään pidä mitään ääntä kun vaijeri on irti, mutta ei pidä vikapaikaksi ajateltu vaijerikaan.

Näyttänee siltä että vika olisikin mittaristossa ?
Ääni joka siitä kuuluu, on todella kova, mutta mittaristo kuitenkin kaikin puolin toimii hyvin.

Paikallaan oleva alkuperäinen mittaristo on Veglia-Bressel ja minulla oleva varaosamittaristo on näytöltään ihan identtinen, mutta merkiltään Veglia ja näin ollen mm.mittariston kiinnitysmekanismi on erilainen vrt.alkuperäiseen.
stella
Viestit: 2031
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Fiat 600 mittaristo

Viesti Kirjoittaja stella »

Voisikohan se mittarin ääntely johtua kuivuudesta.?.....Mitäs jos sinne laittaisi muutaman tipan jotain ohutta öljyä...Ja sitten ajelisi, josko se hiljenis 8-)
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat 600 mittaristo

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Vaijeri voi lopettaa metelin ihan sen takia, että irrotettuna asettuu hieman eri asentoon, tai ei ole kuormaa.

Mittariin en sokkona menisi random-öljyä laittamaan - kuiva sekin voi hyvin olla. Mazdan mittari minulle metelöi viime talvena niin kovaa, että kabiinissa piti keskustella huutamalla. Vikana oli itse mittarin kuivuuden lisäksi kuluminen. Siinä auttoi voitelu ohuella vaseliinilla, ja välyksetkin sain pienemmäksi hieman askartelemalla. Vaijeria voi kokeilla voidella, sisäosa tulee varmaan vetämällä ulos, kun mittarin päästä vetää. Ohutta vaseliinia tai öljyä. Toki kun uusia vaijereita on saatavilla, on sellainen aina varmempi ratkaisu.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Fiat600-72
Viestit: 14
Liittynyt: 03.10.2020 08:58

Re: Fiat 600 mittaristo

Viesti Kirjoittaja Fiat600-72 »

Kiitos taas kaikille keskusteluun osallistuneille.

Näyttänee siltä että olin (taas) omissa ajatuksissani ns.lähdössä merta edemmäksi kalaan...valoa on siis tunnelin päässä näkyvissä.

Voitelin öljyllä (SAE50) vaijerin, kas kummaa, tänään tein kolmannen koeajon voitelun jälkeen...mittari on muuttunut äänettömäksi ja on edelleen äänetön.
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat 600 mittaristo

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Jos ääntely alkaa pian uudelleen, on vaijeri kulunut. Nyt tietää, mitä siinä tapauksessa tarvitsee uusia, jos niin käy.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin