Ahtimen tiiviste

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
RHB5
Viestit: 257
Liittynyt: 21.03.2003 16:58
Paikkakunta: Göteborg / Jyväskylä

Ahtimen tiiviste

Viesti Kirjoittaja RHB5 »

Turbo unosta on palanut viimeisen puolen vuoden aikana kolme tiivistettä ahtimen ja valurautamutkan välistä. Kyseessä on massatiivisteet, jotka ei näköjään kestä tuossa raossa. Löytyykö jostakin terästiivisteitä? Professional Motorilta ei löydy eikä Azzuroltakaan. Laippojen pinnat hiottiin viimeisen tiivisteen vaihdon yhteydessä ja nyt alkaa turhauma iskeä.

ideoita?
Avatar
SJ
GFF
Viestit: 160
Liittynyt: 15.01.2003 13:30
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja SJ »

Jos laippojen tiivistepinnat ovat siis suorat niin miksi käyttää erillistä tiivistettä ? Paras vaihtoehto on jättää se kokonaan pois ja käyttää ainoastaan pakoputken tiivistämiseen tarkoitettua tuubissa löytyvää massaa, joka lämmetessään kovettuu. Toinen vaihtoehto on käyttää itse tehtyä kuparitiivistettä pakoputkimassan kera.

Terveisin Saku
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ihan totta. Ajoautossa on pakoputki pakosarjassa kiinni ilman tiivistettä - riittävän tiivis ettei näkynyt pakokaasutesterilläkään kohonneina happiarvoina.

Mulla on noissa väleissä itse kuparilevystä tehdyt tiivisteet - hyvin on pitäneet. Tuollaisen tiivisteen tekemisessä ei ole paha urakkakaan kun reikiä ei ole paljon. Muista hehkuttaa tiiviste ennen asennusta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
JSR
Viestit: 16
Liittynyt: 11.03.2003 15:00
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja JSR »

Monessakin kohdassa on mainittu tuo kuparitiivisteen hehkutus. Miten se oikeastaan tehdään? Ihan kaasulla lämmittäen johonkin lähelle sulamispistettä? Itselläkin kokemuksia noista turbo uunon tiivisteistä. Olivat kohtuu arvokkaita ainakin Rovaniemellä!!! Olisipa silloin vaihtohetkellä ollut tietoa noista kuparitiivisteistä niin ehkäpä ei olisi niin närästäny ostaa aina uusia kun joutui turboa irrottelemaan!
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19325
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ihan vaan kosaanilieskalla loimottaa siten että se alkaa hehkua... tuollainen peltilämiskä kuumenee nopeasti ja jäähtyy myös nopeasti, enkä sitä mitenkään erityisesti operaation jälkeen jäähdytellyt.. sopivan pehmeä siitä tuli. 8)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin