Poneja lisää tahtoo hän....

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
RACING 131
Viestit: 4
Liittynyt: 03.01.2003 04:21
Paikkakunta: viitasaari

Poneja lisää tahtoo hän....

Viesti Kirjoittaja RACING 131 »

eli pitäis saada lisää poneja tohon lancia prisma 1,6 ie:hen mistähän sais tilattua viri lastuu ruiskuun ja mitäköhän maksaa? ja eikös sitten pitäis vaihtaa toi ilmanotto läppäsysteemi pois ja vaihtaa isompi reikäseen?...kuulemma BMW:n osa saattais käydä kun hieman säveltää kiinikkeitä...onko kellään tietoo asiasta....käykös tohon fiat 131:n virinokat tai muut koneen osat kun ovat äkistään niin samanlaisen näkoiset koneet?.... :?:
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kuten sanoitkin niin eipä pelkästä chipistä ole apuja vaparissa, mutta kun vaihtaa muuta palikkaa niin saattaa ollakin...

Jossain kaksilitraisessa saattaisi olla imupuolelle isompaa bolt-on osaa... muuten samankaltaista hoitoa kuin toisaalla kirjoittelin kysymykseesi Mirafiorin virittelystä.

Ainakin kun katsoin uudenmallisen (vinokone) 100S:n kantta (taitaa olla sama kuin Prismassasi) niin näyttäis siltä että kantta modifiomalla saisi paljonkin lisää virtausta, ei meinaan ole ollenkaan niin hyvän näköiset kanavat niinkuin vanhemmissa pystykoneissa... tämän jälkeen kone vastaa kireämpään nokkaan ja hiukan isompaan puristussuhteeseen varmaan kivasti.

Prismassa tais olla Weber IAW ruisku joka on aika hyvä ohjelmoida, ainakin ST-motors osannee homman.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Unohtui vielä mainita, käsittääkseni vanhan pystykoneen nokat sopii noihin uusiin vinokoneisiin, ainakin sitten jos vaihtaa nokkapukit.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Kyllä sen vakioimusarjan pitäisi riittää katukäytössä, seuraavaksi sitten läppärungot vaan tilalle niin saa kaasun vastaavuuttakin pikkasen parannettua. Noi bemari-jutuhan yleensä ovat ilmanmäärämittarilliseissa Boschin ruiskuissa missä just ilmamääränmittari vaihdetaan 600-sarjan bemarin osaan.

Oma lääke olisi suosiolla kakslitrainen kone johon sitten kevyt osien siistiminen ja tasapainoitukset, tuollainen kone olikin rakenteilla mutta se siirtyy hamaan tulevaisuuteen kun Themaan pitää saada rusetti putkeen että sitä tehoa saadaan ihan oikeesti.

Eli oma reseptini oli seuraava:

Kannen huolellinen siistiminen, kevyt puristusten nosto (~10), huolellinen tasapainoitus, vauhtipyörästä tavaraa pikkasen pois, säädettävät nokkapyörät ja vakionokat(!) ja säätö dynossa. Mitään suuria tehonnousuja on turha odottaa mutta ajatuksena oli saada "Croman" pannusta sellaiset ~140 konia tuolla reseptillä. Saa katsoa mitä siitä sitten joskus irtoaa kun se kone tulee kasattua ja säädettyä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Voihan toki ollakin että Prismassa on kannessa isommat kanavat ja imuputkisto uudenmalliseen 100S:n verrattuna. Tällöin tarvittavat muutostyöt eivät ole niin suuria.

Mutta jos se yhtään näyttää samalta kuin tuo vinokone 100S:n kansi niin veikkaan aika hyviä tuloksia kun tuon kannen laittaa kuntoon... Cromankin kansi on kanaviltaan kaunis tuohon 100S:n verrattuna.

Hengittävyyden vuoksi tuossa vinokoneessa palotilaa kannattaisi muotoilla myös, mutta tulee isoja ongelmia puritussuhteen kasvattamisessa tuossa 1.6 koneessa... siksi joutunee hyväksymään sen tosiasian että leveät paljealueet tuossa kannessa peittää imuventtiileitä.

Jokkiksessa tekevät noille kansille niinkin että plaanaavat ne tahallaan vinoon, eli pakopuolelta enemmän. Näin saadaan lisää puristuksia, mutta omaa kanttani en lähtisi...

Tuo ison H:n antama resepti koneellesi on jees. :-) Uskoisin hyvin portatun kannen kanssa 120...125hv tehoihin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ja mun mielestä se Croman kansi on aivan hirveä, miltäköhän se Reginan kansi näyttääkään... Mutta eiköhän siitä ihan hyvän ykskutoseen saa, puristukset on vaan ongelmana mikäli haluaa palotilaa muotoilla, no ykskutosessa se onkin pikkasen isompi kuin kakslitraisessa.

Tuollaiset tehot itsekkin uskoisin saatavan siitä noilla pikkumuutoksilla kunhan vaan siihen kanteen muistaa käyttää riittävästi aikaa...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vastaa Viestiin