Peltipakosarjasta
Peltipakosarjasta
Sellasta kysymystä, että.....Minulla on Fiat 600:sessa 903-moottori....Ja minulla olisi Fiat 600:sen peltipakosarja jemmassa.....Jos laitan sen peltisarjan tähän 903-koneeseen, niin tapahtuuko mitään muuta muutosta, kuin että ehkä äänet muuttuu?....Eli onko järkeä laittaa pelkkä peltisarja, jos ei muita koneen piristämiseen tähtääviä muutoksia tee samalla?......Vai pitäisikö kannesta ajaa sitten "reilu siivu" samalla, jotta saisi tuosta koneesta lisää tehoja?
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Peltipakosarjasta
sehän riippuu mitä haluaa ,koneelle tehdä ja lompakon paksuudesta pelkkä peltisarjan laittaminen ,ei juuri tee muuta kuin ääni muuttuu.jos koneesta haluaa muuttaa tehoja.niin on tehtävä muutakin . isompi kaasuttaja ,kanavien avartaminen ,nokka-akselin hionta ,kannesta pois .palotilan muotoilu noi suhkoh helposti . venttiien koon muutaminen .vauhtipyörän keventäminen noilla lisä tehoa
Re: Peltipakosarjasta
Ok...No lompakon paksuus ei ole tässäkohtaa ongelma ....Eli hommaa olisi enemmänkin, jos kunnolla tehoa otetaan.....Mutta toi peltisarjajuttu tuli siis mieleen, kun löysin tuolta jemmoista sellasen ....
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Peltipakosarjasta
jos tuo peltisarja on 600SL:n alkuperäinen ja sen laittaa 903cc kanteen
niin muistaakseni ykkös ja nelos sylinterin kanavat eivät osu kohilleen vaan jää reilu pykälä.
tiivisteellä vertaamalla tuon saa tarkistettua.
niin muistaakseni ykkös ja nelos sylinterin kanavat eivät osu kohilleen vaan jää reilu pykälä.
tiivisteellä vertaamalla tuon saa tarkistettua.
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Re: Peltipakosarjasta
no jos ei oo lompakosta kiinni ,niin sit italiasta abarth a112 konetta tilaamaan. vakiona n.75 hp ja virittämälla lisäää........
Re: Peltipakosarjasta
nokka akseleita saa esim tuolta https://classicperformance-parts.com/pr ... ry/engine/" onclick="window.open(this.href);return false;
ja tuolta kans http://www.abarth-online.de/epages/6209 ... 0Tuning%22" onclick="window.open(this.href);return false;
molemmista paikoista on tilattu viritys osia.
eikä valittamista toimituksen eikä laadun suhteen.
ja tuolta kans http://www.abarth-online.de/epages/6209 ... 0Tuning%22" onclick="window.open(this.href);return false;
molemmista paikoista on tilattu viritys osia.
eikä valittamista toimituksen eikä laadun suhteen.
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Re: Peltipakosarjasta
On melko varmasti 600SL:n peltisarja......En ole kokeillutkaan vielä tuohon 903cc koneeseen, eli en vielä tiedä niistä kanavien yhteensopivuuksista.......Tietyst, jos löytäisi 903cc koneeseen tehdyn peltisarjan, niin sithän olis kanavatkin ok.mikahai kirjoitti:jos tuo peltisarja on 600SL:n alkuperäinen ja sen laittaa 903cc kanteen
niin muistaakseni ykkös ja nelos sylinterin kanavat eivät osu kohilleen vaan jää reilu pykälä.
tiivisteellä vertaamalla tuon saa tarkistettua.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Peltipakosarjasta
Peltisarjasta ei ole hyötyä jos ei nokka-akselissa ole overlappia riittävästi eli yhteensä venttiilit auki vähintään 4mm ykk.
Re: Peltipakosarjasta
kattele jostain kasipuokki Specialin tai Coupen sarja niin käy 903:sen kanteen.
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Re: Peltipakosarjasta
Juu, en ollut ajatellutkaan, että pitäisi tehdä tuosta sellanen kunnon virikone......Vaan meinasin sellasta kevyttä piristystä tehdä......Mutta en laita siis pelkkää peltisarjaa tuohon, koska jos siitä ei ole hyötyäWesulius kirjoitti:Peltisarjasta ei ole hyötyä jos ei nokka-akselissa ole overlappia riittävästi eli yhteensä venttiilit auki vähintään 4mm ykk.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Peltipakosarjasta
Siis tarkoitan , että vakio nokka-akselilla ei ole hyötyä, mutta aika äkkiä kevyessäkin viri akselissa on tuo 2mm venttiilit auki.stella kirjoitti:Juu, en ollut ajatellutkaan, että pitäisi tehdä tuosta sellanen kunnon virikone......Vaan meinasin sellasta kevyttä piristystä tehdä......Mutta en laita siis pelkkää peltisarjaa tuohon, koska jos siitä ei ole hyötyäWesulius kirjoitti:Peltisarjasta ei ole hyötyä jos ei nokka-akselissa ole overlappia riittävästi eli yhteensä venttiilit auki vähintään 4mm ykk.
Tarkoitin tuolla 4mm molempien venttiilien yhteistä avautumaa , se voi olla 1 ja 3mm , 2 ja 2mm tai 3 ja 1mm tai jopa 4 ja 0mm .
Venttiileihin täytyy saada ns läpivirtausta suoraan imukanavasta pakokanavaan.
Jos pakosarjaan saadaa kyseiselle sylinterille kunnon alipainepulssi niin sylinteri tyhjenee pakokaasuista ja jopa sylinterissäkin on alipaine kun imu on jo auki.
Tuolloin uutta ilmaa virtaa sylinteriin todella aikaisin ja paljon.
Kun mäntä on alhaalla ja lähtee painamaan seosta takaisin imusarjaa jos ja kun tällöin vielä imuventtiili on auki imusarjassa virtaavan ilman massa painaa sylinterin vielä yli täyteen.(tämä toki koskee sitten imusarjaa).
Kyllä se nelitahtimottorikin on yhtä tarkka sarjoista kuin 2 tahtinenkin.
Mutta joo kevytkin viri nokka niin sarjasta on jo hyötyä, toki se pituus vaikuttaa siihen millä kierros luvulla hyöty on.