Peltipakosarjasta

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Peltipakosarjasta

Viesti Kirjoittaja stella »

Sellasta kysymystä, että.....Minulla on Fiat 600:sessa 903-moottori....Ja minulla olisi Fiat 600:sen peltipakosarja jemmassa.....Jos laitan sen peltisarjan tähän 903-koneeseen, niin tapahtuuko mitään muuta muutosta, kuin että ehkä äänet muuttuu?....Eli onko järkeä laittaa pelkkä peltisarja, jos ei muita koneen piristämiseen tähtääviä muutoksia tee samalla?......Vai pitäisikö kannesta ajaa sitten "reilu siivu" samalla, jotta saisi tuosta koneesta lisää tehoja?
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
rehnman
Viestit: 164
Liittynyt: 11.09.2009 21:46

Re: Peltipakosarjasta

Viesti Kirjoittaja rehnman »

sehän riippuu mitä haluaa ,koneelle tehdä ja lompakon paksuudesta :o pelkkä peltisarjan laittaminen ,ei juuri tee muuta kuin ääni muuttuu.jos koneesta haluaa muuttaa tehoja.niin on tehtävä muutakin . isompi kaasuttaja ,kanavien avartaminen ,nokka-akselin hionta ,kannesta pois .palotilan muotoilu :D noi suhkoh helposti . :) venttiien koon muutaminen .vauhtipyörän keventäminen :thumb: noilla lisä tehoa
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Peltipakosarjasta

Viesti Kirjoittaja stella »

Ok...No lompakon paksuus ei ole tässäkohtaa ongelma 8-) ....Eli hommaa olisi enemmänkin, jos kunnolla tehoa otetaan.....Mutta toi peltisarjajuttu tuli siis mieleen, kun löysin tuolta jemmoista sellasen :lol: ....
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
mikahai
Viestit: 483
Liittynyt: 11.09.2007 18:08
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Peltipakosarjasta

Viesti Kirjoittaja mikahai »

jos tuo peltisarja on 600SL:n alkuperäinen ja sen laittaa 903cc kanteen
niin muistaakseni ykkös ja nelos sylinterin kanavat eivät osu kohilleen vaan jää reilu pykälä.
tiivisteellä vertaamalla tuon saa tarkistettua.
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
rehnman
Viestit: 164
Liittynyt: 11.09.2009 21:46

Re: Peltipakosarjasta

Viesti Kirjoittaja rehnman »

no jos ei oo lompakosta kiinni ,niin sit italiasta abarth a112 konetta tilaamaan. vakiona n.75 hp ;) ja virittämälla lisäää........
mikahai
Viestit: 483
Liittynyt: 11.09.2007 18:08
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Peltipakosarjasta

Viesti Kirjoittaja mikahai »

nokka akseleita saa esim tuolta https://classicperformance-parts.com/pr ... ry/engine/" onclick="window.open(this.href);return false;
ja tuolta kans http://www.abarth-online.de/epages/6209 ... 0Tuning%22" onclick="window.open(this.href);return false;
molemmista paikoista on tilattu viritys osia.
eikä valittamista toimituksen eikä laadun suhteen.
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Peltipakosarjasta

Viesti Kirjoittaja stella »

mikahai kirjoitti:jos tuo peltisarja on 600SL:n alkuperäinen ja sen laittaa 903cc kanteen
niin muistaakseni ykkös ja nelos sylinterin kanavat eivät osu kohilleen vaan jää reilu pykälä.
tiivisteellä vertaamalla tuon saa tarkistettua.
On melko varmasti 600SL:n peltisarja......En ole kokeillutkaan vielä tuohon 903cc koneeseen, eli en vielä tiedä niistä kanavien yhteensopivuuksista.......Tietyst, jos löytäisi 903cc koneeseen tehdyn peltisarjan, niin sithän olis kanavatkin ok.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Peltipakosarjasta

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Peltisarjasta ei ole hyötyä jos ei nokka-akselissa ole overlappia riittävästi eli yhteensä venttiilit auki vähintään 4mm ykk.
mikahai
Viestit: 483
Liittynyt: 11.09.2007 18:08
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Peltipakosarjasta

Viesti Kirjoittaja mikahai »

kattele jostain kasipuokki Specialin tai Coupen sarja niin käy 903:sen kanteen.
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Peltipakosarjasta

Viesti Kirjoittaja stella »

Wesulius kirjoitti:Peltisarjasta ei ole hyötyä jos ei nokka-akselissa ole overlappia riittävästi eli yhteensä venttiilit auki vähintään 4mm ykk.
Juu, en ollut ajatellutkaan, että pitäisi tehdä tuosta sellanen kunnon virikone......Vaan meinasin sellasta kevyttä piristystä tehdä......Mutta en laita siis pelkkää peltisarjaa tuohon, koska jos siitä ei ole hyötyä :roll:
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Peltipakosarjasta

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

stella kirjoitti:
Wesulius kirjoitti:Peltisarjasta ei ole hyötyä jos ei nokka-akselissa ole overlappia riittävästi eli yhteensä venttiilit auki vähintään 4mm ykk.
Juu, en ollut ajatellutkaan, että pitäisi tehdä tuosta sellanen kunnon virikone......Vaan meinasin sellasta kevyttä piristystä tehdä......Mutta en laita siis pelkkää peltisarjaa tuohon, koska jos siitä ei ole hyötyä :roll:
Siis tarkoitan , että vakio nokka-akselilla ei ole hyötyä, mutta aika äkkiä kevyessäkin viri akselissa on tuo 2mm venttiilit auki.
Tarkoitin tuolla 4mm molempien venttiilien yhteistä avautumaa , se voi olla 1 ja 3mm , 2 ja 2mm tai 3 ja 1mm tai jopa 4 ja 0mm .
Venttiileihin täytyy saada ns läpivirtausta suoraan imukanavasta pakokanavaan.
Jos pakosarjaan saadaa kyseiselle sylinterille kunnon alipainepulssi niin sylinteri tyhjenee pakokaasuista ja jopa sylinterissäkin on alipaine kun imu on jo auki.
Tuolloin uutta ilmaa virtaa sylinteriin todella aikaisin ja paljon.
Kun mäntä on alhaalla ja lähtee painamaan seosta takaisin imusarjaa jos ja kun tällöin vielä imuventtiili on auki imusarjassa virtaavan ilman massa painaa sylinterin vielä yli täyteen.(tämä toki koskee sitten imusarjaa).
Kyllä se nelitahtimottorikin on yhtä tarkka sarjoista kuin 2 tahtinenkin.
Mutta joo kevytkin viri nokka niin sarjasta on jo hyötyä, toki se pituus vaikuttaa siihen millä kierros luvulla hyöty on.
Vastaa Viestiin