Mikä Puntoa starttauttaa
Mikä Puntoa starttauttaa
Paljon on tekstiä Puntojen huonosta käynnistymisestä, mutta vastaavaa ei osunut silmiin.
90 % starteista kaikki pelaa loistavasti, mutta kerran kymmenstä "puolikuumana" ei käynnisty n 5 sek yrittämällä. Toinen yritys voi olla myös turha, mutta viimeistään kolmannella lähtee heti tulille. Kulkee ja käy normaalisti. Mitä nyt tietysti päästöjen saaminen rajoihin vaatii SPI:lle tyypillistä lämmitystä. Auto siis -96 mallinen 55 heppainen Punto SPI-ruiskulla.
Eliminoituja / tehtyjä asioita: Kampiakselin asentotunnistin, tulpanjohdot, moottorin lämpötunnistin. Tyhjäkäyntisäädin puhdistettu ja sopeutettu. Kansi ja jakopää tehty. Murtuneita letkuja ei jarruputsinkaan avulla löytynyt. Tulpat ei kovin uudet, mutta alle 5 tkm ajettu. Polttoainepumppu köynnistyy ja sammuu normaalisti. Suodatin vaihdettu ja polttoainetta tulee ruiskulle.
Vikavaloja tai ajoneston valo ei pala. Vikakoodeja en ole tuosta saanut luettua.
Lambdan en uskoisi tuollaista tekevän. MAP-anturista en osaa ajatella mitään. Ajossa kuitenkin normaali. Pitää kai aloittaa tulpppien vaihdolla, vaikka en niihinkään osaa uskoa?
90 % starteista kaikki pelaa loistavasti, mutta kerran kymmenstä "puolikuumana" ei käynnisty n 5 sek yrittämällä. Toinen yritys voi olla myös turha, mutta viimeistään kolmannella lähtee heti tulille. Kulkee ja käy normaalisti. Mitä nyt tietysti päästöjen saaminen rajoihin vaatii SPI:lle tyypillistä lämmitystä. Auto siis -96 mallinen 55 heppainen Punto SPI-ruiskulla.
Eliminoituja / tehtyjä asioita: Kampiakselin asentotunnistin, tulpanjohdot, moottorin lämpötunnistin. Tyhjäkäyntisäädin puhdistettu ja sopeutettu. Kansi ja jakopää tehty. Murtuneita letkuja ei jarruputsinkaan avulla löytynyt. Tulpat ei kovin uudet, mutta alle 5 tkm ajettu. Polttoainepumppu köynnistyy ja sammuu normaalisti. Suodatin vaihdettu ja polttoainetta tulee ruiskulle.
Vikavaloja tai ajoneston valo ei pala. Vikakoodeja en ole tuosta saanut luettua.
Lambdan en uskoisi tuollaista tekevän. MAP-anturista en osaa ajatella mitään. Ajossa kuitenkin normaali. Pitää kai aloittaa tulpppien vaihdolla, vaikka en niihinkään osaa uskoa?
Re: Mikä Puntoa starttauttaa
Akkukaapelit huonot, startin käämivika, huono akku? Joskus törmännyt että startti vie vian takia niin paljon virtaa ettei jännitettä riitä kunnolla muualle.
Myös sytytystulpat tarkistaisin, puolilämpöinen on monasti vaikeampi käynnistystilanne kuin täysin kylmä tai kuuma, seokset pitää olla just kohdillaan ja kipinä kanssa.
Myös sytytystulpat tarkistaisin, puolilämpöinen on monasti vaikeampi käynnistystilanne kuin täysin kylmä tai kuuma, seokset pitää olla just kohdillaan ja kipinä kanssa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Mikä Puntoa starttauttaa
Hyviä huomioita. Kokeilin kerran kaapeleilla virtaa toisesta akusta syöttäen ja onnistuin saamaan vian päälle. Pyörii kuin tulpaton mopo, mutta ei syty. Pienellä kaasupolkimen painamisella ei myöskään vaikutusta. Silloin kun tyhjäkäyntisäädin pielessä, niin pieni kaasuläpän avaus auttaa.
Re: Mikä Puntoa starttauttaa
En tiedä mitä sillä edes selviää, mutta aina voi kokeilla suihkausta starttipilottia.
Mulla oli yksi ruiskumoottori joka ei kanssa puolilämpöisenä lähtenyt millään käyntiin, mutta pilotilla lähti aina. Heivasin siitä lopulta ruiskun mäkeen ja laitoin tilalle kaasuttimen. Ongelmat loppui, mutta myöhemmin totesin kipinän olevan jotenkin heikko ja uusin sytytyspuolan.
Mulla oli yksi ruiskumoottori joka ei kanssa puolilämpöisenä lähtenyt millään käyntiin, mutta pilotilla lähti aina. Heivasin siitä lopulta ruiskun mäkeen ja laitoin tilalle kaasuttimen. Ongelmat loppui, mutta myöhemmin totesin kipinän olevan jotenkin heikko ja uusin sytytyspuolan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Mikä Puntoa starttauttaa
Jos kipinä kokonaan puuttu, niin ei ainakaaan pilotilla lähde. Ja jos väärään aikaan tulee niin paukkuu. Tuo ainakin selviää. Jos kä vain pilotilla, niin polttoaine puuttuu.
Tämä tapaus taitaa selvitä tankkiyksikön liitokseen. Vaikka pumppu käynnistyy, niin juuri sen kerran kun sahauttaa, niin sammuu heti kun avainta kääntää. Voi olla pumppukin finaalissa, mutta aika näyttää.
Tämä tapaus taitaa selvitä tankkiyksikön liitokseen. Vaikka pumppu käynnistyy, niin juuri sen kerran kun sahauttaa, niin sammuu heti kun avainta kääntää. Voi olla pumppukin finaalissa, mutta aika näyttää.
Re: Mikä Puntoa starttauttaa
Joo, sen vois kans mittailla nouseeko bensanpaineet heti ylös.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Mikä Puntoa starttauttaa
Entäs semmoinen, että suutin vuotaa bensat imusarjaan, ja aluksi seos on ylirikas? Kuumalla koneella ei ole ehtinyt vielä vuotaa liikaa, kylmällä taas tarvitaan rikkaampaa seosta muutenkin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Mikä Puntoa starttauttaa
Käytin pumpun liitoksen auki, eikä siinä mitään näkynyt. 30A EFI sulakkeen liitos oli hieman löysä. Sen kiristin. Nyt kun aktiivisesti on alkanut pumpun käynnistymistä kuuntelemaan, niin joka kerta on käynnistynyt kun avainta kääntää. Samoin moottori. Hieman on siis vielä "diagnostisoimmaton virussairauden" alueella, mutta nyt ainakin toiminut normaalisti.