croman ahdin

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
cromaman
Viestit: 31
Liittynyt: 21.03.2003 01:13

Viesti Kirjoittaja cromaman »

Ahdin on kunnostettu n.20.000km sitten,klappi ei sormituntumalla mitattuna ole rempan jälkeen suurentunut ja muutenkin pyörii herkästi.

Jotain vikaa tosta ahtopaineen säädöstä voi kyllä löytyä :oops:
Paineen säädön olen toteuttanut itse kyhätyllä paineventtiilillä (jousi kuormitteinen kuula joka katkaisee paineen kellolle) eli vähän kuin se cossun solenoidikin,paine "signaali" on otettu alkuperäiseen tapaan siitä kompuran kyljestä...voisin kylläkin kokeilla sen paineen ottamista kellolle suoraan imusarjasta.siellä kompura puolella kai taitaa se paine vaihdella intercoolerin virtausvastusten takia :?:
Jos tuon hukkaportin painekellon jousi olisi liian löysä niin voiskohan sen varovasti testata lukitsemalla se varsi vaikka lukkopihdeillä paikoilleen :idea:
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

mites 'napalaikka' mistä löysit tuommoisen cossu tyylisen imusarja-anturin?? onko säädettävä? jos itselle laittas samanlaisen. venttiili jo löytys. :D kyllä se vika meinaan säädössä on. tuli ilman hukkaporttia kokeiltua... hienosti meni paineet yli mittarin asteikon (ei ehkä terveellistä.... :twisted: ) koko alueella... ja seoksetkin pysy vielä OK!
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Siis Gralessa on T3:sen komp.pyörä "trim 55 tai 60", datathan löytyy noille pyörille vaikka http://www.turbocharged.com/catalog/comp_wheels.html

Croma T.i.e, siksi sitä turbiinia kysyinkin koska tuskimpa se kompurapuoli siinä sun ahtimessa ekana ahistaa... :lol: Eli tuosta turbiinipulesta ei ole mitään tietoa, onko kuinka isolla pakoaukolla?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

En tiä turbiinista kyllä. pitääkin oikeen kattoo viikonloppuna jos nokkia intoontuu vaihtelemaan. :roll:
enkä mä tiedä ahistaako siinä oikeen muu kuin tuo hukkareiän säätö loppujen lopuksi. :wink:
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
cromaman
Viestit: 31
Liittynyt: 21.03.2003 01:13

Viesti Kirjoittaja cromaman »

Joo nyt olen kokeeksi poistanut sen omatekoisen turporuuvin,paineet on nyt nostettu painekelloa kiristämällä 1.0bar,laskee edelleen kakkosella korkeilla kierroksilla sinne 0.7bar paikkeille mutta tuntuisi siltä että isommilla vaihteilla paineita riittää enemmän kuin ennen vaikkakin paineet ei nouse yhtä nopeasti kuin ennen.
Kompura pesä näytti olevan .42 ,ei kai se nyt vaan perhana ole vakiota pienempi :?:

Croma T.i.e oletkos taas käynyt penkittämässä...170kw :shock:
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

Jees :twisted: tottakai se pitää nokkien vaihon jälkeen... mutta nyt tosiaan paineet pysyy säädetyssä (0,8bar) koko alueella... :D ja imunokka on vasta vaihettu. täytyy kevväämmällä kattoo tota pakonokkaa.. taitaa mennä liikaa kierroskoneeks. :roll:
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ei nyt tullut selväksi että millä tavalla painekelloa kiristettiin, mutta pelkkää hukkaportin välitankoa jos menee säätämään niin kannattaa muistaa tarkistaa ettei kalvo jää jännityksiin - se tykkää todella kyttyrää tuon kaltaisista olosuhteista ja hajoaa. Eli välitanko on tarkoitettu vain hienosäätöön ja jos haluaa isomman muutoksen niin bleederi tai erilainen jousi painekellon sisään.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
cromaman
Viestit: 31
Liittynyt: 21.03.2003 01:13

Viesti Kirjoittaja cromaman »

Kiitos vvieri tiedosta,tuota välitankoahan minä kiristin ihan jengan loppuun asti ja näin sain ne paineet ylös.aika jännitykselle se kyllä joutui :oops:
Täytyykin tässä mennä irroittaan se säätökello,vähän on ahtaassa paikassa se kiinnitys sokka :(
Vastaa Viestiin