croman ahdin

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
cromaman
Viestit: 31
Liittynyt: 21.03.2003 01:13

croman ahdin

Viesti Kirjoittaja cromaman »

Hieno foorumi,pommitankin nyt heti kysymyksillä :D

-88 turbo cromassa on nyt n.1bar ahdot,bensanpaineet nostettu ja vapaavirtaus filtteri.
Tuntuu vaan ettei toi vakio ahdin jaksa tuottaa paineita,kunnon kiihdytyksissä n.0.7bar parilla ekalla vaihteella ja sinne ne tippuvat korkeammilla kierroksilla isommillakin vaihteilla.
eli tietääkö joku onkos tää ihan normaalia tällä vakiolla "pikku" ahtimella.
pakoputken voisi tietty vaihtaa isompaan mutta olisi mukava kuulla kokemuksista että vaikuttaako paljonkin ?
Luin noita aikaisempia keskusteluja ja joku asiansa tuntava suunnitteli n.250hv tehoja ihan vakio ahtimella,juuri siitä heräsi nämä epäilykset omasta turbottimesta :?
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

Niin ne tippuvat "isommallakin" ahtimella samalla tavalla... itsekkin kyllä miettinyt että miksi? itse ajattelin hengettömyyttä yrittää paikata kireämmillä nokilla jotka on jo hyllyssä oottamassa asennusta... :twisted: toinen mahdollisuus tuollaiseen paineen laskemiseen on bleederin käyttö ahtopaineen nostoon, pyrkii isoilla ilman virtauksilla nostamaan painetta hukkaportin kalvolle? viisaammat kertokoot lisää :wink:
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Tuntematta nyt mitenkään tarkemmin Croman ahtopaineen ohjausta en voi olla kummeksumatta ilmiötä - en ole törmännyt tuollaiseen ilmiöön ainakaan omissa kokeiluissani. Saattaa olla että pakopuolelta loppuu sitten hönkä kesken... :roll:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Mä olen tuosta Croman/Theman ahtimen ohjauksesta kuullut ennenkin hankaluuksia, ei sen todellakaan pitäisi noin käyttäytytä, isoilla kierroksilla nyt paineet tippuu mutta tuo käyttäytyminen on kyllä outoa. Ahtimena tuo ei ole kuitenkaan pienin mahdollinen, ainakin karttojen mukaan tuon pitäisi riittää kohtuudella pitemmällekkin kuin vakiotehot/paineet (T3:nen 50:llä kompressorisiivellä). Eniten tuossa hämmästyttää se että miksi myös Croma T.i.e:llä on tuolla "isommalla" ahtimella ongelmia, eikös se ollu T3/4? Millainen hukkaportin kello sulla T.i.e on? Tietysti jos pakoputki on ahdas niin se vaikuttaa kanssa, onko cromaman ahdin missä kunnossa?
Oma Croma oli vakio paineilla, nyt kun se tekniikka kammetaan Lanzaan niin ahtoja on tarkoitus nostaa, katsotaan kun se joskus saadaan tuosta nippuun.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

jees T3/4:hän tuo. vaan silti tippuu paineet. eikä pakoputken pitäisi ahistaa, kun se on 2,5" tötteröö ja vain yhellä vaimentajalla( siitäkin näkee läpi.. :D ) ja ilman katalysaattoria teki saman.. eli sekään ei aiheuta ahdistusta. itse ajattelin nokista loppuvan kapasiteetti pyörittämään hyrrää, tai sitten virtaus bleederistä kasvaa kierroksilla niin suureks että paine ei alenekkaan tarpeeks? voi olla hakuammuntaa.
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Samat nokat on Gralessakin ja eikös siellä ole kilon paineet... Itse kyllä epäilisin tuota hukkaportin ohjaussysteemiä tai jotain painevuotoja. Millainen turbiinipuoli siinä sun ahtimessa on?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Napalaikka
Viestit: 201
Liittynyt: 24.01.2003 20:57
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Napalaikka »

Mites kun noissa suparuissa, saapeissa ja tojottimissa on sellainen varmistus sydeemi että jos paine nousee vahingossa(tai nostetaan tahallaan) yli normaalin, niin tietokone ohjaa sytytyksen tahallaan myöhäselle jotta se saa ahtopaineen putoamaan. Tämä on tosi paskamainen systeeemi koska myöhästetty sytytys saa pakokaasun lämpötilan liian kuumaksi ja se tuhoaa ahtimen. Ainakin saabeissa on myös nakutuksen esto toteutettu tällä myöhästyksellä.
Voin toki olla väärässäkin...
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

mutta siitä gralesta lähtee 185hv? kun cromasta taas tulee kilon paineilla n.200. vähän ylikin. jotain eroa on siis oltava. :?: painevuotoja ei kyllä ole... turbiini on T04:sta, muuta tietoo ei siitä ole. :wink:
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Napalaikka
Viestit: 201
Liittynyt: 24.01.2003 20:57
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Napalaikka »

vielä tuli mieleen että aika usein kun olen paineita nostellut on hukkaportin läppä ruvennut isommilla kierroksilla vuotamaan. se johtuu siitä kun hukka portin kello on lähellä avautumis painetta niin läppää kiinni pitävä jousivoima vähenee ja läppä rupeaa vuotamaan, pidemmän päälle tämä vuoto tekee saman kun vuotava pakovena eli syö reijän suuremmaksi. Otin oman ratkaisu mallini sierra cosworthista, eli laitoin paineilma solenoidin kellolle vievään putkeen ja anturi imusarjaan. Aina kun paine nousi avautumis tasolle niin solenoidi aukesi ja paine pääsi kelloon avaten hukkaportin. Usein säädin kellon avauksen alemmalle paineelle kuin solenoidin niin saa hukkaportin toiminnan tarkemmaksi.
Voin toki olla väärässäkin...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Eikös saappaan APC-boksi osaa kyllä rajoittaa ahtopainetta (ainakin siihen kytketään ahtopainesolenoidi) eli se ei olisi tuollainen idioottimainen pakopuolentuhoamisjärjestelmä? Muissa mainituissa voi ollakin.

Tuo painetta mittaava solenoidikytkentä on kyllä fiksu, tuo hukkaportin osittainen aukeaminen jo ennen asetuspainetta tosiaan rosvoaa suuren osan paineennoususta etenkin jos on iso kisamallinen hukkaportti. Tuo tuli itsekin huomattua (36mm venttiili hukkaportissa)

Croma t.i.e, oletko varma että turbiini olisi nelkusta?? T3/T4 hybrideissähän on yleensä nimenomaan kompura nelosesta ja pakopuoli/runko kolmosesta. :shock:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Cromassa nakutuksen esto on hoidettu myöhästtymällä sytkää (kuten oikesataan aina), ylipainetta varten on katkaisija joka katkaisee sytkän. Tuo kellon jousivoiman heikkous voisi olla aika todennäköinen syy, sitä vuotavaa muovista "dumppiahan" sulla T.i.e siellä ei ollut.

Graleissahan on eri ruisku ja ahdin (komp.siipi 55 tai 60:nen, en muista kumpi, turbiinikin tais olla isompi), ne h*lvetinaikaiset tasapainoakselit ja kai siellä muutakin eroa löytyy, perusosiltaan pitkälle kuitenkin sama mylly. Mielestäni ainoa parempi osa mitä tuosta Mutta pitää muistaa että tuossa puhutaan vakiokoneen ilmoitetuista hepoista, jarrutetut sitten erikseen. Evoengineerin lastulla ja ~1,2barin paineilla Gralet ole tiettävästi antaneet jotain ~230hp:tä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Napalaikka
Viestit: 201
Liittynyt: 24.01.2003 20:57
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Napalaikka »

Tsääbeissä on tullut ahtopaineen lasku vasta näihin uudempiin, olen itse tuhonnut yhden 900(16v) koneen kaksi 99 konetta ja kuulemani mukaan jopa vanhemmissa 9000 turbo malleissa olisi vielä tuo ennakon vähennys.
Voin toki olla väärässäkin...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kävin kysäisemässä asiaa saappimiehiltä ja ainakin 90-luvun alun turbomalleissa nakutuksen tunnistus sijaitsee erillisessä laatikossa eikä sieltä edes mene ohjausta muualle kuin ahtopaineen ohjaussolenoidille joten ei se osaa sytkää myöhästää. Uudemmissa saappaissa säädetään ensin ennakkoa, ja jos järkevällä alueella säätö ei auta, vähennetään ahtopainetta.

Mutta jos olet tarkemmin noihin käytännössä tutustunut niin en ala väittämään vastaan, kun omat tietoni perustuvat kysymällä hankittuun.. :oops:

Tuskin Croman/Theman boksissakaan nakutuksen esiintyessä sytkää käännetään miten myöhäiselle vain... en tiedä mitä boksi tekee sitten jos kone aina vain nakuttaa ja ollaan jo sallitussa maksimissa myöhästysaluetta. Fiksua olisi ehkä tuossa tilanteessa ainakin sytyttää joku 'check engine' -valo ellei jopa hillitä moottorin menohaluja nykimällä pois joka kolmannen kipinän. :shock: tosin sekin nostaa pakopuolen lämpötilaa, mutta ainakin kuski herää. Edellä mainittu siis jos ahtopainetta ei pystytä rajoittamaan.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Croma T.i.e
Viestit: 319
Liittynyt: 21.01.2003 17:21
Paikkakunta: Keuruu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Croma T.i.e »

jep sorry... tosiaan just noin kun 'vvieri' sanoit. ajatusvirhe.
Fiat 500, Integrale 16v, Alfoja + Maserati
Vode131
GFF
Viestit: 1930
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Nyt kuulosti suurehkolta tuo integralen kompuran koko (55-60). Semmoisellahan liikutaan jo pitkästikin yli 400 hepassa. Itse muistelen kuulleeni 48/48 siivistä lanciassa. Vannomaan en mene. Yhden tutun cossussa 57komp. 65turbiini ja 1,2 ahtoja niin 375hp....
Vastaa Viestiin