Kupari kannentiivisteet

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
J.Hiipakka
Viestit: 7
Liittynyt: 27.02.2003 19:10
Paikkakunta: Jurva

Kupari kannentiivisteet

Viesti Kirjoittaja J.Hiipakka »

Onkos kellään kokemuksia tai muuten tosi tietoa kuparilevystä tehdyistä kannen tiivisteistä. Esim. Minkä vahvuisia on kiihdytys ja muuten kisakoneissa käytetty, kuka tekee tiivisteitä tai vois kysyä tarkempaa tietoa ja millä ahtopaineilla on kupari "pahvit" kestäneet. Olis tarkoitus tehdä Lancian turbokoneeseen kupari tiiviste. Kaikki "jippotieto" on tervetullutta. Kiitti jo etukäteen.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mulla on ollut 127:ssa käytössä viime kesän 1.2mm kuparilevystä itse valmistamani tiiviste (128:n 1116cc moottori). Kannenpulttien vakioasetuksella pyrki vuotamaan hieman vesitiloihin ainakin pääteltynä kaasukuplista jäähdytysveden seassa, vedin hieman tiukemmalle ja ongelmat loppuivat. Tämä oli siis mahdollista koska vanhassa 128:n koneessa ei ole venyviä pultteja.

Tiiviste hehkutettiin ennen asennusta. Asensin paikalleen käyttämällä normaalia Loctiten kuparipohjaista tiivisteliimaa. Jotkut suihkuttelevat kuparilevyn tavallisella vannehopealla ennen asennusta. 8)

Kuparilevyä ei kannattane käyttää jos kannesta on poistettu tavaraa, ohentunut kansi antaa ensiksi periksi...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

Minulla on valmiita kupari tiivisteitä TC koneeseen, muutamia käyttämättömiäkin. Itse en saanut toimimaan, mutta vuoto johtui tod.näk. ISON imuventtiilin aiheuttamasta materiaalin ohenemisesta seetin vierestä. Vuoti kaikista imunpuolelle.

Tiivisteliimaksi ei mitään silikoonitiivisteitä, ei tule toimimaan. Ainakin Parts Corner myy VHT Copper gasket cement nimistä spraytä. Erinomaista myös vanhoja massatiivisteitä asennettaessa. Maksoi n. 10E purkki ja olen asentanut neljä-viisi kertaa ja vielä on ainakin 1/3 jäljellä, jos ei jopa 1/2.
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Saako tuota VHT:tä jostain nykyään? Kyselin joka puolelta enkä löytänyt, ja turhautuneena menin survomaan nuo edellämainitut liimat tuonne sisälle.

Tosin ihan hyvin se toimi. Uskaltaako sitten kokeilla tuota vannehopeaa tökötin sijasta.. :lol:

Part cornerin yhteystiedot on sivulla
http://www.part-corner.fi/

Koitin kysäistä tuolta sähköpostin kautta, josko tuota viimein saisi. Ilmoitan kuinka kävi.

Hiipakka, kun kerran naapurikunnasta olet niin kandeiskohan laittaa kimppatilaus, jos myyvät postitse... 8)
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
131rally
Viestit: 813
Liittynyt: 10.01.2003 13:45
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 131rally »

Kyllä ne lähettivät ainakin minulle.

Jos maalilla tuota yrittää korvata, suosittelen edes kuumankestää 600 C maalia... Voi muuten toimiakkin, idea ainakin on ihan toinen kuin silikonissa, maalihan kuivuu kivenkovaksi.

Sitä VHT:tä ei sitten kannata sumuttaa hirveitä määriä, ei se sinne jää kuitenkaan kuin .10mm kerrokseksi enintään.

Muistui mieleen että Silvennoinen joskus sanoi ettei kuparikannentiiviste oikein toimi alumiinikannen kanssa. Parempi kuulemma rautakannen kanssa.

Tosin ameriikan poika kyllä myy näitä kaikkiin, jossakin täällä oli myös hyvät ohjeet asennukseen ja huomioitaviin seikkoihin. http://www.headgasket.com/
Marko

http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
Vastaa Viestiin