Fiat Punto 188 /2007 ohjaustehostimen asentoanturi

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
olli_ol
Viestit: 20
Liittynyt: 29.03.2020 11:26
Paikkakunta: Lahti

Fiat Punto 188 /2007 ohjaustehostimen asentoanturi

Viesti Kirjoittaja olli_ol »

Vika ilmeni niin että kännettäessä rattia puolelta toiselle tuntui tärinää etenkin kylmänä ja toisinaan saattoi heittää tehostimen kokonaan pois päältä (syttyi myös ratin merkkivalo) . Purkuosasta otin sitten tuon tunnistimen ja n 2 tunnin puuhailun jälkeen syylliseen pääsi viimein käsiksi . Asennus ohje jonka löysin , akun + liitin ensin irti, ratti / renkaat suoraan asentoon ja sitten virta-avain pois jotta ratin asento ei pääse muuttumaan , asentoanturin kohdistus : ylin ja alin kiekko samassa linjassa ja suuntaus kohti kannessa olevaa nuolikolmiota (kannessa on pieni reikä joka tarkoitettu ylä ja alakiekon paikallaan pysymiseen, itse käytin tuohon pientä teräslangan pätkää) . Tähän asti kaikki meni hyvin mutta sitten tulikin ongelma eli ohjausakselin hahlo onkin ½ kierrosta pielessä tuohon tunnistimeen nähden ??? ja noinhan sitä ei ole mahdollista laittaa . Ohjausakselin lattianpuoleinen pää menee paikoilleen vain yhdessä asennossa joten siitäkään asiaa ei pysty korjaamaan , samoin tuo yläpää joka liitetty tuohon tehostinosaan (silläkin vain yksi asento) . Mitään ratkaisua tuohon en keksinyt miten tuo on alunperin asennettu joten oli aika ottaa rälläkkä esille ja tehdä toinen ura tuohon alumiinimötikän akselin päätyyn kiinnityspultille vastapuolelle. Nyt sitten pystyi tuon ½ kierrosta korjaamaan ja tuntuu toimivan noinkin . Mitenköhän tuo alunperin laitettu oikealla tavalla ??? . Kokeilin sitäkin vaihtoehtoa että laitoin tuon tunnistimen niin kuin sen saa menemään mutta sitten alkoikin tapahtua kummia, kun painoi citynappia auto käänsi itse renkaat vasempaan ääriasentoon , ajaminen myös hieman haasteellista kun kampesi jatkuvasti vasemmalle (city toiminto pois päältä)
Liitteet
IMG_20200329_122901.jpg
IMG_20200329_122901.jpg (185.18 KiB) Katsottu 3215 kertaa
Fiat - aina jonon karjessä.
Jarkko
GFF
Viestit: 520
Liittynyt: 20.12.2002 13:07
Paikkakunta: Raisio

Re: Fiat Punto 188 /2007 ohjaustehostimen asentoanturi

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Tuossa Eran ohje 188 Puntoon:
https://www.eraspares.com/wp-content/up ... 170808.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuon mukaan olen muutamaan tehnyt ja homma on onnistunut. Tehostin on kyllä ollut aina pöydälle ja paikalle mennyt uusi anturi + kalibroitu testerillä aina ennen käyttöä.
Avatar
olli_ol
Viestit: 20
Liittynyt: 29.03.2020 11:26
Paikkakunta: Lahti

Re: Fiat Punto 188 /2007 ohjaustehostimen asentoanturi

Viesti Kirjoittaja olli_ol »

Tuosta videosta se viimein selvisi, eli tuo pitää lopuksi vielä kääntää oikeaan asentoon se ½ kierrosta. (videon kohta n 11:12 minuuttia)

https://www.youtube.com/watch?v=xCMotnIFzVI" onclick="window.open(this.href);return false;
Fiat - aina jonon karjessä.
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: Fiat Punto 188 /2007 ohjaustehostimen asentoanturi

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Hyvää tietoa, kiitos! Itselläkin pari puntoa oireilee jo ja varmaan kohta pitää puuttua. Mistä osat ja minkälaista testeriä pitää käyttää?
- kaikki menee, omat ja lainatut -
Avatar
olli_ol
Viestit: 20
Liittynyt: 29.03.2020 11:26
Paikkakunta: Lahti

Re: Fiat Punto 188 /2007 ohjaustehostimen asentoanturi

Viesti Kirjoittaja olli_ol »

Pelkkää asentoanturia tuntuu olevan vaikea saada suomesta käytettynä ja esim autopurkaamot myy tuon osan kokonaisuutena yleensä , eli mukana kääntömoottori, ohjainyksikkö jne. Hinta sitten oma lukunsa mutta em 150€ vielä siedettävä jonka tuosta maksoin ( purkaamo-osa on aina arvoitus ja hyvä jos sattuisi saamaan purkuauton rekisteritunnuksen, trafista voi auto vielä löytyä sekä sen n ajokilometrit josta edes jotain voi päätellä . ) Uuden osan osto sitten oma lukunsa em ebay, nettivaraosa jne tarvikeliikkeet. Itse asennuksessa syytä huomioida että myös poisottovaiheessa asentoanturi on käännettävä alkuasentoonsa sekä oltava tarkkana että varmasti oikeat vaihto osat ! em nuo moottorit päällepäin saman-näköisiä mutta eroa on . Testeristä en sen paremmin tiedä ja tuo "halpis creader 319 "mittari jota käytin ei näyttänyt mitään vikakoodia asian osalta ( joku ilmastointiin littyvä AC/DC koodi tosin oli mutta siihen perehdyttävä toiste). Tuohon lienee jokin oma laite jolla nuo kalibroinnit jne saa tehtyä.
Liitteet
IMG_20200401_143529.jpg
IMG_20200401_143529.jpg (172.65 KiB) Katsottu 3008 kertaa
675e3c14c3b106ab-large.jpg
675e3c14c3b106ab-large.jpg (104.29 KiB) Katsottu 3008 kertaa
Fiat - aina jonon karjessä.
Vastaa Viestiin