Moro,
vähän vääränmerkkisestä autosta kyse, mutta lienee jollekulle tuttu moottori tuo 2.0hdi/jtd?
Kyseessä siis 2005 Jumper, jossa apulaitehihnasta lähti suikale ja meni jakohihnan väliin. Seurauksena ensin todella epätasainen käynti, ja sammuttamisen jälkeen ei enää lähtenyt käyntiin. (Tämän jälkeen löysin jakohihnan välistä hihnan kappaleita)
Otin jakohihnan irti ja koitin saada lukitustappeja kohdalleen vauhtipyörältä ja nokasta. En ole kuitenkaan onnistunut saamaan molempia kohdalleen samaan aikaan. Kysymys kuuluu, voiko tuo olla konstikas saada kohdalleen? Vai täytyykö vain todeta, että keinuvivut jne ovat morjens.
Tuli ehkä vähän hätäisesti pyöriteltyä noita ja nyt mietinkin, että voisiko se oikea asento löytyä molempia sopivasti kääntelemällä.
2.0 hdi/jtd Jakohihna hyppäsi
Re: 2.0 hdi/jtd Jakohihna hyppäsi
Kiristin auki ja kohta kerrallaan lukituksiinsa. Siinähän se. Toki ensin kannattaa merkata missä mennään että näkee paljonko jako hyppäsi kun kääntää ajoituksia kohdalleen.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: 2.0 hdi/jtd Jakohihna hyppäsi
Paat lukitustapit reikiinsä ja remmi paikalleen. JOs viittii käyttää venttiilikopan pois niin näkee jos keinuja menny poikki, samalla voi tsekata kun merkit kohdallaan niin ykkös tai 4 pytyn venttiilit painuneena yhtä paljon ts. nokat kaninkorvilla, jos nokat sojottaa epämääräiseen suuntaan niin nokan rattaasta kiila poikki ja pyörähtännä. jos ei viitti niin pyöritä konetta ka päästä että pyörii ok ja käyntiin...
-
- Viestit: 173
- Liittynyt: 04.01.2007 00:20
Re: 2.0 hdi/jtd Jakohihna hyppäsi
Onglema siis on se, että vaikuttaa siltä etten saa kampiakselia ja nokkapyörää yhtäaikaa kohdalleen. Jos laitan kampiakselin kohdalleen niin nokka-akseli jumii ennen merkkiä. Olen yrittänyt pyöritellä niitä eri suunnista ja erikohdista, mutta ei vain onnistu.
Todennäköisesti siellä on siis jotain rikki, ja venttiilit vastaa mäntiin. Ajattelin vain, että olisiko mahdollista että kampiakseli ja nokka-akseli olisi nyt jotenkin väärissä "väleissä"toisiinsa nähden. Ja että jotenkin sopivasti molempia pyöräyttämällä oikea kohta voisi ehkä löytyä.
Todennäköisesti siellä on siis jotain rikki, ja venttiilit vastaa mäntiin. Ajattelin vain, että olisiko mahdollista että kampiakseli ja nokka-akseli olisi nyt jotenkin väärissä "väleissä"toisiinsa nähden. Ja että jotenkin sopivasti molempia pyöräyttämällä oikea kohta voisi ehkä löytyä.
Re: 2.0 hdi/jtd Jakohihna hyppäsi
Nokka pitää laittaa ensin kampiakseli varttikierroksen vaille asemissa ja sitten vasta pyöräyttää kampiakselilta viimeinen neljänneskierros.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
-
- Viestit: 173
- Liittynyt: 04.01.2007 00:20
Re: 2.0 hdi/jtd Jakohihna hyppäsi
Eipä sitä oikeaa kohtaa löytynyt niin päätin purkaa venakopan auki. Vaurio löyty kuitenkin nokkapyörästä, kiila poikki.
Keinuvipuja yritin kuikuilla, mutta ovat niin syvällä piilossa nokka-akselin alla, että ihan täyttä varmuutta en saanut. Ehjiltä näyttivät päällisin puolin.
Keinuvipuja yritin kuikuilla, mutta ovat niin syvällä piilossa nokka-akselin alla, että ihan täyttä varmuutta en saanut. Ehjiltä näyttivät päällisin puolin.