Tasauspyörästön lukoista...

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
stella
Viestit: 2029
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Tasauspyörästön lukoista...

Viesti Kirjoittaja stella »

Kun on takavetoiseen autoon saatavissa ainakin kahdenlaista lukkoa (Kemppilukkoa ei nyt lasketa)...Eli Levylukko ja Ruuvilukko....Niin kumpi on normikäytössä, eli katukäytössä parempi?.....Minulla itsellä on sellainen käsitys, että tuo Ruuvilukko ei välttämättä katukäytössä ole hyvä (On Liian tiukka/puree kiinni helposti).
Auto, johon olen lukkoa aikeissa hommata, on Lada 1700i Farmari, ja auto on ainoastaan talvikäytössä.....eli ei ole tarkoitus mitään kuminpolttoja/ mustia viiruja vedellä tuonne kylille :lol: ....Lukkoja on saatavilla Mansemotorssin kautta, mutta tosiaan, kun siellä on saatavilla noita kahta eri versiota, niin se nyt aiheuttaa tämän kysymyksen :roll:
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Tasauspyörästön lukoista...

Viesti Kirjoittaja väisänen »

https://www.race.fi/fi/news/entry/293/l ... ential-101" onclick="window.open(this.href);return false;

Aika ok juttua selkokielellä eli suomella.

Se mansemotorssin myymä torseeni on kyllä edullinen.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tasauspyörästön lukoista...

Viesti Kirjoittaja wellu »

Itellä ei ole koskaan ollut kuin ns. "heittolukko" takavetoisessa (G80, eli liikkeellelähtölukko), mutta mitä olen kavereiden räpellyksiä seurannut/ollut räpeltämässä:
Levylukko:
+ Yleensä näillä ajavat toteavat, ettei mikään muu lukkotyyppi toimi yhtä ennalta arvattavasti (lukon toiminta on ajopinnasta riippumatta samanlainen)
+ Riippuen lukon tyypistä, kiristysvoima ja herkkyys voi olla säädettävissä
+ Maailmalla paljon levylukkojen toimittajia ja varaosia
- Kaipaa oman öljynsä
- Vaatii huoltoa ajoittain (riippuu ajomääristä ja tyylistä)

Tuota Race.fi:n "äänekästä käytöstä" en kyllä ole yhdessäkään autossa päässyt todistamaan... Liekkö sitten ihan race-lukkojen ongelma (ei kyllä F-escorttikaan mölynnyt perästään).

Torsen:
+ Ne, ketkä ovat torsenin uskaltaneet asentamaan, ovat ihastuneet siihen välittömästi
+ Huoltovapaa, normaali peräöljy
+ Normaaliajossa kuulemma looginen käytös ja toimii lukon tavoin pieniä poikkeuksia lukuunottamatta
+ Rata-ajossa monet sanoneet, että kääntyminen tehostunut
+ Itsesäätyvä voimanjako = käytös looginen (omalla tavallaan)
- Kuumentaa peräöljyjä (lisääntynyt vaihdon tarve)
- Muutaman valittama epälooginen käytös (toisen renkaan tullessa esim. jäälle, menee momentin siirto niin pieneksi, että perä käyttäytyy melkein kuin avoin)
- Suuressa kitkaero-tilanteessa (vesijää vs. lumi esim) ei voimaa välttämättä välity toiselle renkaalle "riittävästi"

Molemmistahan on aina omat peloitteensa. Levylukko "ei toimi" kuin muutaman tuhat kilometriä, jonka jälkeen levyt ovat kuluneet eikä lukko toimi ja Torsen on avoin jos on kiillottunut risteys. <--- Kukaan kenellä tiedän jommankumman lukkotyypin olevan, ei ole huomannut tuommoista käytöstä kummassakaan lukossa. Parhaimmalla levylukolla on kaveripiirissä työnnetty menemään reilu 80tkm käyttöauton taka-akselissa ja parhaalla Torsenilla 60tkm (torsen asennettiin käytettynä, 10tkm rata-ajoa rääkättynä).
Minkä huollan, sen korjaan...
stella
Viestit: 2029
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Tasauspyörästön lukoista...

Viesti Kirjoittaja stella »

Ok...Kiitoksia näistä tiedoista 8-) .....Lisääkin Infoa voitte laittaa, jos jotain on.

Ilmeisesti aika yleinen lukkotyyppi vakioautoissa on tuo Levylukko....Eli siis tarkoitan tehtaan asentamia lukkoja....Esim: Toyota Hiace.....Opel Manta Gsi....Ford Transit....Ym. missä nyt vakionaan lukko on.

Onkos Fiat Mirafiorin lukko myös levylukko?
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
hkn
GFF
Viestit: 350
Liittynyt: 29.03.2008 20:41
Paikkakunta: Vilppula

Re: Tasauspyörästön lukoista...

Viesti Kirjoittaja hkn »

Eikös fiat 124 sportin lukko sovi ladan perään......
stella
Viestit: 2029
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Tasauspyörästön lukoista...

Viesti Kirjoittaja stella »

hkn kirjoitti:Eikös fiat 124 sportin lukko sovi ladan perään......
Kyllä tuokin varmaan Ladan perään käy, ja menee suht pienellä sovituksella, mutta.....Ladaan saa Todella helpolla Uusiakin Lukkoja/Kokonaisia Lukkoperiäkin ManseMotorssista....Eli ei ehkä kannata alkaa etsimään Fiatin lukkoa, ja sitten sitä sovittamaan Ladan murikkaan :roll:
Minun alkuperäinen Kysymykseni koski siis Levylukkoa...Ja.....ruuvilukkoa.....eli kumpi olisi normikäytössä tieliikenteessä parempi vaihtoehto ;)
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Tasauspyörästön lukoista...

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kyllä torsen on katukäyttöön parempi, näin sanotaan. Ei ole omaa kokemusta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Tasauspyörästön lukoista...

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Itse ottaisin ruuvin sijaan taas levylukon.
Levylukossa on vaan se että sitä saa valittua erilaisilla rampeilla niin sitä ei tiedä kuin kokemuksella että millainen sen lukon (rampin) puristusvoiman pitää olla erilaisilla kitkalevyrakenteilla. Siinämielessä ruuvi olisi ns varmempi valinta.
Toki voi luottaa valmistajan suosituksiin ko automallilla mutta metsään voi mennä ja sitten harmittaa.
Apropoo, en löytänyt mansen valikoimasta levylukkoa.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
pminetti
GFF
Viestit: 1249
Liittynyt: 31.10.2004 19:36
Paikkakunta: vilppula

Re: Tasauspyörästön lukoista...

Viesti Kirjoittaja pminetti »

131 lukko on levylukko.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Tasauspyörästön lukoista...

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

131 kiristetyllä lukkoperällä ajelin joskus enkä tykännyt arkiajossa, kun kaikki herkkyys meni ja sitten kun sutas, niin lähti samantien perä alta kun molemmat pyörät suti yhtä paljon. Jossain lumirännissä se olisi varmaan hyvä, mutta arkiajossa se lähinnä jelppasi talvella mutta ei tehnyt ajosta yhtään mukavampaa tai rennompaa.

Nyt sama lukko on rata-autossa ja asfaltilla en taas huomannut siitä mitään iloa. Ihan samalla lailla sutii kuin avoinkin, kun vähän rengas kevenee.

Mielellään kokeilisin torsenia jos sellaisen saisi 131:seen. Tosin asfalttiradalla siitäkään tuskin on iloa jos pitoero on noin suuri.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tasauspyörästön lukoista...

Viesti Kirjoittaja wellu »

pminetti kirjoitti:131 lukko on levylukko.
Moniko prosenttinen on supermirafiorin vakiolukko? Jostain kuulin joskus, että 40%.

Eräs tuttava joka 80/90 lukujen taitteessa joi 1.6 TC supermirafiorilla parisataa tuhatta kilometriä tykkäsi kovasti juuri loogisen ja lineaarisen käytöksen vuoksi (toimi siis aina samanlailla)
Sämpy kirjoitti:131 kiristetyllä lukkoperällä ajelin joskus...
...Nyt sama lukko on rata-autossa ja asfaltilla en taas huomannut siitä mitään iloa. Ihan samalla lailla sutii kuin avoinkin, kun vähän rengas kevenee..
Taitaa lukko olla jo entinen/kulunut, jos kerran yhdellä suttaa.

Kireä lukkohan tekee autosta semmoisen "vasaran" ajaa, että on vähänkuin kokoajan ajettava "kahva edellä". Joku palalukko (räikkä) esimerkiksi on ihan hirveä keksintö, kun akseli on käytännössä spooli, kunnes räikkä paukahtaen luistaa yhden hampaan yli. Tommosta takavetosta talvella ajaessa kaikki tiukemmat mutkat menevät vetävistä vähintään toinen luistaen. Samanlainen on juuri spooli/kemppi.

Ja sano kuka hyvänsä mitä hyvänsä, niin kyllä 100% kiinteä taka-akseli on ihan järkyttävä viritelmä tuonne siviililiikenteen sekaan. On se penkan levittely aikansa hauskaa, mutta jossain vaiheessa alkaa tympäsemään, kun pitää kokoajan olla kuskin paikalla "hereillä", kun pienikin kaasun hölläys/lisäys kesken mutkan saattaa saada auton yliohjaamaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Tasauspyörästön lukoista...

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Mulla on omassa 131:ssä Hiacen kitkalukkoperä, ja kyllä käytös on muuttunut nimenomaan ennustettavampaan suuntaan liukkaalla. Ilman lukkoa ei oikein osannut koskaan sanoa, lähteekö se heittoon vai ruovittaako vain sisäkaarteen puoleisella pyörällä. Iso miinus arkiajoon on toki tolkuttoman lyhyt välitys, mutta pelkästä lukostahan tässä keskustelussa olikin vain kyse.
Ei tuo kunnolla asfaltilla kuitenkaan pidä...
127:ssa oli taasen Samaran torseni joka toimi loistavasti mutta ei voine suoraan verrata kun auto toki oli etuvetoinen.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Tasauspyörästön lukoista...

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kitkalukko on tuossa pikkarissakin. Liekö vain kevytperäisyyden ansiota, vaiko myös lukonkin, mutta jäisellä tiellä todella hermostunut ajettava takavedolla, tuntuu ettei mene metriäkään suoraan. Vastaavasti maastossa ei kyllä pidä mitenkään, jos kiinni jää. Torsenin sentään saisi tuossa tilanteessa herätettyä viimeistään käsijarrulla. Pitäisi varmaan kokeilla kiristää, onhan tuolla yli 260tkm takana muutenkin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
stella
Viestit: 2029
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Tasauspyörästön lukoista...

Viesti Kirjoittaja stella »

Joo....Siis nyt viel lisätarkennusta tähän minun Lukkoperä"Hysteriaan"....Eli.....Minulla on tuo 2104 1700i Farmari Lada pelkästään Talviautona, ja siinä on nyt siis vakioperä kiinni.....Ja kun minä tykkään leikkiä talvella takavetoisella autolla, niin tämä lukko olis sen takia passeli ratkaisu, kun .......Vakioperällä tulee tilanteita, että vaan toinen pyörä suttaa, ja auto ei lähde kääntämään takapäätä, kun kaasua polkaisee reilummin :P

Eli...Levylukko vois ehkä olla riittävä tähän minun "harrastukseeni"....Mutta siltikin voin kuunnella kommentteja vieläkin lisää näistä lukkojutuista 8-)

PS:Ladassa on ehkä aika hyvä tuo painonjakauma tuolla takapäässä, koska .....aika hyvin tuo kuitenkin suttaa molemmilla pyörillä talvikelissä......Mutta......Ei joka tilanteessa kuitenkaan :roll:
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
jaketech
Viestit: 254
Liittynyt: 27.11.2009 02:16
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Tasauspyörästön lukoista...

Viesti Kirjoittaja jaketech »

kitkalukosta on kokemusta etu ja takavetosella. takavetonen huonoila talvirenkailla ei hyvä, jäin keskelle pihaa kiinni. mutta etuvetonen menee kitkalukolla kesärenkailakin talvella, oon kokeilut. en muista paljoko oli corolassa volvon perässä esijännitys mutta olikoha 20kg. golfissa on nyt kaz kitkalukko 28kg esijännitys.
Vastaa Viestiin