Stilo 1.2 vm-03 Jakopää
Stilo 1.2 vm-03 Jakopää
Moikka.
Tällänen kiva pikku stilo nykyään alla.toimii ihan kivasti ja kuljettaa a.sta b.hen:)
Mut nyt tolla jakopäällä menty viimestä vaihdosta 85tkm.vesipumppu ja rullat ollu viimeks vaihdossa kait?ei mitää virallista merkintää vaan joku tehnyt itse niinku piitääki Fiatit itse hoitaa kun ei niille saa arvostusta korjaamoilla ainkaan yleensä.
kysyin omaani jakopään vaihto tarjousta.430EUROO!!!se siitä sitte. auton ostohinta oli kyllä 1/4 tosta summasta.
kysymys: ajanko loppuun jakopään vai onko tuo hankala operaatio ite hoitaa.8v puntoon oon kyllä vaihtanu(helppo juttu)mut toi on varmaan samaa konetta kuin 1.2 16v puntoki?
käsikirja on Haynes Puntolle...onko stilon moottorissa jotain eroa vai onkohan identtisiä siis 16V.t?
tarvii jotain ajotustappeja yms.?
kiitos vastauksista etukäteen.
Tällänen kiva pikku stilo nykyään alla.toimii ihan kivasti ja kuljettaa a.sta b.hen:)
Mut nyt tolla jakopäällä menty viimestä vaihdosta 85tkm.vesipumppu ja rullat ollu viimeks vaihdossa kait?ei mitää virallista merkintää vaan joku tehnyt itse niinku piitääki Fiatit itse hoitaa kun ei niille saa arvostusta korjaamoilla ainkaan yleensä.
kysyin omaani jakopään vaihto tarjousta.430EUROO!!!se siitä sitte. auton ostohinta oli kyllä 1/4 tosta summasta.
kysymys: ajanko loppuun jakopään vai onko tuo hankala operaatio ite hoitaa.8v puntoon oon kyllä vaihtanu(helppo juttu)mut toi on varmaan samaa konetta kuin 1.2 16v puntoki?
käsikirja on Haynes Puntolle...onko stilon moottorissa jotain eroa vai onkohan identtisiä siis 16V.t?
tarvii jotain ajotustappeja yms.?
kiitos vastauksista etukäteen.
Fiat Punto 1.1 8v 1999
Re: Stilo 1.2 vm-03 Jakopää
Eipä se sen kummosempi ku siihe 8-venttiiliseekään..
Eli melko helppo homma, tilaakin taitaa olla ihan hyvin
Eli melko helppo homma, tilaakin taitaa olla ihan hyvin
pessimisti ei pety.
Re: Stilo 1.2 vm-03 Jakopää
Kyllä joutui aikanaan korjaamotyöntekiänä arvostamaan merkin kuin merkin ja maksavan asiakkaan vaikka jotku merkit ei ois ollut itelle mieluinen.
punton 12v ohje sama mutta ilman ajoitustyökaluja onnistuu kun paat remmiin ja rattaisiin tussilla merkit, siirrät merkit uuteen remmiin ja eikun kasaan niin ei voi mennä kovinpahasti jako sekasin...
punton 12v ohje sama mutta ilman ajoitustyökaluja onnistuu kun paat remmiin ja rattaisiin tussilla merkit, siirrät merkit uuteen remmiin ja eikun kasaan niin ei voi mennä kovinpahasti jako sekasin...
Re: Stilo 1.2 vm-03 Jakopää
ok.täytyypä kokeilla tussi hommalla jos kerran niinki pystyy homman hoitaa.kiitti vastauksista.
Fiat Punto 1.1 8v 1999
Re: Stilo 1.2 vm-03 Jakopää
Tein itse eka kertaa 1.4 stiloon jakohihna/vesipumppu/kiristysrullavaihdon lokakuussa. Katselin eka youtubea, kysyin palstalta ja luin ohjeita. Kohtuullisen helppo oli lopulta vaihto, kun oli tietoa miten toimia.
Ostin kiinasta lukitustapin nokka-akselille, tikut tulppienreikiin ja kiristysrullatyökalun. Näillä tuli lisävarmuutta urakkaan ja hinta n. 20e.
Tärkeää tuossa merkata hyvin vanha hihna paikoillaan/koneeseen/rulliin. Sitten uuteen hihnaan samat merkit ja laskemalla hammastusvälit tarkasti, että merkit samoissa kohdissa. Uusi hihna paikoilleen kiristysrullaa säätämällä samalla, jotta saa merkit kohdilleen samoin kuin aikaisemmin. Lukitus pois, kun uusi hihna paikoillaan. Sitten käsiveivillä pyörittäen konetta ja jos merkit kohdillaan testikiertojen jälkeen - starttaamaan peukut pystyssä, että toimii oikein
Oppaissa tarkemmin, mitä tarvii purkaa ym. jotta pääsee käsiksi kopan alle hihnaan ja muihin osiin.
Ostin kiinasta lukitustapin nokka-akselille, tikut tulppienreikiin ja kiristysrullatyökalun. Näillä tuli lisävarmuutta urakkaan ja hinta n. 20e.
Tärkeää tuossa merkata hyvin vanha hihna paikoillaan/koneeseen/rulliin. Sitten uuteen hihnaan samat merkit ja laskemalla hammastusvälit tarkasti, että merkit samoissa kohdissa. Uusi hihna paikoilleen kiristysrullaa säätämällä samalla, jotta saa merkit kohdilleen samoin kuin aikaisemmin. Lukitus pois, kun uusi hihna paikoillaan. Sitten käsiveivillä pyörittäen konetta ja jos merkit kohdillaan testikiertojen jälkeen - starttaamaan peukut pystyssä, että toimii oikein
Oppaissa tarkemmin, mitä tarvii purkaa ym. jotta pääsee käsiksi kopan alle hihnaan ja muihin osiin.
Re: Stilo 1.2 vm-03 Jakopää
Tässä nämä lukitustapit
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 3825667410" onclick="window.open(this.href);return false;
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 3825667410" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Stilo 1.2 vm-03 Jakopää
Eikös tuossakin ole sellainen jousikuormitteinen kiristin? Noiden kanssa itse olen nähnyt tötöillyn. Joko se on vedetty täysin pohjaan, tai sitten löysällä. Se kannattanee myös katsoa huolella ja pyöritellä rauhassa. Vesipumpun vaihtaa myös samalla eikä säästä siinä.
Kyllähän tuo ~400 e taitaa nykyään aika vakio olla hihnanvaihdolle vaikka olisi yksinkertainenkin homma. Ei väki niistä mitään tajua kuitenkaan. Jos kyselisi useammasta paikasta, niin voisi joku tuon tehdä edukkaamminkin.
Kyllähän tuo ~400 e taitaa nykyään aika vakio olla hihnanvaihdolle vaikka olisi yksinkertainenkin homma. Ei väki niistä mitään tajua kuitenkaan. Jos kyselisi useammasta paikasta, niin voisi joku tuon tehdä edukkaamminkin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Stilo 1.2 vm-03 Jakopää
arvioaika 2.5 tuntia(autodata), 100e/tunti ja 150e remmi+kiripyörä+pumppu kuulostaa ihan kohtuulliseltaStefa kirjoitti:Kyllähän tuo ~400 e taitaa nykyään aika vakio olla hihnanvaihdolle vaikka olisi yksinkertainenkin homma.
Re: Stilo 1.2 vm-03 Jakopää
Omaan autooni laitoin kerran väärinpäin sen kiristimen ja hyvin hyrskytti kunnes vaihdoin seuraavan kerran kansiremontin (kannentiivisteen vaihto) yhteydessä.Stefa kirjoitti:Eikös tuossakin ole sellainen jousikuormitteinen kiristin? Noiden kanssa itse olen nähnyt tötöillyn. Joko se on vedetty täysin pohjaan, tai sitten löysällä. Se kannattanee myös katsoa huolella ja pyöritellä rauhassa. Vesipumpun vaihtaa myös samalla eikä säästä siinä.
Tosin, olisiko jollain antaa mittoja siitä, minkälaiset sen kiristintyökalun tapit ovat? Kuinka paksut tapit ja kuinka kaukana toisistaan?
Se nimittäin helpottaa elämistä ihan pirun paljon ja jos sen kiristintyökalun kanssa saa kiristimen kirittyä väärin, niin asentaja on täysi urpo... Kuitenkin melko selkeä se "kirimäväli" ja ohjekkin on selkeä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Stilo 1.2 vm-03 Jakopää
wellu kirjoitti:Omaan autooni laitoin kerran väärinpäin sen kiristimen ja hyvin hyrskytti kunnes vaihdoin seuraavan kerran kansiremontin (kannentiivisteen vaihto) yhteydessä.Stefa kirjoitti:Eikös tuossakin ole sellainen jousikuormitteinen kiristin? Noiden kanssa itse olen nähnyt tötöillyn. Joko se on vedetty täysin pohjaan, tai sitten löysällä. Se kannattanee myös katsoa huolella ja pyöritellä rauhassa. Vesipumpun vaihtaa myös samalla eikä säästä siinä.
Tosin, olisiko jollain antaa mittoja siitä, minkälaiset sen kiristintyökalun tapit ovat? Kuinka paksut tapit ja kuinka kaukana toisistaan?
Se nimittäin helpottaa elämistä ihan pirun paljon ja jos sen kiristintyökalun kanssa saa kiristimen kirittyä väärin, niin asentaja on täysi urpo... Kuitenkin melko selkeä se "kirimäväli" ja ohjekkin on selkeä.
Katoin nopsaa tuosta omasta fiatin kiristintyökalusta.. tappien halkaisija 2mm. Tappien korkeus 6mm ja kahden tapin väli 11mm. Seger lukkorengaspihdeillä jossa on kulma kääntää ihan yhtä lailla kiristintä tai smirglaa nokkapihdeistä vastaavan.
Fiat 500L 1.4 95