2005 puntoon turbopakosarja?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Mulla on olemassa jossain "kalmistoissani" 8kpl testattuja about 300cc suuttimia ex LS1 moottorista mutta en saakeli löydä niitä tähän hätään :shock: Ne on liian pitkät kyllä kun tuo IWP on ainoa pituudeltaan mikä käy suoraan ja nuo LS1 suuttimet boschilaisia mitkä ainakin sen sentin pidempiä, mikä ei ok. Jos ne jostain kaivamalla ilmestyy esiin niin saattaa olla niin että olis varmin käyttää niistä neljää ja rakennella solakampi suutintukki :?: Jos näin käy ei voi välttyä E85 polttoaineelta. Jostain lueskelin että K03 ahdinta ei kannata kovin yli kilolla ajaa joten olis ainakin varmanpäällä kun viinaa ja vain kilo painetta. Mulla identtisiä Puntoja kaksi, niin toinen talveen ja toinen kesään :lol:

Miten Jonilla riitti orkkis polttoainelinjan halkaisija viinan kanssa? Varmaan aika rajoilla mennään.
- kaikki menee, omat ja lainatut -
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Kyl ne polttoainelinjat riittää. Ja aikamonen vakiolla bensapumpullakin pääsee bensalla 300 hp varsinkin jos ei nosta bensapaineita.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Ai se punton imusarja on niin ahdas pidemmille suuttimille.
Ne oli ne 380cc volkkari ym suuttimet myös noin 10mm pidemmat mitä noit marellin picot. Ovat edullisia suuttimia ja tuotto piisaa ja korkeaohmiset.
Itse mittailin bravon 1.2 koneeseen nuita pidempiä vw suuttimia ja muistaisin että vähän olisivat jääneet vinompaan mitä alkuperäiset. Voin muistaa väärinkin... :?
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

väisänen kirjoitti:Kyl ne polttoainelinjat riittää. Ja aikamonen vakiolla bensapumpullakin pääsee bensalla 300 hp varsinkin jos ei nosta bensapaineita.
Juu mä vedin paluulinjan tankille kö puntossa ei sellasta vakiona ole.
Pa -säädin on tankkivarusteessa kiinteänä joten eliminoin sen vaihdoin tehokkaamman pumpun , laitoin paineensäätimen konehuoneeseen ja vedin paluuputken.
Ja hyvä näin , koska nyt on koneeseen menossa uudet veivit, männät ,hieman paksumpi t-jetin kansi paperi , vihasemmat nenuakselit ja 600cc suuttimet.
Josko nyt tykkäis kiertää herkemmin ylhäällä, toki imusarja sais olla lyhyempi , mut ei aika riitä kun täytyy antaa aikaa myös 1.0 16v tupla ahdettulle firelle johon juuri tilasin t-jetin c510 vaihteiston .
Viellä pitäis tilata dog box ratas/ nippeli sarja kyseiseen vaihteistoon mutta kun arpoo vielä välityksiä, kun tietäis vaa paljon tuo litranen kiertää..
jonik
Viestit: 266
Liittynyt: 12.09.2011 22:25
Paikkakunta: Ähtäri/Seinäjoki

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja jonik »

Hyvin joo riittää, ei mitään ongelmaa 330cc suuttimilla. Mulla sama systeemi mikä Wesuliuksella, tosin käytin paluulinjana osittain evap-järjestelmää. Pumppuna Walbro 255lph.
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Juu umpi. Jos laittaa erillisen paluulinjan niin kandee kattoa millainen toi tankkiyksikkö on. Jossain polttoainepumppu pumppaa yksikön nopsasti tyhjäksi jos lisää paluulinjan muualle tankkiin eikä tankkiyksikköön ja meno vajaillatankillisilla hyydyttää menoa mutkan jälkeen :lol:
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Mittailin karkeasti että pultin reijän verran voi suutintukkia siirtää taakse päin, kunnes ottaa jo kiinni. Oisko se reikä jotain 8mm luokkaa ehkä, joten paljon ei ole varaa siirtää. Se orkkis muovitukki on about 30mm paksu ulkomitoiltaan niin varmaan pärjäisi paremmin kun tekis huonekaluputkesta ohuemman version.

Mä virittelin paluulinjan jo 4mm sisä mitaltaan olevasta muoviputkesta kun sellaista sain duunista kähvellettyä ja paluu tankkiin korkin kannesta sopivalla läpivientinipalla. Samalla meni kans walbro 255 sisään. Joo se pumpun kaukalo näytti aika onnettomalta kun bensa tulee vain 20mm kumisen takaiskuläpän ohi pohjasta ja muuten suljettu kuppi ympärillä. Mä porasin 3kpl 6mm reikiä siihen muovikupin kylkiin josko se vähän auttaisi. Toi oli hyvä vinkki tuo paluun ohjaus. Mä vedin sen sivuun tankin pohjalle sen kummemmin asiaa miettimättä.

Mitähän tuo evap systeemi tykkää ahtamisesta? Varmaan joku takaisku venttiili siihenkin niin ei paine karkaa hiilipönttöön :D
Viimeksi muokannut fsvaasam, 17.10.2019 21:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- kaikki menee, omat ja lainatut -
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Niin ja ohitin sen kiinteän "ikisuodattimen" tankissa. Koitin sitä huuhdella vaikka millä niin mustaa lientä valui ulos loputtomiin. Ajattelin laittaa painesuodattimen bensalinjaan konehuoneen puolelle.
- kaikki menee, omat ja lainatut -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

fsvaasam kirjoitti:Mittailin karkeasti että pultin reijän verran voi suutintukkia siirtää taakse päin, kunnes ottaa jo kiinni. Oisko se reikä jotain 8mm luokkaa ehkä, joten paljon ei ole varaa siirtää. Se orkkis muovitukki on about 30mm paksu ulkomitoiltaan niin varmaan pärjäisi paremmin kun tekis huonekaluputkesta ohuemman version.

Mä virittelin paluulinjan jo 4mm sisä mitaltaan olevasta muoviletkusta kun sellaista sain duunista kähvellettyä ja paluu tankkiin korkin kannesta sopivalla läpivientinipalla. Samalla meni kans walbro 255 sisään. Joo se pumpun kaukalo näytti aika onnettomalta kun bensa tulee vain 20mm kumisen takaiskuläpän ohi pohjasta ja muuten suljettu kuppi ympärillä. Mä porasin 3kpl 6mm reikiä siihen muovikupin kylkiin josko se vähän auttaisi. Toi oli hyvä vinkki tuo paluun ohjaus. Mä vedin sen sivuun tankin pohjalle sen kummemmin asiaa miettimättä.

Mitähän tuo evap systeemi tykkää ahtamisesta? Varmaan joku takaisku venttiili siihenkin niin ei paine karkaa hiilipönttöön :D
Siis jos tarkemmin katot sitä punton tankkivarustetta niin huomaat , että se paluu polttoaine menee suuttimen läpi joka puhaltaa sen läpän auki ja siinä samalla se vetää tankissa olevaa polttoainetta mukanaan.
Eli se pikku kuppi on yleensä täynnä vaikka tankissa olisikin vain 3cm polttoaineta pohjalla.
Ei se evappi vuoda 1,2bar paineesta , mutta pitää typeeräää ääntä tyhjäkäynnillä kun ecu käyttää sitä venttiiliä.
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Ai saakeli taas, , , hyvä että äijät täällä tietää! En tätäkään asiaa katsellu mitenkään ajatuksella kun modauksen tein vaan hetken kummastelin että miten tää voi toimia näin, mutta tämä selittää jo paljon. Onneks on helppo homma laittaa paluuputki kupin sisään niin veikkaan että sillä mä selviydyn. Taidan repäistä sen kumiläpän mäkeen kans haittaamasta niin helpottaa bensan kulkua lisää.
- kaikki menee, omat ja lainatut -
Avatar
mikah
Viestit: 1074
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja mikah »

En nyt huomannut että kukaan olisi vielä maininnut, mutta varmaan helpoin pakosarjan aihio olisi 1,0 i.e. Unossa ollut malli.
Siinä katti tulee pulteilla kiinni pakosarjaan ja on vaan yksi lähtö: https://www.ebay.it/itm/7614105-COLETTO ... SweW5VLLBb" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja tuli vastaan tuollainenkin jossa on väliseinä: https://www.ebay.it/itm/46400319-COLLET ... SwFZNdreUY" onclick="window.open(this.href);return false;
Tosin tuossa taitaa olla laippa alempana kun ensimmäisessä versiossa ja muutenkin eri mallinen, ja ehkä parempi....
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

mikah kirjoitti:En nyt huomannut että kukaan olisi vielä maininnut, mutta varmaan helpoin pakosarjan aihio olisi 1,0 i.e. Unossa ollut malli.
Siinä katti tulee pulteilla kiinni pakosarjaan ja on vaan yksi lähtö: https://www.ebay.it/itm/7614105-COLETTO ... SweW5VLLBb" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja tuli vastaan tuollainenkin jossa on väliseinä: https://www.ebay.it/itm/46400319-COLLET ... SwFZNdreUY" onclick="window.open(this.href);return false;
Tosin tuossa taitaa olla laippa alempana kun ensimmäisessä versiossa ja muutenkin eri mallinen, ja ehkä parempi....
Mulla ainakin litrasessa uunossa 1.0 i.e. oli 2 lähtöä pakosarjasta , saman lainen kuin 1.1 i.e.
55 puntossa taitaa olla tuollainen 4 -1 mallia oleva .
Mutta näillä tosiaan se ahdin tulee melko alas.
Eipä siinä muuten , mutta öljy ei valu ahtimesta ylämäkeen.
Avatar
mikah
Viestit: 1074
Liittynyt: 03.04.2004 05:14
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja mikah »

Tais olla ihan ekoissa kakkos koppasissa litraisissa tuo yksilähtöinen. Aikanaan meillä oli -90 mallinen 400km ajettu purkuauto, ja siinä oli yksireikäinen.
Riippuu tietty minkälaisella välilaipalla tekee, mutta kyllä ainakin Unon sarjalla vielä turbo jää niin ylös, että öljyn poisto ei oo ongelmana.
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Mä rupesin tekemään tuosta alkuperäisestä pakosarjasta kun sellainen oli valmiina.

https://www.flickr.com/photos/181730766 ... ed-public/" onclick="window.open(this.href);return false;

Aika alas se turbo tulee tuollakin kartiolla, varmaan sinne öljypohjan yläreunan tietämille. Tietää vasta tarkemmin kun saa laipat heppailtua paikalleen.

Sen verran homma edennyt että tarvittavat laipat on postissa turbon asennukseen ja kaikkea muutakin roinaa hankittu. Bilteman välijäähy on paikallaan ja on kuin tehty puntoon mitoiltaan! Yllättävän laadukkaan oloinen hintaisekseen, ainakin silmämääräisesti. Bensanpaineensäädinkin löysi paikkansa ja tänään ahtoputkien sovittelua.
- kaikki menee, omat ja lainatut -
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Ne IWP127 suuttimet mitkä oli vialliset sain lopulta palautettua ja rahat takaisin melko turhauttavan väännön jälkeen mutta onnistui kuitenkin.

Löysin ne LS1 moottorin kateissa olleet suuttimet ja onhan tuossa aika hurja pituusero.

https://www.flickr.com/photos/181730766 ... ed-public/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mittailin tänään että jos imusarjaan menevää o-rengasta siirtää seuraavaan uraan suuttimen muovirungossa ja tekee oman suutintukin niin nuokin suuttimet on juuri ja juuri käytettävissä mitan puolesta.

Meni vaan tuo suuttimen koko muistini mukaan pieleen. Nuo ovat arvoltaan 280cc 4bar paineella. Kehtaako noita E85 kokeilla jos vielä hieman bensan painetta nostaa. Paljonko paineen nosto vaikuttaa tuottoon?
- kaikki menee, omat ja lainatut -
Vastaa Viestiin