2005 puntoon turbopakosarja?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Pientä apdeittiä tänne, Sain lopulta auton käymään ja suuttimet tottelemaan + ja - läppäriltä. Vielä jäi sellainen murhe kun mullahan oli tämä paineanturiton det3 mihin oon itse räpeltänyt sen MPXH6400AC6U anturin ulkoisesti analog 2# pinniin. Tuo analog 2# näyttää kokoajan 1,5V jännitettä vaikka mitä tekisi ja se keltainen täppäkin kartalla liikkuu vain ylös alas suuntaan. Mä oon varmaan turannut sen anturin rikki kolvatessa sitä kiinni pieneen piirikorttiin asennus vaiheessa. Koitin tarjota käsipumpullakin yli kilon painetta anturille mutta jännitelukema ei tunnu muuttuvan mihinkään. Pitänee vissiin tilata uus purkki sisäisellä paineanturilla niin pääsee jatkamaan eteenpäin.

Muutenhan se on jo aika läjässä. Tuossa kämänen videon pätkä.

https://flickr.com/photos/181730766@N05 ... ed-public/" onclick="window.open(this.href);return false;
- kaikki menee, omat ja lainatut -
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Hienoa puuhastelua 8-)

Tuollaisella kun päästelee vaikka miljoonaa niin yleensä ei saa edes paheksuvia katseita koska eihän punto voi liikkua ripeästi...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Onhan se aika perus siisti kauppakassi-look ja sellaisena se varmaan pysyykin. Kunhan tekniikka pelaa niin ei paljoa muuta tuuninkia tarvii :)
- kaikki menee, omat ja lainatut -
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

fsvaasam kirjoitti:Onhan se aika perus siisti kauppakassi-look ja sellaisena se varmaan pysyykin. Kunhan tekniikka pelaa niin ei paljoa muuta tuuninkia tarvii :)
Oikea meininki. Itse alan olla jo niin pappa etten halua mitään pölöjä vanteita tai vaan lookin takia iskeä autoa tonttiin. Alusta laitetaan että pääsee kovaa ja samoin renkaan profiilia voi samasta syystä hieman madaltaa.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Mistä sä otit virran sille paine anturille?
+ 5v out 12. ?
- gnd 11. ?
Ja
singnal analog 2 in 14.?
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Mä pistin tuollein ku tuossa mun hatarassa kuvassa

https://www.flickr.com/photos/181730766 ... ed-public/" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli tuon ulkoisen anturin maa pinni 11, 5V syöttö 12, signaali ulos 14.

https://www.nxp.com/docs/en/data-sheet/MPXH6400A.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

pinni 2=5V, 3=maa, 4=ulos detille 14.

Tuostakin tarkastin pinnit että on oikein, DNC tarkoittaa "do not connect"

Ei mitään hajua paljonko tuo anturi kestää lämpöä juotettaessa mutta olihan se pirullinen homma jo tarkkuudessa kun anturin koko on "pikkurillin kynsi" ja juotettavat käpälät millin päässä toisistaan. Koitin käyttää kolvissa kovaa lämpöä ja nopeaa juotosta (400C) ettei lämpö kerkeisi siirtyä. Ehkä se oli väärä metodi tai sitten on muutakin pielessä. Koitin mä tuon paineanturin jännitteen raja-arvojakin supistaa detissä mutta ei vaikuttanut sekään.
- kaikki menee, omat ja lainatut -
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Joskus 5 voltin anturin syöttöjännite romahtaa alemmas kun laittaa anturin kiinni...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Eli juottaa tälläsin tuollaisen anturin

https://www.partco.fi/fi/elektroniikan- ... results=19" onclick="window.open(this.href);return false;

kiinni tuohon

https://www.partco.fi/fi/protoilu/kytke ... d-so8.html" onclick="window.open(this.href);return false;

juottamalla ja noista piirikortin reijistä sitten johdoilla juotettuina eteenpäin detille.
- kaikki menee, omat ja lainatut -
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

väisänen kirjoitti:Joskus 5 voltin anturin syöttöjännite romahtaa alemmas kun laittaa anturin kiinni...
Kuinkas tarkkaa tää on? Nimittäin alle 5V jännitteissä mennään kun tuossa oon mittaillu nopeesti. Tosin hieman alentuneella akkujännitteellä ja ei auto käynnissä tein viimeiset mittaukset mutta oltiin jossain 4,5V luokassa ehkä. Vaikuttaako semmonen kovin :shock:
- kaikki menee, omat ja lainatut -
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Uskoisin että 4.5 on riittävä. Toki se näyttää sitten sen syöttöjännitteen myös maksimissa eli jos syöttö on vaikka 4v niin lähtökin on neljä tai jopa hieman alle täydellä paineella (jos nyt muistan oikein...).
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Jep. Kysäisin kolleegalta jos sillä ois nurkissa joku ahdetun volkkarin mappi jäänyt joutavaksi mulle lainaan niin saa kokeilla pelaisko semmonen. Tuo juotettava piirikorttimallin anturi on vähän hasardihommia :?
- kaikki menee, omat ja lainatut -
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Mappianturiksi lopulta päätyi tuollainen

https://www.flickr.com/photos/181730766 ... ed-public/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä kun samalla oppii asiaa niin aika helposti menee absoluuttinen paine ja mittaripaine sekaisin. Niissä kun on se 1bar ero. Tuo mun boschin mappi on 50-400kPa eli mittaripaineena -0,5bar - 3,0bar.
Rupesi tuo DET3 pelaamaan ja reagoimaan jännitteeseen eli se mun edellinen mappi oli rikki. Aika hurja on alipaine ahtomittarissa mulla tyhjäkäynnillä -0,7bar ja tuo uus mappi lukee vain -0,5bar ylöspäin niin keltainen täppä asettuu kartalla aivan vasempaan laitaan ja jännite on jotain 0,2V luokkaa. Kyllä se täppä siitä sitten lähtee pyörimään ja jännite Analog2# nousemaan kun painelee kaasua eli voisi kuvitella sen nyt toimivan.

Herkästi jää nyt kierrokset humppaamaan joutokäynnillä kun kerran polkaisee niin ei meinaa heti asettua. Koitin rikastaa ja laihentaa mutta ei kovin ollut vaikutusta. Kun tää humppaaminen alkaa niin laajakaista kans seilaa rikkaan ja laihan väliä. Kyllä se sitten hetken päästä itsestään asettuu mutta käytös kummastuttaa. Säädelly en ole vielä juuri ollenkaan, kun meinas punto tallissa keittääkin kun en yhtään ilmaillut veden lisäyksen yhteydessä :lol: Oisko tuohon kierrosten ja seoksen aaltoiluun ideoita?
- kaikki menee, omat ja lainatut -
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Vastaan itse itselleni kun parhaiten munailuni tiedän :D Mulla oli jääny tuo uus mappi skaalaamatta eli "make maps permanent" jäänyt varmaan lyömättä ja se luki koko 0-5V aluetta. Pistin käsipumpulla mapille reilun kilon paineen ja jännite siinä kohtaa näytti 2,3V about. Eli rajat on nyt detissä 0-2,3V ja tadaa!!! Kaikki humppaaminen katosi ja auto käy tosi nätisti vaikka polkaisee hieman kaasua. Nyt tuolla kehtaa jo ajaa tallista uloskin säätelemään. Se tuskin on silti ihan heti ensi viikolla kun kasattavaa vielä riittää. Pari surkeeta kännykkäkuvaa taas otin.

https://www.flickr.com/photos/181730766 ... ed-public/" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.flickr.com/photos/181730766 ... ed-public/" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.flickr.com/photos/181730766 ... ed-public/" onclick="window.open(this.href);return false;
- kaikki menee, omat ja lainatut -
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Kävin koeajo lenkillä puntolla tänään ja sain väkerrettyä jonkun käppyrän millä auto on ajettavissa. Tuosta lähden vasta hienosäätämään.

https://www.flickr.com/photos/181730766 ... ed-public/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kieltämättä hieman mopolta se tuntui, mutta pirteämpi toki kuin vakio. Liekö odotukset ollut liian kovat. Kai tuo säätämällä vielä paranee ja ahdotkin maltilliset 0,5bar.

Pitihän se GPS appilla kokeilla 0-100 aikaakin kun niin surkeelta tuntui. Varovaisella lähdöllä 11,4 sekuntia näytti puhelin yhdellä vedolla.

Aika hurjasti joutui laihentamaan, melkein skaalan laitaan asti mutta kai se tasoittuu tuosta kun ruuvaa ahtoja lisää.

Sytkä ennakoihin en ole koskenut ollenkaan. Minkälaisia muutoksia sinne kannattaa ajatella?
- kaikki menee, omat ja lainatut -
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Ei se sytkäriin välttis tartte täyskuormalle mitään muutoksia jos orkkis ecun täyskuorman ohjauksella mennään. Osakuormalla ja siilleen niin sytytyksen säätötarve riippuu miten suuttimien aukioloaikaa huijataan. Itse en ymmärrä näistä huijariohjaimista mitään niin en osaa siihenkään antaa neuvoa.

Mutta sen sanon että osakuormaa voi joutua tovin hakemaan että saa taloudelliseksi. Yksi sälli kokeili ja kokeili kunnes sanoin sille että laitat vaan ennakkoja reilusti vaikka mappi näyttääkin ylipainetta. Syy oli että pieni ahdin antoi reilusti painetta vaikka ajettiin vasta 80 km/h.

Apropoo. Mistä tuo det3 kannattaisi hommata. Sporttiauton janne kauppaa sitä nyt abaut 250 eskon hintaan...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Vastaa Viestiin